ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD احتمالا روی پردازنده نسل دوم استیم دک با معماری Zen 4 و RDNA 3 کار می‌کند

اگرچه کنسول دستی استیم دک (Steam Deck) عمر کمی دارد، اما ولو کار روی نسل بعدی این کنسول را شروع کرده و حالا گزارشی جدید می‌گوید که AMD هم مشغول توسعه پردازنده نسل دوم استیم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

اگرچه کنسول دستی استیم دک (Steam Deck) عمر کمی دارد، اما ولو کار روی نسل بعدی این کنسول را شروع کرده و حالا گزارشی جدید می‌گوید که AMD هم مشغول توسعه پردازنده نسل دوم استیم دک است. ظاهرا این APU از جدیدترین معماری CPU و GPU این کمپانی بهره می‌برد.

به گفته ولو، مشتریان استقبال بالایی از گران‌ترین مدل استیم دک داشته‌اند، بنابراین توسعه محصولی با قدرت بالا و استفاده از جدیدترین فناوری‌های AMD جای تعجب چندانی ندارد.

پردازنده جدید AMD برای استیم دک 2

به نظر می‌رسد پردازنده جدید ای‌ام‌دی مشابه APUهای سری Phoenix Point خواهد بود؛ APUهایی که از معماری پردازشی Zen 4 و معماری گرافیکی RDNA 3 بهره می‌برند. تراشه جدید AMD برای نسل بعدی کنسول دستی ولو که ظاهرا اسم رمز «Little Phoenix» را یدک می‌کشد، تعداد هسته، رشته و همچنین واحد رایانشی یکسان با نسل کنونی خواهد داشت.

با وجود اینکه احتمالا با تغییری در تعداد هسته‌ها مواجه نمی‌شویم، حرکت به سمت معماری پردازشی و گرافیکی جدیدتر، به معنای قدرت بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تر است. همچنین انتظار می‌رود دای (Die) پردازنده Little Phoenix نسبت به نسل کنونی کوچکتر باشد، با این حال احتمالا با فرکانس بالاتر روبه‌رو می‌شویم؛ 4 گیگاهرتز در مقابل 3.5 گیگاهرتز نسل کنونی.

گزارش اخیر همچنین به این موضوع اشاره دارد که سخت افزار جدید از کنترلر 128 بیتی LPDDR بهره می‌برد، با این حال نمی‌دانیم ولو از رم LPDDR5 نسل کنونی استفاده خواهد کرد یا به سراغ نسخه بهبودیافته آن یعنی LPDDR5X می‌رود.

یکی از موارد مهم درباره نسل بعدی کنسول دستی ولو، توان طراحی حرارتی پردازنده است چرا که شارژدهی اهمیت بالایی برای کاربران دارد. با این حال هنوز درباره این موضوع اطلاعی نداریم.

اگرچه برخی گزارش‌ها به عرضه استیم دک 2 در اواخر سال آینده میلادی اشاره کرده بودند، اما گزارش امروز می‌گوید این محصول اوایل 2024 از راه می‌رسد. با توجه به استقبال بالا از نسل کنونی این کنسول، منطقی است که ولو نسل بعدی‌اش را دیرتر معرفی و روانه بازار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی