ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی هوا
علمی

مطالعه جدید: آلودگی هوا بیش از دو سال امید به زندگی را کاهش می‌دهد

بر اساس گزارش جدیدی که توسط موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو (EPIC) منتشر شده، آلودگی هوا که عمدتا به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود، بیشتر از 2 سال از امید به زندگی تمام افراد ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

بر اساس گزارش جدیدی که توسط موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو (EPIC) منتشر شده، آلودگی هوا که عمدتا به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود، بیشتر از 2 سال از امید به زندگی تمام افراد جهان را کاهش می‌دهد. به عنوان مقایسه گفته شده که آلودگی هوا حتی بیشتر از سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و حتی بیماری ایدز باعث کاهش امید به زندگی انسان‌های جهان می‌شود.

طبق گزارش رویترز، موسسه EPIC در جدیدترین شاخص زندگی کیفیت هوا خود که از داده‌های ماهواره‌ای برای اندازه‌گیری PM2.5 (ذرات موجود در هوا که به ریه انسان‌ها آسیب می‌رساند) استفاده می‌کند، اعلام کرد که بیش از 97 درصد جمعیت جهان (7.4 میلیارد نفر) در مناطقی زندگی می‌کنند که آلودگی هوا در آن‌ها از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) فراتر رفته است.

آلودگی هوا

به گفته این سازمان، اگر سطح PM2.5 در جهان به پنج میکروگرم در متر مکعب (میزان توصیه شده) کاهش پیدا کند، میانگین امید به زندگی انسان‌ها به طور متوسط 2.2 سال افزایش خواهد یافت.

مقایسه آلودگی هوا با سایر علل خطرناک

در ادامه این گزارش آمده است که دود سیگار و الکل یا مواد مخدر، به ترتیب 1.9 سال و 9 ماه از میزان امید به زندگی انسان‌ها را کاهش می‌دهد. آب ناسالم این میزان را تا هفت ماه و ویروس HIV یا بیمار ایدز، امید به زندگی را تا چهار ماه کاهش می‌دهند. در نهایت، درگیری و جنگ نیز امید به زندگی را تا هفت روز کاهش می‌دهد.

میزان کاهش امید به زندگی آلودگی هوا در مقایسه با سایر علل شناخته شده مانند سیگار

از آلودگی هوا به عنوان یکی از موضوعات اصلی بهداشت عمومی یاد می‌شود و در این گزارش توضیح داده شده که به این مشکل بزرگ توجه زیادی نمی‌شود و همچنین بودجه اختصاص داده شده برای آن کافی نیست.

«کریستا هاسنکوپف»، مدیر شاخص زندگی کیفیت هوا EPIC گفت:

«اکنون که درک ما از تاثیر آلودگی بهبود یافته است، دولت‌ها می‌توانند آن را در اولویت سیاست‌های فوری خود قرار دهند.»

آلودگی هوا

مناطقی که بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند

همچنین بر اساس این مطالعه، ساکنان جنوب آسیا حدود 5 سال از زندگی خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند و هند از سال 2013 تاکنون حدود 44 درصد از افزایش آلودگی هوا جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارشی که اوایل سال جاری میلادی بر اساس داده‌های مربوط به آلودگی هوا منتشر شده بود، هیچ کشوری نتوانسته تا استاندارد 5 میکروگرمی WHO را در سال 2021 برآورده کند، که با این وجود، آلودگی هوا همچنان یکی از مشکلات بزرگ تمام کشورهای جهان محسوب می‌شود. در زمان از سال جاری نیز، تهران با ثبت شاخص کیفیت هوا 500 به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی