ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا امیکرون
علمی

ابتلا به گونه‌های اولیه امیکرون احتمالا باعث ایمنی در برابر گونه‌های جدیدتر نمی‌شود

مطالعات جدید نشان می‌دهند افرادی که به گونه‌های اولیه واریانت امیکرون مبتلا شده‌اند، احتمالا در برابر گونه‌های جدید این واریانت آسیب‌پذیر هستند. به عبارت دیگر، حتی اگر فرد سه دوز واکسن زده باشد، احتمال ابتلای ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

مطالعات جدید نشان می‌دهند افرادی که به گونه‌های اولیه واریانت امیکرون مبتلا شده‌اند، احتمالا در برابر گونه‌های جدید این واریانت آسیب‌پذیر هستند. به عبارت دیگر، حتی اگر فرد سه دوز واکسن زده باشد، احتمال ابتلای مجدد او به گونه‌های جدید امیکرون وجود دارد.

به گزارش رویترز، محققان چینی در مقاله‌ای که اخیرا در مجله Nature منتشر شده، اعلام کرده‌اند که افراد واکسینه در صورت ابتلا به امیکرون BA.1 دارای آنتی‌بادی‌هایی هستند که می‌توانند از بدن در برابر این گونه و ویروس اولیه سارس کوو 2 محافظت کنند. ولی گونه‌های جدید امیکرون جهش‌هایی پیدا کرده‌اند که امکان گریز از این آنتی‌بادی‌ها را فراهم می‌کند.

امیکرون BA.2.12.1 که عامل اکثر عفونت‌های جدید در آمریکاست، در کنار BA.5 و BA.4 که بیش از 21 درصد نمونه‌های جدید ابتلا را تشکیل داده‌اند، دارای جهش‌هایی هستند که در گونه‌های امیکرون BA.1 و BA.2 وجود نداشته است. در نتیجه، این گونه‌ها می‌توانند از آنتی‌بادی حاصل از ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون بگریزند.

کرونا امیکرون

البته آزمایش‌ها نشان داده که داروی آنتی‌بادی مونوکلونال یا تک‌تیره «ببتلوویمب» محصول شرکت ایلای لی‌لی و «سیلگاویمب» که بخشی از داروی Evusheld شرکت آسترازنکاست، همچنان می‌توانند به شکل موثر گونه BA.2.12.1 و BA.4 یا BA.5 را خنثی کنند.

واکسن امیکرون هم احتمالا اثر چشمگیری نخواهد داشت

پژوهشگران می‌گویند دوزهای تقویتی واکسن که بر اساس گونه BA.1 ساخته شده‌اند، از جمله محصولات دو شرکت فایزر و مدرنا، ممکن است محافظت گسترده‌ای در برابر گونه‌های جدید واریانت امیکرون ایجاد نکنند.

دکتر «اونیما اوگبوئاگو»، محقق بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی ییل در کنتیکت آمریکا که در این مطالعه نقشی نداشته، می‌گوید: «نظر شخصی من این است که استفاده از واکسن مخصوص امیکرون هرچند ممکن است مزیت‌هایی داشته باشد، ولی فکر می‌کنم برتری کمی نسبت به واکسن‌های فعلی داشته باشد.»

اوگبوئاگو می‌گوید اگر در نوبت تزریق دوز تقویتی قرار دارید، واکسن خود را بزنید چون این کار برای حفظ سطح آنتی‌بادی خون ضروری است. «آدولفو گارسیا-ساستر»، متخصص میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای نیویورک می‌گوید برای دستیابی به محافظت بیشتر احتمالا باید به دنبال واکسن‌هایی باشیم که چند گونه ویروس را هدف قرار می‌دهند یا واکسن‌هایی که در بینی اسپری می‌شوند و می‌توانند محافظت بیشتری را در محل ورود ویروس به بدن ایجاد کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی