ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: رنگ‌های مکمل کیهانی در سحابی گاما دجاجه

ستاره ابرغول گامای دجاجه در مرکز صورت واره صلیب شمالی قرار دارد. صورت واره‌ها مجموعه‌ای از چند ستاره هستند که شکل‌های آشنایی در آسمان پدید می‌آورند. این ستاره‌ها می‌تواند همگی از یک صورت‌فلکی خاص یا ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

ستاره ابرغول گامای دجاجه در مرکز صورت واره صلیب شمالی قرار دارد. صورت واره‌ها مجموعه‌ای از چند ستاره هستند که شکل‌های آشنایی در آسمان پدید می‌آورند. این ستاره‌ها می‌تواند همگی از یک صورت‌فلکی خاص یا چند ستاره پر نور از چند صورت‌فلکی باشد. صلیب شمالی و جنوبی (Northern and Southern Cross) از جالب‌توجه‌ترین صورت‌واره‌های آسمان هستند که در تصویر امروز ناسا دیده می‌شوند.

اگر در شبی زیر آسمانی تاریک بودید، می‌توانید در نزدیکی قرص کهکشان راه شیری صورت‌فلکی معروف ماکیان، دجاجه یا قو (Cygnus) را ببینید که خوشبختانه در نیمکره شمالی آسمان به پرواز درآمده است و در عرض‌های جغرافیایی ایران به راحتی دیده می‌شود.

ستاره گاما دجاجه

ستاره گاما دجاجه (Gamma Cygni) که به نام بین‌المللی صدر (Sadr) در نجوم شناخته می‌شود، در این نمای تلسکوپی به ثبت رسیده است. عکاسان آماتور برای ثبت رنگ ابرهای این ناحیه از آسمان با فیلتر باند باریک (Narrowband) استفاده می‌کنند.

این بخش از آسمان تا سه درجه معادل شش ماه کامل در آسمان گسترش می‌یابد که شامل سحابی نشری IC 1318 و خوشه ستاره‌ای باز NGC 6910 می‌شود. در بالای تصویر بال‌های سحابی پروانه دیده می‌شود که به ۱۳۱۸امین جرم کاتالوگ شاخص (Index Catalogue) دسته‌بندی شده است.

در سمت راست ستاره گاما دجاجه خوشه ستاره‌ای جوان NGC 6910 قرار دارد که هنوز در حال شکل‌گیری است. این ستاره در فاصله ۱۸۰۰ سال نوری از ما قرار دارد و خوشه NGC 6920 در پنج هزار سال نوری و IC 1318 در دو هزار سال نوری از آن قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی