ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: به تابستان نیمکره شمالی خوش آمدید

شاید فکر کنید که خورشید هر روز صبح دقیقا از شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند، اما در واقعیت اینطور نیست. اگر بخواهیم تصویر مناسبی از حرکت ظاهری خورشید در آسمان داشته باشیم، می‌توانیم ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

شاید فکر کنید که خورشید هر روز صبح دقیقا از شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند، اما در واقعیت اینطور نیست. اگر بخواهیم تصویر مناسبی از حرکت ظاهری خورشید در آسمان داشته باشیم، می‌توانیم به آنالماها (Analemma) مثل تصویر امروز ناسا رجوع کنیم.

یک آنالما تصویری از ترکیب چندین عکس از حرکت خورشید در آسمان است که از موقعیتی خاص گرفته می‌شود. این تصویر از خورشید در چند فاصله زمانی در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت تایوان است که در سال ۲۰۲۱ میلادی/۱۴۰۰ خورشیدی به ثبت رسیده است.

انقلاب تابستانی

عکاس این تصویر حرکت خورشید را با زمینه‌ای از شهر تایپه، پایتخت تایوان در فورگراند ثبت کرده است. خورشید در انقلاب زمستانی را می‌توانید در گوشه پایینی این شکل بی‌نهایت مورب مشاهده کنید. همچنین می‌توانید خورشید در انقلاب تابستانی را به راحتی در بالاترین گوشه این شکل ببینید.

امروز در نیمکره شمالی زمین انقلاب تابستانی است که طولانی‌ترین مدت زمان روز را خواهیم داشت. در ایران باستان این روز را که معادل آغاز تابستان در نیمکره شمالی است، جشن می‌گرفتند که به جشن تیرگان معروف بود.

البته باید گفت که امروز در نیمکره شمالی آغاز فصل سرما است که این پدیده به دلیل انحراف مدار چرخش زمین، کشتی فضایی آبی رنگ ما، با صفحه منظومه شمسی اتفاق می‌افتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mot
    ali_mot | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

    البته باید گفت که امروز در نیمکره شمالی آغاز فصل سرما است

مطالب پیشنهادی