ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

داستان تولد مایکروسافت؛ شرکتی که دنیا را متحول کرد

مایکروسافت، غول فناوری آمریکایی و میراث ارزشمند بیلگتس چگونه متولد شد و در تاریخچه مایکروسافت چه اتفاقاتی رخ داده  که باعث شده است ردموندی‌ها به موفقیت کنونی خود دست پیدا کنند؟ در این مطلب قصد ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

مایکروسافت، غول فناوری آمریکایی و میراث ارزشمند بیلگتس چگونه متولد شد و در تاریخچه مایکروسافت چه اتفاقاتی رخ داده  که باعث شده است ردموندی‌ها به موفقیت کنونی خود دست پیدا کنند؟ در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و ببینیم این شرکت چگونه مسیر پیشرفت را از ابتدا تاکنون طی کرده است؟

مایکروسافت شرکت چندملیتی آمریکایی است که در حوزه کامپیوتر و فناوری فعالیت می‌کند.  از شاخص‌ترین محصولات نرم‌افزاری این شرکت می‌توان به سیستم‌عامل ویندوز، نرم‌افزارهای آفیس، سرویس‌های مختلف ایکس باکس که شامل بازی، ویدیو و موسیقی می‌شود، موتور جستجوی بینگ و سرویس ابری «مایکروسافت آژور» (Microsft Azure) می‌شود. از  شاخص‌ترین وسایل اکوسیستم سخت‌افزاری این شرکت هم می‌توان به کنسول بازی ایکس باکس و لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های کانورتبل سرفیس و گجت واقعیت مجازی هولولنز اشاره کرد.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده در سال میلادی گذشته مایکروسافت ۱۸۱ هزار کارمند دارد و درآمد آن در سال ۲۰۲۱ ۵۱.۷ میلیارد دلار بوده که سود خالص آن ۱۸.۸ میلیارد دلار بوده است (سود ناخالص این شرکت ۲۲.۲ میلیارد دلار بوده است). ارزش این شرکت در سال ۲۰۲۲ ۱۹۴۸.۶۶ میلیارد دلار اعلام شده است و طبق فهرست Fortune 500، این شرکت در ۲۰۲۱ پانزدهمین شرکت ارزشمند دنیا بوده است. است.

داستان تولد مایکروسافت

این شرکت در سال ۱۹۷۴ به دست پل آلن (Paul Allen) و بیل گیتس (Bill Gates) تأسیس و گیتس که در آن زمان به‌تازگی از دانشگاه هاروارد اخراج شده بود، به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد. بیل گیتس واژه «Microsoft» را برای این شرکت برگزید که از دو واژه «Micro» و «Soft»  تشکیل شده است. واژه «Micro» در حقیقت به عبارت «Micro Computers» به معنی میکرو کامپیوترها یا همان ریز کامپیوترها و واژه «Soft» به واژه «Software» به معنی نرم‌افزار اشاره دارد؛ بنابراین واژه «Microsoft» به حوزه نرم‌افزارهای ریز کامپیوترها اشاره می‌کند.  

بیل گتس و پل آلن
بیل گیتس (سمت راست) و پل آلن (سمت چپ)

منشأ اصلی تصمیم بنیان‌گذاران مایکروسافت برای فعالیت در حوزه ایجاد نرم‌افزارهای کامپیوتر به اتفاقی در دو سال قبل از تأسیس مایکروسافت یعنی ۱۹۷۲ بازمی‌گردد. در آن زمان نخستین ریزکامپیوتر جهان یعنی «آلتیر ۸۸» (Altair 8800) بود  و آلن به گیتس پیشنهاد داد یک مفسر بیسیک  برای این دستگاه برنامه‌نویسی کنند. 

تأسیس مایکروسافتمایکروسافت در سال ۱۹۸۰ نسخه‌ای اختصاصی از سیستم‌عامل یونیکس تحت عنوان زنیکس (Zenix) را ایجاد کرد.  پس از این اتفاق IBM قراردادی با مایکروسافت منعقد کرد که به‌موجب آن مجاز بود از سیستم‌عامل CP/M مایکروسافت در کامپیوتر شخصی تولیدی خود یعنی IBM personal computer استفاده کند. CP/M سیستم‌عامل طراحی‌شده توسط مایکروسافت با هدف استفاده گسترده از آن و جهت استفاده از آن در ریز کامپیوترها است.

مایکروسافت یک سال بعد نسخه تجاری سیستم‌عاملی تحت عنوان MS-Dos را نیز به‌صورت رسمی منتشر کرد و IBM از این سیستم‌عامل هم در کامپیوترهای شخصی خود استفاده کرد. 

کامپیوتر IBM با سیستم عامل MS-Dos
کامپیوتر IBM با سیستم عامل MS-Dos

ورود به بازار فروش کامپیوتر و قطعات جانبی آن

مایکروسافت در همان سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ به یکی از برندهای مطرح عرضه‌کننده کامپیوتر تبدیل شد و در سال ۱۹۸۳ با عرضه موس مایکروسافت حضور خود در بازار کامپیوتر را گسترش داد. در ضمن در همین سال بخش انتشارات خود با عنوان مایکروسافت پرس (Microsoft Press) را نیز راه‌اندازی کرد.

اکوسیستم سخت‌افزاری مایکروسافت در  سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰

مایکروسافت در سال ۲۰۰۳ مدیا پلیر قابل‌حمل خود تحت عنوان «مدیا سنتر پرتابل» «Portable Media Center» در نمایشگاه CES ۲۰۰۳ را معرفی کرد که با هدف رقابت با آیپاد اپل روانه بازار شد. آیپاد اپل نام سری دستگاه‌های پخش صوتی این شرکت است که نخستین نسخه آن در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. مایکروسافت در سال ۲۰۰۶ نیز مدیا پلیر جدیدی مشابه نخستین نسخه مدیا پلیر خود تحت عنوان «زون پلیر» (zone Player) را تولید و عرضه کرد که به پروژه شکست‌خورده‌ای تبدیل شد.

زون پلیر
زون پلیر

در سال ۲۰۰۷ صفحه‌کلید ارگونومیگ (صفحه‌کلیدهای طراحی‌شده با شکل و ساختار خاص که  با هدف به حداقل رساندن فشار روی ماهیچه‌ها و انگشتان و جلوگیری از سایر مشکلات مشابه طراحی و ساخته شده‌اند) نچرال ارگونومیک کیبورد ۴۰۰۰ (Natural Ergonomic Keyboard 4000)، موس سیمی اینتلی موس  (IntelliMouse) و وب‌کم لایف کم (LifeCam) که پرفروش‌ترین صفحه‌کلید،  موس و وبکم فروخته‌شده در آمریکا بودند، هر سه توسط مایکروسافت طراحی و تولید شده بودند.  در ضمن در این سال میز دیجیتالی مایکروسافت تحت عنوان سرفیس دیجیتال تیبل (Surface digital table) معرفی و عرضه شد.

موس و صفحه کلید مایکروسافت

انتشار نخستین نسخه‌های ویندوز و آفیس؛  مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه مایکروسافت

همان‌طور که گفتیم اکثر کاربران مایکروسافت را با ویندوز و آفیس می‌شناسند و این دو نرم‌افزار دو منبع اصلی درآمد مایکروسافت هستند؛  بنابراین شرح مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه مایکروسافت را با بیان رویدادهای مرتبط با ویندوز و آفیس آغاز می‌کنیم.

انتشار نخستین نسخه ویندوز

نخستین نسخه ویندوز

در سال ۱۹۸۵ مایکروسافت ویندوز توسط مایکروسافت منتشر شد تا سیستم‌عامل MS-DOS این شرکت دارای رابط کاربری گرافیکی شود. یک سال بعد مایکروسافت به شرکت سهامی عام تبدیل شد  و این اقدام باعث شد چهار نفر از کارکنان شرکت به ثروت میلیارد دلاری و ۱۲ هزار نفر از آن‌ها به ثروت  میلیون دلاری دست پیدا کنند.  

انتشار نخستین نسخه مایکروسافت آفیس

نخستین نسخه آفیس

انتشار نخستین نسخه پکیج مایکروسافت آفیس (متشکل از ورد، اکسل و پاورپوینت) در سال ۱۹۹۰ (نسخه آفیس 1.0) یکی دیگر از رویدادهای بسیار مهم تاریخچه مایکروسافت محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که نرم‌افزار یادداشت‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات مایکروسافت یعنی «وان‌نوت» (Onenote) نیز در سال ۲۰۰۳ برای نخستین بار معرفی شد.

انتشار نسخه موفق ویندوز (ویندوز ۳)

ویندوز 3

ویندوز ۳ که در سال ۱۹۹۰ منتشرشد، اولین نسخه از ویندوز بود که مورد استقبال کاربران قرار گرفت و در آن به ایجاد یک رابط کاربری گرافیکی جذاب توجه ویژه‌ای شده بود. انتشار ویندوز ۳ و نخستین نسخه مایکروسافت آفیس باعث شد دو بازوی اصلی درآمدی مایکروسافت شکل بگیرد و مایکروسافت بتواند در برابر سایر شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزارهای کامپیوتری قدرت‌نمایی کند که اپل مهم‌ترین آن‌ها است. در سال ۱۹۹۲ نسخه جدیدی از آفیس یعنی آفیس ام اس ۳.۰ نیز منتشر شد

ویندوز 3.1
ویندوز 3.1

در سال ۱۹۹۳ ویندوز NT ۳.۱ توسط ردموندی‌ها منتشر شد که اولین نسخه ۳۲ بیتی ویندوز بود.  از آن سال به بعد تمام تولیدکنندگان کامپیوتر که از یک ریزپردازنده خاص استفاده می‌کردند،  چه از سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده می‌کردند و چه از آن استفاده نمی‌کردند،  باید مبلغی را به‌عنوان حق امتیاز به مایکروسافت پرداخت می‌کردند.  در سال ۱۹۹۴ آفیس ۴.۰ منتشر شد.

انتشار ویندوز ۹۵

ویندوز 95

در سال ۱۹۹۵ با انتشار ویندوز ۹۵ موفقیت بزرگ دیگری در تاریخ مایکروسافت رقم زد و این سیستم‌عامل به موفق‌ترین سیستم‌عامل زمان خود تبدیل شد. کاربران این سیستم‌عامل می‌توانستند عملیات اجرای یک وظیفه را متوقف کنند و ادامه آن را به زمان دیگری موکول کنند. منوی استارت که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ویندوز است،  برای نخستین بار در این سیستم‌عامل ایجاد شد. در این سال آفیس ۹۵، در سال ۱۹۹۶ آفیس ۹۷ و در سال ۱۹۹۹ آفیس ۲۰۰۰ نیز منتشر شد.

ورود کاربران ویندوز به دنیای اینترنت

درضمن در سال ۱۹۹۵ پایگاه اینترنتی متعلق مایکروسافت با دامنه MSN.Com راه‌اندازی و امکان استفاده از آن در ویندوز ۹۵ فراهم شد. این پایگاه اینترنتی مجموعه‌ای از سرویس‌های آنلاین  و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب بود؛  بنابراین به دروازه ورود کاربران سیستم‌عامل مایکروسافت به دنیای اینترنت تبدیل شد. 

در حقیقت MSN که مخفف واژه «Microsoft Network» به معنی (شبکه مایکروسافت) بود،  با هدف رقابت با شبکه بزرگ جهانی یا همان اینترنت امروزی ایجاد شده بود. در ضمن امکان استفاده از مرورگر معروف مایکروسافت یعنی اینترنت اکسپلورر برای نخستین بار در این پایگاه ایجاد شد. 

انتشار ویندوز ایکس پی

ویندوز ایکس پی

در سال ۲۰۰۱ مایکروسافت ویندوز ایکس‌پی (XP) را منتشر کرد که به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های ویندوز تبدیل شد؛ البته قبل از انتشار این نسخه، نسخه‌های شاخص دیگر از ویندوز یعنی ویندوز ۲۰۰۰ برای افراد حرفه‌ای و ویندوز می (Me) برای کاربران خانگی در سال ۲۰۰۰ منتشر شده بودند؛ اما ایکس‌پی توانست با اقتدار جایگزین هر دو  نسخه مذکور شود.  در سال ۲۰۰۱ آفیس ایکس‌پی نیز منتشر شد و در سال ۲۰۰۳ شاهد انتشار آفیس ۲۰۰۳ بودیم.

انتشار ویندوز ویستا

ویندوز ویستا

مایکروسافت پس از انتشار ویندوز XP تا ۶ سال نسخه جدیدی از سیستم‌عامل خود را منتشر نکرد؛  اما در سال ۲۰۰۷ ویندوز ویستا (Vista) را منتشر و در همان سال آفیس ۲۰۰۷ را نیز روانه بازار کرد. یکی از ویژگی‌های شاخص این نسخه جدید آفیس، ویژگی Ribbon بود که  در حقیقت یک رابط کاربری و نوار متشکل از ابزارهای لازم برای کنترل متن بود. هر دو نرم‌افزار در سال ۲۰۰۷ یک رکورد فروش جدید را از آن خود کردند. در سال ۲۰۱۰ نیز ردموندی‌ها آفیس ۲۰۱۰ را روانه بازار کردند.

انتشار ویندوز ۷

ویندوز 7

در سال ۲۰۰۹ ویندوز ۷ نیز توسط مایکروسافت منتشر شد که مدت کوتاهی پس از انتشار خود به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های ویندوز تبدیل شد. در حقیقت هدف از ارائه این نسخه از ویندوز بیشتر بهینه‌سازی ویندوز ویستا و رفع نقایص آن، ارائه ویژگی‌های جدید  به کاربران که بتوانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند و همچنین ارتقای عملکرد ویندوز بود؛ بنابراین این نسخه از ویندوز دارای طراحی کاملاً جدیدی نبود و نسخه ارتقایافته ویندوز ویستا محسوب می‌شد. با وجود اینکه در سال ۲۰۲۰ پشتیبانی از این نسخه از ویندوز به پایان رسید؛  اما هنوز هم طرحی برای پشتیبانی از ویندوز برای سازمان‌ها در دسترس است و آپدیت‌های امنیتی نیز برای آن منتشر می‌شود. 

انتشار ویندوز ۸

ویندوز 8
ویمدوز 8

در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت خبر انتشار ویندوز ۸ را اعلام کرد. در این نسخه از ویندوز تغییرات قابل‌توجهی ایجاد شده بود که از میان  آن‌ها می‌توان به برخورداری از رابط گرافیکی جدید و جذاب،  پشتیبانی از USB 3.0،  پشتیبانی از فرمت جدید هارد، برخورداری از آنتی‌ویروس داخلی و قابلیت فیلتر کردن حملات فیشینگ اشاره کرد. در ضمن این نسخه از ویندوز نخستین نسخه‌ای است که از معماری ARM پشتیبانی می‌کند

انتشار ویندوز RT

ویندوز RT

در سال ۲۰۱۳ ویندوز RT نیز همراه با ویندوز ۸ منتشر شد. ویندوز RT در حقیقت نسخه‌ای محدودشده از ویندوز ۸ محسوب می‌شود که برای دستگاه‌های موبایل مایکروسافت ازجمله تبلت‌های آن طراحی شد؛ اما به دلیل عدم استقبال کاربران از این نسخه ویندوز و کاهش فروش تبلت‌های دارای سیستم‌عامل، پشتیبانی از آن در سال ۲۰۱۶ متوقف شد؛ جالب است بدانید که در ابتدای انتشار این نسخه از ویندوز، ایسوس، لنوو و سامسونگ از آن، در محصولات خود پشتیبانی می‌کردند.

انتشار ویندوز ۸.۱

در سال ۲۰۱۳ ۶۰ میلیون نسخه از  ویندوز ۸ به فروش رسید؛  البته انتقادهای زیادی نسبت به این نسخه از ویندوز مطرح شد و به همین دلیل مایکروسافت تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۳ نسخه بهبودیافته‌ای از ویندوز ۸ تحت عنوان ویندوز ۸.۱ را روانه بازار کند و تلاش کرد در این نسخه نقایص موردانتقاد را برطرف کند. در این سال آفیس ۲۰۱۳ نیز توسط مایکروسافت منتشر شد.

در ضمن این نسخه از ویندوز ۸ دارای فناوری‌هایی بود که در آن زمان جزو فناوری‌های مدرن محسوب می‌شدند و از میان آن‌ها می‌توان به پشتیبانی از نمایشگرهای دارای رزولوشن بالا، چاپ سه‌بعدی،  وای فای دایرکت و میراکست اشاره کرد.

انتشار ویندوز ۱۰

ویندوز  10

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ نسخه جدید ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ را معرفی کرد. این نسخه از ویندوز از زمان معرفی خود تاکنون توانسته محبوبیت زیادی را به دست آورد. از ویژگی‌های شاخص این نسخه از ویندوز می‌توان به بوت شدن سریع، پشتیبانی از نمایشگر لمسی، پشتیبانی از ورود به ویندوز با استفاده از قابلیت تشخیص اثرانگشت و تشخیص چهره از طریق ویژگی Hello Windows،  برخورداری از اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری غنی و برخورداری از ویژگی‌های گیمینگ متعدد اشاره کرد. یک سال پس از انتشار ویندوز آفیس ۲۰۱۶ نیز منتشر و سه سال بعد آفیس ۲۰۱۹ هم به جمع مجموعه‌های آفیس اضافه شد

اگرچه ویندوز ۸ به پروژه شکست‌خورده‌ای تبدیل و انتقادات زیادی نسبت به آن مطرح شد، اما ویندوز ۱۰ توانست دوباره مایکروسافت را سربلند کند. 

انتشار ویندوز ۱۱

ویندوز 11

جدیدترین نسخه ویندوز یعنی ویندوز ۱۱ سال ۲۰۲۱ معرفی و رونمایی شد. این نسخه از ویندوز دارای طراحی ظاهری چشم‌نوازاست  و در مقایسه با ویندوز ۱۰ طراحی پایدارتری دارد. از دیگر ویژگی‌های شاخص این نوع از ویندوز می‌توان به وجود گزینه‌های عالی برای تغییر چیدمان پنجره‌ها،  برخورداری از عملکرد خوب در زمینه گیمینگ و از همه مهم‌تر امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید در این نسخه ویندوز بدون نیاز به استفاده از شبیه‌ساز اندروید اشاره کرد. در سال ۲۰۲۱ جدیدترین نسخه آفیس یعنی آفبیس ۲۰۲۱ نیز معرفی و منتشر شد.

ورود به دنیای بازی

مایکروسافت درحال‌حاضر یکی از غول های صنعت بازی نیز است و یکی از رقبای سرسخت شرکت‌های فعال در این حوزه ازجمله سونی و نینتندو محسوب می‌شود. اجازه دهید ببینیم تاریخچه مایکروسافت در این حوزه چگونه شکل گرفتهو این شرکت چگونه توانسته است در این مسیر پیشرفت کند.

تولید نخستین ایکس باکس(نخستین کنسول بازی) و ایکس باکس ۳۶۰

ایکس باکس مایکروسافت

غول فناوری آمریکایی در سال ۲۰۰۱ با تولید و عرضه نخستین کنسول بازی خود یعنی ایکس باکس وارد بازار بازی شد که تا آن زمان تحت سلطه سونی و نینتندو بود. در سال ۲۰۰۵ دومین نسخه کنسول بازی مایکروسافت یعنی ایکس باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۰۳ روانه بازار شد که در دو نسخه پایه  با قیمت ۳۹۹ و نسخه لوکس با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش رسید. 

ایکس باکس۳۶۰
ایکس باکس ۳۶۰

تولید ایکس باکس وان

نخستین نسخه کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی کنسول ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ عرضه شد که با هدف استفاده از سیستم ابری محاسباتی و همچنین استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی طراحی و ایجاد شد. 

ایکس باکس وان

در ضمن کاربران با استفاده از این کنسول می‌توانستند گیم پلی خود را ضبط و در سرویس‌های استریم ویدیویی بازی‌های آنلاین مثل توییچ (twitch) به اشتراک بگذارند. پس از انتشار ویندوز ۱۰  مایکروسافت ویژگی جدیدی را ایجاد کرد که باعث می‌شد کاربران این نسخه از ویندوز در دستگاه‌هایی که ایکس باکس وان از آن پشتیبانی می‌کند،  بتوانند با استفاده از شبکه محلی از بازی کردن لذت ببرد.  این کنسول بازی قابلیت پخش دیسک بلوری را نیز دارد و کاربران در صورت تمایل می‌توانستند گجت جانبی این کنسول یعنی «کینکت مایکروسافت» (Microsoft Kineckt) را نیز خریداری کنند.  کاربران می‌توانستند از این سنسور برای تشخیص ژست‌های حرکتی و فرمان‌های صوتی خود استفاده کنند.

تولید ایکس باکس وان اس و وان ایکس

ایکس باکس وان اس و وان ایکس
ایکس باکس وان اس (سمت راست) و ایکس باکسسری ایکس (سمت چپ)

در سال ۲۰۱۶ نسخه ارتقا یافته کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی «ایکس باکس وان اس» (Xbox One S) تولید و عرضه شد. از مزایای شاخص ایکس باکس وان اس نسبت به ایکس باکس وان می‌توان به پشتیبانی از قابلیت ارتقای وضوح ۱۰۸۰ به 4K و استاندارد HDR اشاره کرد. یک سال بعد نسخه پیشرفته‌تر ایکس باکس وان اس یعنی ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) نیز  عرضه شد که نسبت به نسخه قبلی خود دارای قدرت پردازش بیشتری و حافظه رم بیشتر است. در ضمن این کنسول برخلاف نسخه قبلی از رزولوشن 4K واقعی و همچنین فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند. 

تولید ایکس باکس سری ایکس و سری اس

ایکس باکس سری ایگس و سری اس
ایکس باکس سری اس (سمت راست) و. ایکس باکس سری ایکس (سمت چپ)

ردموندی‌ها در سال ۲۰۲۰ دو نسخه کنسول نسل نهمی خود یعنی «ایکس باکس سری ایکس»(Xbox series x) و ایکس باکس سری اس (Xbox series x) را نیز عرضه کردند.  ایکس باکس سری ایکس در حال حاضر قدرتمندترین کنسول جهان محسوب می‌شود.  دو کنسول نسل نهمی مایکروسافت نیز مانند کنسول‌های نسل هشتمی آن  تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. 

ایکس باکس سری ایکس که در حال حاضر با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه شود  در مقایسه با ایکس باکس سری اس با برچسب قیمتی ۳۰۰ دلاری، دارای حافظه رم بیشتر، حافظه ذخیره‌سازی بیشتر و قدرت پردازش گرافیکی بیشتر است. در ضمن ایکس باکس سری ایکس برخلاف برادر ارزان‌قیمت‌تر از رزولوشن 4K و حتی 8K (برای پخش ویدیو) پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که ایکس باکس حداکثر از رزولوشن 1440P پشتیبانی می‌کند.

راه‌اندازی سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game pass)

ایکس باکس گیم‌پس

ایکس باکس گیم‌پس که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، در حقیقت یک سرویس آنلاین به‌اشتراک‌گذاری بازی‌های کنسول ایکس باکس است و کاربران این سرویس می‌توانند با پرداخت حق اشتراک ماهیانه قابل‌قبول، به صدها عناوین برتر ایکس باکس دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را به‌راحتی دانلود کنند. در حال حاضر این سرویس برای آن دسته از کاربران کنسول‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس که قبلاً بازی‌های Age of Empires IV و Age of Empires IV و Forza horizon 5 را روی کامپیوترهای خود بازی کرده‌اند، رایگان است. 

راه اندازی سرویس ایکس کلود (X cloud)

ایکس باکس گیم‌پس

مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ سرویس کلود گیمینگ خود تحت عنوان ایکس کلود (X cloud) را راه‌اندازی کرد. این سرویس امکان اجرای بازی‌های ایکس باکس روی پلتفرم‌های مختلف ازجمله کنسول، کامپیوتر، گوشی و تبلت را فراهم کرده است. برای استفاده از این سرویس باید ابتدا حق اشتراک سرویس ایکس باکس گیم پس التیمیت (Xbox Game Pass Ultimate) را خریداری و به‌صورت نامحدود از این سرویس استفاده کنید..

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

مایکروسافت در سال میلادی گذشته شرکت اکتیویژن بلیزارد را  خریداری کرد که یکی از شرکت‌های بسیار مطرح در زمینه بازی‌سازی محسوب می‌شود و پس از نینتندو دومین شرکت بازی‌سازی بزرگ جهان به شمار می‌رود. 

مایکروسافت با خرید این شرکت با مبلغی در حدود ۶۸ میلیارد دلار پس از تنسنت و سونی به سومین شرکت بازی‌سازی جهان تبدیلشد . هدف اصلی مایکروسافت از خرید این شرکت ساخت عناوین جذاب و  بلاک‌باستر برای کنسول خود و همچنین ساخت نسخه‌های واقعیت مجازی بازی‌های هیجان‌انگیز مانند Call of Duty و Flight Similator است.

از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه مایکروسافت در رابطه با پلتفرم‌های مرتبط با کنسول بازی مایکروسافت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معرفی طرح ایکس «باکس پلی انی‌وِر گیمز» (Xbox play anywhere games) در نمایشگاه E3 2016: کاربران این طرح می‌توانند بازی‌های خریداری‌شده از مایکروسافت استور را در ویندوز ۱۰ دانلود و اجرا کند
  • راه‌اندازی سرویس «ایکس‌باکس گلد» (Xbox Gold) جهت انجام بازی‌های چندنفره به‌صورت آنلاین و حتی انجام بازی‌های تک‌نفره به‌صورت چندنفره و ضبط و به اشتراک‌گذاری ویدیوهای گیم پلی
  • راه‌اندازی سرویس «گیم ویت گلد» (Game With Gold) در سال ۲۰۱۳ که در آن  بازی‌های دیجیتالی به‌صورت رایگان برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و برای نخستین بار برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ راه‌اندازی شد.
  • راه‌اندازی سرویس «ایکس باکس لایو» (Xbox Live) در سال ۲۰۰۲ برای اجرای آنلاین بازی‌های چندنفره
  • راه‌اندازی فروشگاه آنلاین بازی‌های ایکس باکس (Xbox Store)

ورود مایکروسافت به دنیای سرویس‌های ابری

میکروسافت آژور

غول فناوری آمریکایی در سال ۲۰۰۸ پلتفرم سرویس‌های ابری برای ویندوز یا همان مایکروسافت آژور را در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی کرد. مایکروسافت آژور درواقع یک پلتفرم محاسبه ابری است که برای کاربردهایی نظیر تحلیل داده‌ها، محاسبه مجازی (منظور همان ماشین مجازی است)، ذخیره‌سازی  و کاربردهای مرتبط با شبکه استفاده می‌شود. ردموندی‌ها در سال ۲۰۰۷ سرویس ذخیره‌سازی ابری دیگری تحت عنوان :«مایکروسافت وان درایو» (One Drive) را نیز راه‌اندازی کردند؛  اما در سال میلادی جاری فعالیت این سرویس متوقف شد و مایکروسافت دیگر آپدیتی برای آن ارائه نداد.

ایجاد مرورگر اج

مایکروسافت لج

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ ویندوز ۱۰ برای نخستین بار از مرورگر اختصاصی خود یعنی مایکروسافت «اج» (Edge) استفاده کرد و اینترنت اکسپلورر را کنار گذاشت.

این مرورگر بر پایه کرومیوم ایجاد شده  و ظاهر آن کاملا شبیه گوگل کروم است؛ اما در مقایسه با گوگل کروم سرعت بالاتری دارد و منابع کمتری از سخت‌افزار دستگاه را درگیر خود می‌کند. این مرورگر در حال حاضر برای سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS، مک او اس و لینوکس در دسترس است.

ایجاد سرویس ایمیل اوت لوک

مایکروسافت اوت لوک

در سال ۱۹۹۰ سرویس مدیریت ایمیل و ارسال ایمیل مایکروسافت یعنی «مایکروسافت اوت لوک» (Microsoft Outlook) منتشر شد.

از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به مدیریت وظیفه، مدیریت مخاطبان، امکان بهره‌مندی از ویژگی‌های تقویم با استفاده از این سرویس، امکان استفاده از قابلیت‌های مرتبط با مدیریت پایگاه داده، یادداشت‌برداری و حتی وب‌گردی اشاره کرد.استفاده از نرم‌افزار مربوط به این سرویس در حال حاضر برای اندروید، iOS و مک او اس امکان‌پذیر است.

ایجاد سرویس Microsoft 365

سرویس Microsoft 360 که در ابتدا آفیس ۳۶۰ (Office 360) نام داشت،  در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد. این سرویس ابزارهایی را برای مدیریت بهتر کسب‌و کار در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل اپلیکیشن‌های آفیس، فضای ذخیره‌سازی وان‌درایو و فراهم کردن امکان مکالمه با اسکایپ، آفیس آنلاین و... می‌شود. 

ایجاد موتور جستجوی بینگ

مایکروسافت بینگ

مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ موتور جستجوی خود یعنی «بینگ» (Bing) را راه‌اندازی کرد. این موتور جستجو موفق شد در سال ۲۰۱۸ عنوان سومین موتور جستجوی جهان را از آن خود کند. در ضمن در این سال مایکروسافت قراردادی را با یاهو امضا کرد که به‌موجب آن یاهو مجاز است برای نمایش نتایج موتور جستجوی خود از منابع بینگ استفاده کند.

ایجاد دستیار مجازی کورتانا

کورتانا

«کورتانا» (Cortana)، دستیار مجازی مایکروسافت که در ویندوز استفاده می‌شود و برای انجام وظایفی مثل یادآوری‌ها و پاسخ به سؤالات کاربران از موتور جستجوی بینگ استفاده می‌کند، در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۱۵ امکان استفاده از این دستیار مجازی در اندروید و iOS و همچنین ایکس باکس فراهم و در سال ۲۰۱۸ در مشارکتی با آمازون با اسپیکر هوشمند آمازون اکو ترکیب شد.

ایجاد اسکایپ و مایکروسافت تیمز

اسکایپ و تیمز

اسکایپ (Skype)، سرویس پیام‌رسان مایکروسافت که اساساً برای گفت‌وگوی تصویری و ویدئوکنفرانس طراحی شده، در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد؛ اما مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ آن را با مبلع ۸.۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

مایکروسافت تیمز (Microsoft teams)، پلتفرم ارتباطی تجاری برای سازمان‌دهی و مدیریت نیروهای انسانی یک مجموعه کاری در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون کاربر دارد.

ایجاد سرویس Microsoft 365

مایکروسافت 365

سرویس مایکروسافت ۳۶۵ که در ابتدا آفیس ۳۶۵ (Office 365) نام داشت،  در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد. این سرویس ابزارهایی را برای مدیریت بهتر کسب‌و کار در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل اپلیکیشن‌های آفیس، فضای ذخیره‌سازی وان‌درایو و فراهم کردن امکان مکالمه با اسکایپ، آفیس آنلاین و... می‌شود. نسخه رایگان این سرویس آفیس آنلاین نام دارد.

ورود مایکروسافت به حوزه خرده‌فروشی

مایکروسافت استور

این شرکت در سال ۲۰۰۹ و درست در روز انتشار ویندوز ۷ اولین مغازه خرده‌فروشی خود تحت عنوان  مایکروسافت استور را در شهر اسکات‌سدیل (Scottsdale) ایالت آریزونا راه‌اندازی کرد. در این فروشگاه فیزیکی که نسخه اینترنتی آن نیز راه‌اندازی شده بود،  کامپیوترها و نرم‌افزارهای آن‌ها و همچنین سایر وسایل الکترونیکی تولیدشده توسط مایکروسافت نرم‌افزارهای مربوط به آن‌ها مثل کنسول‌های ایکس باکس و بازی‌های آن‌ها به فروش می‌رسید.

فروشگاه آنلاین مایکروسافت استور
مایکروسافت استور آنلاین

مایکروسافت در کنفرانس توسعه‌دهندگان حرفه‌ای (Professional Developers Conference) سال ۲۰۱۱ اعلام کرد قصد دارد سه سال آینده ۷۵ مایکروسافت استور جدید را راه‌اندازی کند و در سال ۲۰۱۲ نخستین فروشگاه مایکروسافت استور در خارج از خاک آمریکا در تورنتوی کانادا راه‌اندازی شد. 

در سال ۲۰۱۵ نیز نخستین مایکروسافت استور در استرالیا و در سال ۲۰۱۷ نخستین مایکروسافت استور در لندن راه‌اندازی شد. با آغاز پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ مایکروسافت تمام فروشگاه‌های فیزیکی خود را تعطیل کرد و تنها به فروش اینترنتی خود ادامه داد.پس از این اتفاق فروشگاه‌های فیزیکی مایکروسافت به مکانی برای آشنایی با محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مایکروسافت و کسب اطلاعات در مورد آن‌ها تبدیل شد.

ورود به دنیای موبایل و سیستم‌عامل موبایل

مایکروسافت مدتی در حوزه انتشار سیستم عامل موبایل نیز فعالیت داشته  و بیش از ۱۰ سال است که وارد حوزه تولید گوشی نیز شده است. این شرکت به تازگی گوشی اندرویدی نیز تولید کرده است.  اجازه دهید ببینیم مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه مایکروسافت در این حوزه  از ابتدا تا کنون چه بوده است.

انتشار ویندوز فون ۷ و ۸.۱

ویندوز فون 8
ویندوز فون ۸

پس از انتشار سیستم‌عامل اندروید توسط گوگل و سیستم‌عامل iOS توسط اپل، مایکروسافت هم تصمیم گرفت سیستم‌عامل موبایل اختصاصی را نیز طراحی و ایجاد کند. شرکت به دنبال این تصمیم نخستین نسخه سیستم‌عامل موبایل اقتصادی خود یعنی ویندوز فون را در سال ۲۰۱۰ با عنوان ویندوز فون ۷ معرفی و منتشر کرد و در سال ۲۰۱۴  نسخه بعدی سیستم‌عامل موبایل خود یعنی ویندوز فون 8.1 کورتانا را منتشر کرد. اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای این نسخه ویندوز فون با نسخه اصلی ویندوز نیز سازگار بودند.

انتشار ویندوز فون ۱۰

ویندوز فون ۱۰

در سال ۲۰۱۵ ویندوز فون ۱۰ نیز توسط مایکروسافت منتشر شد که در مقایسه با نسخه‌های قبلی ویندوز فون ویژگی‌های مشابه بیشتری با ویندوز ۱۰ کامپیوتر داشت که از میان آن‌ها می‌توان به امکان اتصال گوشی‌های دارای این نسخه از ویندوز فون به نمایشگر خارجی و همچنین پشتیبانی از داک اشاره می‌کرد که باعث می‌شد رابط کاربری ویندوز فون شبیه به ویندوز کامپیوتر باشد؛  اما متأسفانه در سال ۲۰۱۷ ویندوز فون به پایان راه خود رسید و مایکروسافت توسعه ویندوز فون ۱۰ را متوقف کرد.

تولید گوشی‌های ویندوز فون

گوشی لومیا ۹۲۵

مایکروسافت و برند گوشی نوکیا در سال ۲۰۱۱ آغاز همکاری خود را اعلام کردند و در همان سال  نخستین گوشی‌های نوکیا به نام لومیا ۸۲۰ و لوبیا ۷۱۰ با سیستم‌عامل ویندوز فون در کنفرانس مطبوعاتی در لندن معرفی شد. 

لومیا ۸۲۰ گوشی پرچم‌دار نوکیا و لومیا ۷۱۰ گوشی اقتصادی این برند بود. هر دو گوشی با سیستم‌عامل ویندوز فون ۷.۵ وارد بازار شدند. گوشی بعدی نوکیا یعنی لومیا ۹۰۰ که عنوان گوشی پرچم‌دار جدید این برند را یدک می‌کشید، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این گوشی دارای ویژگی‌های خوبی مثل نمایشگر بزرگ، وجود لنز کارل زایس در دوربین گوشی و پشتیبانی از شبکه LTE بود. 

در همان سال گوشی لومیا ۹۲۰ با ویندوز فون ۸ نیز عرضه شد که در مقایسه با لومیا ۹۰۰ دوربین بهتری داشت و از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کرد.  مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ گوشی لومیا ۱۰۲۰ را با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی روانه بازار کرد.

در سال ۲۰۱۴ مایکروسافت نوکیا را خرید و نخستین گوشی لومیا بدون برند نوکیا یعنی لومیا ۵۳۵ با نمایشگر ۵ اینچی در همان سال روانه بازار شد. در سال ۲۰۱۵ گوشی‌های لومیا ۹۵۰، ۹۵۰ ایکس‌ال و لومیا ۵۵۰ با ویندوز فون ۱۰ روانه بازار شدند. 

در سال ۲۰۱۵ پس از معرفی ویندوز فون ۱۰، فروش گوشی‌های لومیا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و در سال ۲۰۱۶ فروش این گوشی‌ها در مایکروسافت استور متوقف شد. سر انجام مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که از این پس تولید و فروش گوشی‌های لومیا کاملاً متوقف خواهد شد.

گوشی‌های اندرویدی نوکیا

توقف تولید گوشی‌های لومیا نقطه پایان فعالیت مایکروسافت در حوزه گوشی نبود و در سال ۲۰۲۰ گوشی تاشوی منحصربه‌فردی به نام «سرفیس دو» (Surface Duo) با اندروید ۱۰ با برخورداری از دو نمایشگر را عرضه کرد که جزو جدیدترین محصولات خط تولید سرفیس مایکروسافت محسوب می‌شود (در بخش بعدی با محصولات این خط تولید مایکروسافت بیشتر آشنا می‌شویم). از میان ویژگی‌های شاخص گوشی اندرویدی مایکروسافت می‌توان به برخورداری آن از نمایشگر اولد، پردازنده اسنپدراگون 855، برخورداری از لولای ۳۶۰ درجه و قلم دیجیتالی Surface Pen اشاره کرد.

سرفیس دو

برخورداری این گوشی از لولای ۳۶۰ درجه باعث شده است به‌راحتی بتوانید نمایشگرهای آن را در موقعیت‌های مکانی مختلف تنظیم کنید. نسخه دوم این گوشی اندرویدی یعنی سرفیس دو ۲ (Surface Duo 2) نیز  با اندروید ۱۱ سال ۲۰۲۱ عرضه شده و دارای اسنپدراگون 888 است؛ 
علاوه بر این Surface Duo 2 در مقایسه با نخستین پیشین خود دارای حافظه رم بیشتر،  حافظه داخلی بیشتر، باتری بزرگتر، دوربین بهتر  و برخورداری پورت USB از سرعت بالاتر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد مایکروسافت بتواند باز هم قدرتمند به دنیای گوشی باز گردد.

سرفیس دو ۲
سرفیس دو ۲

ورود به حوزه تولید تبلت و لپ‌تاپ

همانطور که گفتیم تبلت‌ها و لپتاپ‌های کانورتیبل سرفیس مایکروسافت، جزو محصولات شاخص این برند هستند.  در این بخش مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه مایکروسافت در حوزه تولید تبلت و لپ‌تاپ را بیان می‌کنیم.

تولید نخستین تبلت

تبلت کانورتیبل سرفیس مایکروسافت

مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت سرفیس (Surface)، نخستین تبلت کانورتیبل خود، با نمایشگر ۱۰.۵ اینچی لمسی، سیستم‌عامل ویندوز RT (نسخه محدودشده ویندوز ۸ که تنها اجرای اپلیکیشن‌های مایکروسافت استور با آن امکان‌پذیر است)، پشتیبانی از صفحه‌کلید فیزیکی مگنتی، موس بی‌سیم و پورت USB را معرفی کرد. این تبلت با هدف رقابت با آیپدهای آیفون روانه بازار شد. حافظه داخلی این تبلت هیبریدی مایکروسافت نیز مانند سایر تبلت‌ها قابل ارتقا است و کاربران می‌توانند با استفاده از کارت حافظه میکرو SD آن را ارتقا دهند.

تولید نخستین قلم دیجیتالی

سرفیس پن

در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت نخستین قلم دیجیتالی خود یعنی «سرفیس پن» (Surface Pen) را نیز تولید و همراه با تبلت‌های کانورتیبل «سرفیس پرو» (Surface Pro) و «سرفیس پرو 2» Surface) Pro 2) عرضه کرد. نسخه‌های بعدی این قلم دیجیتالی یعنی Surface Pro 3 و Surface Pro 4 به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ عرضه شدند. جالب است بدانید که دو نسخه جدید این قلم دیجیتالی با کامپیوترهای مایکروسافت نیز سازگار هستند و پس از برقراری ارتباط آن‌ها با کامپیوتر از طریق بلوتوث می‌توانید از آن برای انجام وظایفی مثل باز کردن وان نوت، گرفتن اسکرین‌شات و استفاده از دستیار مجازی کورتانا استفاده کنید.

ردموندی‌ها در سال ۲۰۱۳ سرفیس ۲ را وارد بازار کرد که باز هم دارای ویندوز RT است و از پردازنده‌ اتم اینتل با معماری ARM بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۵ سرفیس ۳ وارد بازار شد که اولین لپ‌تاپ کانورتیبل مایکروسافت با نسخه استاندارد ویندوز ۸ است و در همان سال نسخه Pro این لپ‌تاپ نیز وارد بازار شد.

تولید نخستین لپ‌تاپ کانورتیبل ویندوز ۱۰

سرفیس گو

در سال ۲۰۱۸ نخستین لپ‌تاپ هیبریدی مایکروسافت با ویندوز ۱۰ یعنی «سرفیس گو» (Surface Go) با تراشه NFC، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل با قابلیت تشخیص چهره برای ورود به ویندوز و دوربین اصلی مادون‌قرمز روانه بازار شد. در این لپ‌تاپ از پردازند بدون فن پنتیوم گلد اینل و پورت USB-C استفاده شده است که در آن زمان فناوری کاملاً جدیدی بود. نسخه‌های بعدی لپ‌تاپ یعنی سرفیس گو ۲ و سرفیس گو ۳ به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ عرضه شدند. مایکروسافت این سری از لپ‌تاپ‌های خود را بیشتر برای کودکان و دانش‌آموزان طراحی و تولید کرده است

از دیگر اتفاقات مهم تاریخچه مایکروسافت در حوزه تولید تبلت و لپ‌تاپ کانورتیبل، می‌توان به تولید Surface Pro در سال ۲۰۱۳ با نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۸ پرو اشاره کرد. این لپ‌تاپ مجهز به سی پی یوی Core i5 اینتل و حافظه SSD است. نخستین نسخه Surface Pro با ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ و روانه بازار شد و تولید نسخه‌های مختلف آن تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشت. در سال ۲۰۲۱ نخستین لپ‌تاپ کانورتبل مایکروسافت با ویندوز ۱۱ به بازار عرضه شد.

تولید نخستین سرفیس‌بوک

سرفیس لپ تاپ

ردموندی‌ها در سال ۲۰۱۵ نخستین نسخه «سرفیس بوک» (Surface Book) را نیز روانه بازار کرد. مایکروسافت در این سال تصمیم گرفت محصولی را روانه بازار کند که بیشتر لپ‌تاپ باشد تا تبلت و این محصول نتیجه تلاش مایکروسافت در این راستا بود. سرفیس بوک در مقایسه با دستگاه‌های سرفیس، سرفیس گو و سرفیس پرو دارای صفحه‌کلید کاملا بزرگ‌تر (به‌اندازه لپ‌تاپ‌های متداول)، پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تر و عمر باتری بیشتر است. تولید نسخه‌های مختلف این محصول نیز تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته است.

تولید نخستین سرفیس لپ‌تاپ

سرفیس لپ تاپ

«سرفیس لپ‌تاپ» (Surface laptop) یکی دیگر از سری محصولات خط تولید سرفیس هستند که نسبت به سرفیس‌بوک‌ها وزن کمتری دارند و حمل آن‌ها راحت‌تر است. نخستین نسخه این محصولات در سال ۲۰۱۷ با هدف رقابت با «مک‌بوک ایر» (Macbook Air) و مک بوک پروی اپل (Macbook Pro) روانه بازار شد. در این محصولات مایکروسافت از پردازنده‌های Core i5 و Core i7 اینتل استفاده شده است

تولید نخستین کامپیوتر دسکتاپ

سرفیس استودیو

مایکروسافت با تولید و عرضه «سرفیس استودیو» (Surface Studio) در سال ۲۰۱۶ وارد حوزه تولید کامپیوترهای دسکتاپ All in One نیز شد و در سال ۲۰۱۸ نسخه بعدی آن را نیز روانه بازار کرد. این کامپیوترها با نمایشگر کاملاً حرفه‌ای 4.5K، پردازنده‌های قدرتمند Core i5 و Core i7 و کارت گرافیک‌های رده‌بالای انویدیا GeForce GTX برای طراحان فعال در حوزه طراحی گرافیکی و سایر طراحان طراحی شده است.

ورود به حوزه طراحی و تولید وایت‌برد دیجیتالی

سرفیس هاب

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ با تولید «سرفیس هاب» (Surface Hub) وارد حوزه تولید وایت‌برد دیجیتالی تعاملی نیز شد. این محصول جذاب از سری محصولات سرفیس که با هدف ایجاد ابزاری مفید برای همکاری‌های تیمی و ویدیو کنفرانس‌ها طراحی شده، دارای نمایشگر لمسی مولتی تاچ ۱۲۰ هرتزی 4K در دو اندازه ۵۵ و ۸۴ اینچ و ویندوز ۱۰ است. یکی از قابلیت‌های جالب نمایشگر محصول پشتیبانی هم‌زمان از چند قلم دیجیتالی است. نسخه دوم این محصول یعنی «سرفیس هاب ۲ اس» (Surface Hub 2S) نیز در سال ۲۰۱۹ عرضه شده که دارای سی‌پی‌یوی نسل هشتم Core i5 اینتل و پردازنده گرافیکی UHD 620 اینتل است.

ورود به حوزه تولید گجت واقعیت ترکیبی

مایکروسافت هولولنز

مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ عینک واقعیت ترکیبی خود (ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) به نام «مایکروسافت هولولنز» (Microsoft HoloLens) را روانه بازار کرد. مایکروسافت از این گجت خود در زمینه‌های مختلف ازجمله سرگرمی (در بازی‌های واقعیت افزوده)، ایجاد محیط‌های سه‌بعدی صوتی و بصری جهت استفاده از آن‌ها در حوزه گردشگری مجازی، آموزش‌های نظامی به سربازان و شبیه‌سازی جراحی‌ها به‌صورت مجازی استفاده کرد. نسخه دوم این عینک واقعیت ترکیبی یعنی مایکروسافت هولولتز ۲ «2 Microsoft HoloLens» نیز در سال ۲۰۱۹ عرضه شد که نسبت به نسخه اول زاویه دید بهتری دارد.

سایر رویدادهای مهم تاریخچه مایکروسافت

  • استعفای بیل گیتس از سمت مدیرعاملی مایکروسافت در سال ۲۰۰۰
  • منصوب شدن استیو بالمر (Steve Balmer) به سمت مدیرعاملی مایکروسافت در سال ۲۰۰۰
  • منصوب شدن جان وندل تامسون (John W. Thompson) به سمت مدیرعاملی مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ پس از کناره‌گیری استیو بالمر از این سمت
  • منصوب شدن ساتیا ناریانا نادلا (Satya Narayana Nadella) به سمت مدیرعاملی مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ پس از کناره‌گیری جان وندل تامسون از این سمت
  • راه‌اندازی سرویس ایمیل و تعیین برنامه «مایکروسافت اکسچنچ سرور» Microsoft Exchange) Server) در سال ۱۹۹۶
  • نقل مکان مایکروسافت از بلویو به ردموند در سال ۱۹۸۶
  • راه‌اندازی سرویس مایکروسافت لایو (Microsoft Live) در سال ۲۰۰۵ (مجموعه‌ای از سرویس‌های وب و نرم‌افزارهای ارائه‌شده توسط مایکروسافت)
  • خرید «لینکدین» (Linkedin) در سال ۲۰۱۶ با مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار
  • ارائه نسخه جدید از مایکروسافت اج در سال ۲۰۱۹ همراه با لوگوی جدید
  • راه‌اندازی ادسنتر «Ad center»، سرویس تبلیغات مایکروسافت، در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی سرویس
  • راه‌اندازی سرویس تحت وب شیرپوینت (Share Point) در سال ۲۰۰۱ جهت فراهم‌کردن امکان ساخت وب سایت توسط سازمان‌های مختلف و همچنین فراهم کردن امکان ذخیره‌سازی، مدیریت سازماندهی، به‌اشتراک‌گذاری و دسترسی به اطلاعات از جمله اسناد از تمام دستگاه‌های متصل به این سرویس تنها با استفاده از مرورگرهای مختلف. این سرویس با مجموعه آفیس مایکروسافت ادغام شده است
  • راه‌اندازی سرویس پیام‌رسان MSN Messenger در سال ۱۹۹۹
  • دعوای حقوقی بین دولت آمریکا و مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ و متهم‌شدن مایکروسافت به مقابله با رقابت سالم به‌منظور محافظت از نرم‌افزارهای خود و توسعه آن‌ها (به‌عنوان‌مثال چنانچه فردی قصد دارد از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده کند، به ناچار باید ویندوز را هم نصب کند)
  • راه‌اندازی وب‌سایت بازی MSN Gaming Zone (وب‌سایت ارائه‌دهنده بازی‌های ویدیویی تک‌نفره و چندنفره و بازی‌های قابل‌دانلود برای کامپیوتر و چند بازی اجتماعی) در سال ۱۹۹۶
  • راه‌اندازی آژانس مسافرتی «اکسپدیا» (Expedia) در سال ۱۹۹۶
  • راه‌اندازی نخستین دایره المعارف دیجیتالی یعنی دایره المعارف انکارتا (Microsoft Encarta) در سال ۱۹۹۳
  • راه‌اندازی مایکروسافت اکسس (Microsot access)، سرویس مدیریت پایگاه داده مایکروسافت در سال ۱۹۹۳

بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخچه مایکروسافت

مایکروسافت علاوه بر شکست ویندوز فون، گوشی‌های لومیا و زون پلیر شکست‌های دیگری نیز در تاریخچه خود دارد که به شرح زیر هستند:

  • شکست ویندوز ویستا در سال ۲۰۰۷ به دلیل عدم برخورداری از امنیت مورد انتظار مایکروسافت، برخورداری از مشکلات قابل‌توجه مرتبط با عملکرد و تحمیل فشار زیاد به کامپیوترهای قدیمی به دلیل برخورداری از رابطه گرافیکی سنگین که باعث کاهش سرعت ویندوز در این کامپیوترها می‌شد و همچنین وجود موارد زیادی ازجمله هنگ کردن و مختل شدن عملکرد سیستم‌عامل در این نسخه از ویندوز. ویندوز می هم به دلیل عملکرد بسیار بد به پروژه کامل شکست‌خورده‌ای تبدیل شد
  • شکست گوشی «مایکروسافت کین» (Microsoft Kin) در سال ۲۰۱۰ که برای برقراری ارتباط اجتماعی بین نوجوانان ۱۵ تا ۲۰ سال طراحی شده بود.
  • شکست رابط کاربری گرافیکی B.O.B برای ویندوز ۳،۱ ویندوز ۹۵ و ویندوز NT به دلیل سادگی بیش‌ازحد و کودکانه بودن (تنها یک نسخه از رابطه کاربری منتشر شد)
  • شکست دستیار آفیس یا «آفیس اسیستنت» (کلیپی یا Clippy) در سال ۲۰۱۷ به دلیل غیرمفید بودن افزار: دستیار تنها راهنمایی‌های ساده در مورد برخی از وظایف به کاربران می‌کرد و عملاً کاربرد خاصی نداشت
  • شکست پروژه نرم‌افزار ویدئوکنفرانس «مایکروسافت پرتره« (Microsoft Portrait) در دهه ۱۹۹۰ به دلیل ارائه بیت‌ریت پایین و نامناسب بودن کیفیت تصویر ارائه‌شده توسط آن
  • شکست پروژه «تراسرور» (Teraserver)، پروژه مشابه گوگل ارث، در سال ۱۹۹۹ به دلیل عدم استقبال از آن

سوالات متداول درمورد تاریخچه مایکروسافت

مایکروسافت در چه سالی تأسیس شده است؟

این شرکت در سال ۱۹۷۴ به دست پل آلن و بیل گیتس تأسیس و بیل گیتس که در آن زمان به‌تازگی از دانشگاه هاروارد اخراج شده بود به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد.

حوزه اصلی فعالیت مایکروسافت چیست؟

اصلی‌ترین شاخه فعالیت مایکروسافت عرضه سیستم‌عامل برای کامپیوترهای شخصی و نرم‌افزارهای کاربردی برای آن‌ها است. این شرکت در حوزه گیمینگ، تولید لپ‌تاپ، تبلت، واقعیت افزوده و وسایل رسانه دیجیتالی مورداستفاده در مکان‌های کاری و همکاری‌های گروهی نیز فعالیت دارد.

شاخص‌ترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مایکروسافت چیست؟

شاخص‌ترین محصولات نرم‌افزاری مایکروسافت شامل سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزارهای آفیس و شاخص‌ترین محصولات سخت‌افزاری آن شامل ایکس باکس، محصولات خط تولید سرفیس ازجمله تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های کانورتبل سرفیس و همچنین عینک واقعیت ترکیبی هولولنز می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • رضا نوری
    رضا نوری | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    چرا چیزی در مورد خرید گیت هاب ننوشته بودین

  • COOLBOY
    COOLBOY | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    یکی خیلی قبل از سورفیس هم تلبت دیگه ای درست کرده بود، و باز خیلی قبل از ویندوز فون هم سالها سیستم عامل موبایل داشت مایکروسافت که همه اینها رو از قلم انداخته بودید. البته خیلی چیزهای مهم دیگه هم بود

مطالب پیشنهادی