ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
علمی

راکت فالکون 9 اسپیس ایکس رکوردشکنی کرد: 13 بار استفاده مجدد

اسپیس ایکس شب گذشته یکی از موشک‌های فالکون 9 خود را برای سیزدهمین بار به فضا پرتاب کرد تا رکورد جدیدی در زمینه استفاده مجدد از یک موشک ثبت شود. موشک دو مرحله‌ای فالکون 9 ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

اسپیس ایکس شب گذشته یکی از موشک‌های فالکون 9 خود را برای سیزدهمین بار به فضا پرتاب کرد تا رکورد جدیدی در زمینه استفاده مجدد از یک موشک ثبت شود.

موشک دو مرحله‌ای فالکون 9 شب گذشته در ساعت 20:39 دقیقه (به وقت تهران) از مرکز فضایی کندی ناسا واقع در ایالت فلوریدا به سمت فضا پرتاب شد تا 53 ماهواره اینترنتی استارلینک را به مدار ارسال کند. اسپیس ایکس به زودی قصد دارد دو موشک دیگر را نیز از سکوهای مختلف به فضا پرتاب کند.

اسپیس ایکس

همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، 53 ماهواره حدود 15.5 دقیقه پس از پرتاب در مدار پایین زمین مستقر شدند. همچنین حدود 8.5 دقیقه پس از پرتاب، اولین مرحله (بخش) فالکون 9 به صورت عمودی روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس که A Shortfall of Gravitas نام دارد، فرود آمد.

رکوردشکنی اسپیس ایکس در زمینه استفاده مجدد

نکته قابل توجه اینکه اسپیس ایکس در ماموریت خود برای سیزدهمین بار از مرحله اول این موشک استفاده کرده است که رکورد جدیدی برای استفاده مجدد محسوب می‌شود. بر اساس شرح ماموریت اسپیس ایکس، این تقویت‌کننده قبلا در نصب یک ماهواره GPS، یک ماهواره ارتباطی ترکیه، برخی فضاپیماها در ماموریت Transporter 2 و 9 دسته ماهواره استارلینک استفاده شده است.

اسپیس ایکس

انجام چنین ماموریت‌های بزرگی، برای اسپیس‌‌ایکس و بنیانگذار و مدیرعامل میلیاردر آن یعنی «ایلان ماسک» یک اولویت محسوب می‌شود. ماسک بارها گفته که استفاده مجدد سریع و کامل به انسان‌ها اجازه می‌دهد تا در مریخ مستقر شوند و اکتشافات فضایی جدیدی انجام دهند.

استارلینک، سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌‌ایکس است و تاکنون بیش از 2700 ماهواره به فضا پرتاب شده و تعداد آن‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد. اسپیس ایکس تاکنون 24 ماموریت در سال 2022 انجام داده که 15 مورد از آن‌ها پروازهای اختصاصی استارلینک بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی