ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کریپتوکارنسی

هرآنچه باید درباره شیبا اینو بدانید

در سال‌های اخیر رمز ارزهای زیادی ایجاد و عرضه شده‌اند‎‌. «شیبا اینو کوین » (Shiba inu coin) که با نام «توکن شیبا اینو» (Shiba inu Token) نیز شناخته می‌شود و در اوت ۲۰۲۰ ایجاد شده، ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

در سال‌های اخیر رمز ارزهای زیادی ایجاد و عرضه شده‌اند‎‌. «شیبا اینو کوین » (Shiba inu coin) که با نام «توکن شیبا اینو» (Shiba inu Token) نیز شناخته می‌شود و در اوت ۲۰۲۰ ایجاد شده، یکی از رمز ارزهای جدید غیرمتمرکز محسوب می‌شود که بر پایه بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. این رمزارز با نماد SHIB عرضه می‌شود.

در این مطلب قصد داریم ببینیم شیبا اینو چیست، داستان تولد آن را بیان کنیم، با اکوسیستم و اصطلاحات مختص به آن آشنا شویم. همچنین نحوه خرید آن را بیان کنیم.

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو چیست

این ارز دیجیتال توسط شخصی به نام «ریوشی» (Ryoshi) ایجاد شده است. واژه شیبا اینو نام یک گونه سگ ژاپنی است. شیبا اینو جایگزین ارز دوج کوین محسوب می‌شود و نماد هر دو رمز ارز یکسان است. این رمزارز با هدف رقابت با دوج کوین ایجاد شده است و برخی آن را با نام «قاتل دوج کوین» (Dogecoin killer) می‌شناسند.

سگ شیبا اینو
سگ شیبا اینو

این رمز ارز، در ابتدا تنها با هدف شوخی و سرگرمی به وجود آمد؛ اما در مدت کوتاهی به ارز دیجیتالی محبوبی تبدیل شد. به رمزارزهایی که با هدف شوخی و سرگرمی ساخته شده‌اند «میم کوین» (Meme) گفته می‌شود. شیبا اینو توانست تنها در مدت یک سال به موفقیت بسیار بزرگی دست پیدا کند و قیمت آن در اکتبر ۲۰۲۱ ده برابر شد و به ۴۱ میلیارد دلار رسید. این موفقیت بسیار بزرگ باعث شد شیبا اینو در صدر برترین رمزارزهای میم قرار گیرد.

قطعاً سازنده این ارز دیجیتالی زمانی که آن را خلق کرد، اصلاً فکر نمی‌کرد محصول ابداعی‌اش تنها در مدت یک سال بتواند به چنین موفقیت بزرگی دست پیدا کند؛ البته اگر بخواهیم با نگاه تخصصی‌تری به شیبا اینو نگاه کنیم، باید بگوییم این رمزارز در حقیقت یک توکن است نه یک سکه دیجیتالی؛ زیرا این دارای بلاکچین اختصاصی خود نیست و همانطور که گفتیم بر پایه بلاکچین اتریوم ایجاد شده است.

معروف‌ترین ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم دارای بلاکچین اختصاصی هستند. در حقیقت شیبا اینو یک توکن ERC-20 (توکن ایجادشده برای ایجاد و صدور قراردادهای هوشمند اتریوم) ایجاد شده بر پایه اتریوم است و به‌جای بلاکچین خودش توسط بلاکچین اتریوم پشتیبانی می‌شود. بنیان‌گذار این رمرارز دلیل انتخاب بلاکچین اتریوم برای ایجاد اکوسیستم شیبا اینو را امنیت و ثبات بالای این بلاکچین عنوان کرده و اذعان کرده است که این بلاکچین می‌تواند شیبا اینو را در آینده نیز غیرمتمرکز نگه دارد

شیبا اینو موفقیت خود را تا حدود زیادی مدیون ایلان ماسک است. او در اکتبر ۲۰۲۱ با توییت کردن تصویری از یک توله‌سگ شیبا اینو تا حدود زیادی به افزایش سریع قیمت این ارز دیجیتالی کمک کرد. ایلان ماسک یکی از حامیان شناخته‌شده ارز دیجیتال دوج کوین محسوب می‌شود و توییت‌های مرموز در اغلب موارد باعث افزایش نوسان قیمت دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتالی می‌شود. در کل این میلیاردر آمریکایی یکی از افراد بسیار تأثیرگذار در حوزه رمزارز محسوب می‌شود و توییت‌های او یکی از عوامل اصلی کاهش یا افزایش ارزش ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شوند.

رشد شدید قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۱ باعث شد این ارز دیجیتالی تازه‌وارد یا به بیان دقیق‌تر توکن تازه‌وارد باعث شد در سال میلادی گذشته در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ آبان ۱۴۰۰) سرمایه جاری بازار قابل‌توجهی با مبلغ ۳۶.۹ میلیارد دلار جذب کند؛ البته هنوز مشخص نیست شیبا اینو می‌تواند از رقیب اصلی خود یعنی دوج کوین پیشی بگیرد و به‌اصطلاح قاتل آن شود یا خیر.

البته جامعه حامیان این ارز دیجیتال که «شیبا آرمی» (SHIBA Army) نام دارد، چنین اتفاقی را کاملاً ممکن و شدنی می‌دانند؛ تنها موضوعی که در حال حاضر با صراحت می‌توانیم آن را تأیید کنیم، این است که موفقیت بزرگ شیبا اینو در اکتبر ۲۰۲۱، باعث شد این رمزارز کاملاً شاخص و مطرح شود.

داستان ایجاد شیبا اینو

این ارز دیجیتالی نوپا در پاسخ به این سؤال که «اگر یک رمز ارز به‌صورت صددرصدی تنها با تکیه بر جامعه خود ایجاد می‌شد و فعالیت می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌دهد» ایجاد شده است. ریوشی شکل‌گیری این رمز ارز را به یک جامعه غیرمتمرکز خودجوش نسبت داد. به اعتقاد او قدرت یک شبکه بلاکچین می‌تواند محصولی را ایجاد کند که قوی‌تر از چیزی است که اعضای یک تیم متمرکز می‌توانند ایجاد کنند! در حال حاضر شیبا آرمی بیش از ۵۰۰ هزار عضو دارد که همگی آن‌ها دو اصل بسیار مهم در رابطه با شیبا اینو را پذیرفته‌اند. این سه اصل مهم به شرح زیر است:

  • پروژه ایجاد شیبا اینو از صفر و بدون هیچ چیز آغاز شد. در حقیقت بنیان‌گذار این رمزارز از هیچ‌چیز، چیزی را خلق کرد!
  • این رمزارز با تلاش جامعه‌ای که از قبل بوده است یا افرادی که با کمک یکدیگر یک تیم را تشکیل داده‌اند، تشکیل نشده است.
  • علاقه به سگ شیبا اینو باعث ایجاد این رمز ارز شده است!

اکوسیستم شیبا اینو

اکوسیستم شیبا اینو از سه توکن تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • شیبا (SHIB): این توکن، ارز بنیادین پروژه محسوب می‌شود که به‌عنوان ابزاری برای مبادله محسوب می‌شود. در حال حاضر تعداد این توکن ۱۰۰۰ تریلیون توکن است که عدد بزرگی محسوب می‌شود و برای سرمایه‌گذاری بسیار گسترده برای خرید شیبا اینو و استفاده از آن کافی است.

ریوشی ۵۰ درصد از این توکن‌‌ها را در صرافی ارز دیجیتال یونی‌سواپ (Uniswap) ذخیره کرده است (به‌منظور حفظ نقدینگی) و ۵۰ درصد باقی‌مانده را برای نگهداری امن در اختیار «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin)، خالق و هم بنیان‌گذار اتریوم قرار داده است. بوترین در سال ۲۰۲۱ ۵۰ تریلیون توکن شیبا اینو به ارزش یک میلیارد دلار را به یک صندوق امداد ایجادشده برای مقابله با کرونا اختصاص داد. مدت کوتاهی پس از این اتفاق بوترین ۴۰ درصد از توکن‌های در اختیار خود را را از بین برد

  • لیش (LEASH): لیش یکی دیگر از توکن‌‌های اکوسیستم شیبا اینو محسوب می‌شود که تعداد آن در حال حاضر ۱۰۷۶۴۶ عدد است که در مقایسه با ۱۰۰۰ تریلیون توکن شیبا، عدد بسیار کوچکی به شمار می‌رود
  • بن (BONE): در حال حاضر تعداد این توکن ۲۵۰ میلیون عدد است. بون به‌عنوان یک توکن اداره‌کننده «governance token» طراحی شده و به اعضای شیبا آرمی اجازه می‌دهد درمورد پیشنهاد‌های رسمی مبادله ارز در آینده، رأی بدهند.

سایر بخش‌های شیبا اینو شامل موارد زیر می‌شود:

شیباسواپ (ShibaSwap): شیباسواپ یک مرکز مالی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که با هدف مبادله امن رمز ارزها به‌صورت غیرمتمرکز ایجاد شده است. توکن‌‌های شیبا و لیش بهترین توکن‌های خریداری‌شده و فروخته‌شده در این پلتفرم مالی هستند

پروژه NFT پیشنهادی شیبا اینو (Shiba Inu Incubator): هدف این پروژه NFT، تمرکز کردن بر روی موضوعاتی فراتر از ایجاد توکن برای آثار هنری محبوب مثل نقاشی، عکس و رندرینگ دیجیتالی و روی آوردن به سمت کشف راه‌هایی برای ارج نهادن به خلاقیت و نبوغ است.

شیباشیس (Shiboshis): شیباشیش مجموعه‌ای از ده‌هزار NFT های ایجاد شده بر پایه شیبا اینو هستند که روی بلاکچین اتریوم نوشته شده‌اند. هر یک از NFT ها یا توکن‌‌های غیرقابل‌معاوضه دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که باعث شده هرکدام از آن‌ها خاص و منحصربه‌فرد و درعین‌حال قابل‌جمع آوری شوند.

اصطلاحات اختصاصی شیبا اینو

همانطور که گفتیم نام شیبا اینو نام یک گونه سگ ژاپنی است و سازنده آن برای بیان اصطلاحات اختصاصی این ارز دیجیتالی از واژه‌های مرتبط با سگ‌سانان استفاده کرده است؛ به‌عنوان‌مثال برای بیان تأمین نقدینگی برای این ارز از کلمه انگلیسی «Dig» به معنی حفر کردن و برای بیان توکن‌‌های سهام (توکن‌‌های قابل‌معامله) از کلمه انگلیسی «Bury» (دفن کردن) و برای بیان مبادله یک توکن با توکن دیگر از کلمه «fetch» (این کلمه در زبان انگلیسی برای زمانی استفاده می‌شود که در هنگام بازی با سگ چیزی را پرت می‌کنید و سگ می‌رود و آن شی را برای شما می‌آورد).

همانطور که قبلاً گفتیم یکی از توکن‌‌های اکوسیستم این رمرارز توکن بن است (واژه Bone در زبان انگلیسی به معنای استخوان است). در ضمن در اصطلاحات تخصصی مرتبط با شیبا اینو به‌جای واژه «استخر توکن» (token pool) از واژه «استخر توله» (Puppy Pools) استفاده می‌شود.

خرید شیبا اینو

برای خرید شیبا اینو ابتدا باید یک حساب کاربری در یک کیف پول ارز دیجیتال کنید و سپس  ارز را در یک صرافی  به صورت مستقیم بخرید یا ارزهای دیجیتالی خود را با آن مبادله کنید

ایجاد حساب کاربری در کیف پول الکترونیکی

کیف‌های پول ارز دیجیتال زیادی به‌صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طراحی و ایجاد شده است که تمام آن‌ها دارای امنیت بالایی هستند و می‌توانید برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود از آن استفاده کنید. «متاماسک» (Metamask) یکی از محبو‌ب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتالی نرم‌افزاری است و به همین دلیل در این بخش نحوه ایجاد حساب کاربری در آن را توضیح می دهیم. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید

  • اپلیکیشن یا افزونه متاماسک را دانلود و نصب کنید. اپلیکیشن این کیف پول دیجیتالی برای اندروید و iOS منتشر شده است. در ضمن افزونه آن برای مرورگرهای گوگل کروم، فایرفاکس، اج و بریو (Brave) نیز ایجاد شده است.
  • پس از دریافت نصب افزونه یا اپلیکیشن گزینه Get Started را انتخاب کنید.
متاماسک
  • گزینه Create a Wallet را انتخاب کنید.
ایجاد حساب کاربری در متاماسک
  • پنجره دربردارنده پیامی را مشاهده می‌کنید که از شما می‌خواهد به فرایند تقویت عملکرد متاماسک کمک کنید. در صورت تمایل برای انجام این کار گزینه I agree و در صورت عدم تمایل گزینه No thanks انتخاب کنید.
تقویت عملکرد متاماسک
  • در کادر New Password یک رمز عبور مناسب وارد (حداقل ۸ کاراکتر) و در کادر Confirm Password دوباره آن را وارد کنید.
ایجاد رمز عبور برای متاماسک
  • پس از ورود به حساب کاربری ۱۲ کلمه را مشاهده خواهید کرد که در صورت فراموش کردن نام کاربری یا رمز عبورتان یا هر دو، می‌توانید با واردکردن این کلمات وارد حساب خود شوید؛ بنابراین حتماً این ۱۲ کلمه را روی یک تکه کاغذ بنویسید و از آن در مکانی امن به‌دقت نگهداری کنید. ترجیحاً این کلمات را در وسایل دیجیتالی خود ذخیره نکنید تا امکان دسترسی به آن‌ها و سوءاستفاده از آن‌ها برای ورود به کیف پولتان به‌راحتی ممکن نباشد.
والت متاماسک
  • پس از نوشتن کلمات نمایش‌داده‌شده روی گزینه Next کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی کلماتی تحت عنوان secret backup phrase نمایش داده می‌شود که باید ۱۲ کلمه‌ای را که قبلاً به شما نمایش داده شده‌اند، از میان این کلمات انتخاب کنید و گزینه Click Confirm را انتخاب کنید.
ایجاد حساب کاربری در متاماسگ

توجه: ممکن است صرافی ارز دیجیتالی که قصد خرید ارز را از آن دارید، دارای کیف پول اختصاصی باشد و استفاده از آن کیف پول به شما پیشنهاد شود؛ اما توصیه می‌کنیم از انجام این کار خودداری و تنها از کیف پول های معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید

نحوه خرید شیبا اینو

شما برای خرید شیبا اینو  دو راه دارید:  یا می‌توانید آن را در صرافی های ارز دیجیتالی ایرانی با پرداخت ریال بخرید  و یا می توانید ارزهای دیجیتالی موجود خود را با آن در صرافی‌های شناخته‌شده جهانی مبادله کنید.

راه حل اول کاملا ساده است.  شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت یکی از ارز صرافی های ارز دیجیتال ایرانی، در آن‌ها ثبت نام و احراز هویت کنید و پس از افزایش موجودی حساب کاربری خود،  به راحتی ارز شیبا را خریداری و به کیف پول خود منتقل کنید. در وب‌سایت تمام صرافی‌های ارز دیجیتال تمام آموزش های لازم بیان شده است.

در روش دوم که قابل اعتمادتر است،  ابتدا باید  ارز دیجیتالی مورد نظر خود را خریداری و به کیف پول خود منتقل کنید. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال مختلفی را خریداری کنید. برای خرید ارز دیجیتالی مورد نظرتان باید آن را انتخاب و به متاماسک منتقل کنید برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه‌نمایش داده شده روی گزینه Send کلیک کنید.
  • میزان موردنظرتان را انتخاب کنید و با ورود به درگاه بانک، پرداخت را انجام دهید.
  • پس از تکمیل خرید ارز، باید آدرس اختصاصی کیف پول خود را کپی پیست کنید. برای یافتن این آدرس باید وارد کیف پول شوید و آدرس نمایش‌داده‌شده در بالای تراز ارز خریداری‌شده را کپی کنید؛ مثلا اگر ارز اتریوم را خریده‌ اید، باید آتدرس بالای تراز اتریوم (ETH balance) را کپی و در محل تعیین‌شده در وب‌سایت صرافی پیست کنید.
  • پس از پیست کردن آدرس روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  • احتمالاً پس از کلیک روی این گزینه پیامی را مشاهده خواهید کرد که جزئیات مرتبط با خرید شما در آن نمایش داده شده است و در زیر آن گزینه ارسال وجود دارد. با کلیک روی این گزینه ارسال، ارز خریداری‌شده به کیف پول شما منتقل می‌شوند. لازم به ذکر است در هنگام انتقال اتریوم از شبکه ERC 20 استفاده کنیم.

در مرحله بعدی والت متاماسک را به صرافی شیباسواپ متصل کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • متاماسک را باز کنید و مطمئن شوید روی شبکه اتریوم هستید.
متاماسک اتریوم
  • روی گزینه browser در ماسک کلیک کنید تا مرورگر داخلی این کیف پول باز شود.
مرورگر متاماسک
  • با استفاده از مرورگر سایت https://www.shibaswap.com/ را باز کنید. پس از ورود به این وب‌سایت، به‌احتمال زیاد متاماسک بدون هیچ مشکلی به صرافی شیبا اینو متصل می‌شود. درصورتی‌که این اتفاق نیفتاد؛ اگر این اتفاق نیفتاد، در هنگام انتقال توکن به کیف پول این مشکل برطرف می‌شود.
  • پس از متصل شدن کیف پول به صرافی باید اتریوم موجود در کیف پول را با مقدار موردنظر توکن‌های SHIB یا BONE یا LEASH مبادله و توکن خریداری‌شده را به کیف پول خود منتقل کنید.
خرید ارز شیبا اینو
  • همچنین می‌توانید تعداد توکن‌های بن را که می‌خواهید بخرید یا به اصطلاح استیک (Stake) کنید و در کیف پول خود سپرده‌گذاری کنید، مشخص کنید.در هر جمعه تعداد توکن‌های به‌دست‌آمده به شما نمایش داده می‌شود. لازم به ذکر است تنها ۳۳ درصد از توکن‌‌های خریداری‌شده در ابتدا قابل‌فروش هستند و ۶۷ درصد باقی‌مانده به مدت یک سال مسدود می‌شود.
خرید توکن بون در صرافی شیبا سواپ

آدرس دیجیتالی دو توکن شیبا و بن جهت انتقال آن‌ها به کیف پول و مشاهده آن‌ها در کیف پول به شرح زیر است:

SHIB

0xb4a81261b16b92af0b9f7c4a83f1e885132d81e4

BONE

0x8075f2fef92fd702afab5d0f93f732cb9a5e9ef8

توجه: شما می‌توانید صرافی‌های معتبر دیگری مانند «بایننس» (Binance) و «کوین بیس» (Coinbase) را نیز برای مبادله ارز انتخاب کنید.

آیا خرید شیبا اینو امن و منطقی است؟

خرید شیبا اینو

در کل سرمایه‌گذاری در حوزه خریدوفروش ارزهای دیجیتال کاملا امن و منطقی نیست؛ زیرا از یک سو ارزش آن‌ها دائماً در حال نوسان است و از سوی دیگر بر پایه اصل غیرمتمرکز بودن شکل گرفته‌اند و به همین دلیل هیچ نهاد و مرجع قانون‌گذار و ناظر رسمی در این حوزه وجود ندارد.

از سوی دیگر همانطور که گفتیم شیبا اینو در ابتدا تنها به‌عنوان یک میم کوین ایجاد و عرضه شد و سرمایه‌گذاری برای خریدوفروش این ارز دیجیتال و ارزهای دیجیتالی مشابه مثل دوج کوین و تمام ارزهای دیجیتالی به غیر از بیت کوین به‌مراتب خطرناک‌تر است؛ زیرا میم کوین‌ها از یکدیگر متمایز نیستند و ارزش آن‌ها وابسته به معاملاتی است که طرفداران متعصب این رمزارزها با عجله و از روی هیجان و بدون حساب‌وکتاب انجام می‌دهند؛ بنابراین پیش‌بینی آینده آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار یا حتی غیرممکن باشد.

نکات لازم در مورد سرمایه‌‌گذاری در زمینه معامله شیبا اینو

در این بخش نکاتی را در مورد سرمایه‌گذاری برای خریدوفروش شیبا اینو بیان می‌کنیم که بهتر است درصورتی‌که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارید، آن‌ها را مطالعه کنید و سپس برای سرمایه‌گذاری کردن یا نکردن در این زمینه تصمیم بگیرید.

قیمت پایین

با وجود اینکه ارزش شیبا اینو در مقایسه با زمانی که برای نخستین بار ایجاد و عرضه شد، به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است؛ اما هنوز یک واحد شیبا اینو با قیمتی بسیار کمتر از یک سنت به فروش می‌رسد؛ بنابراین شما می‌توانید با چندصد دلار میلیون‌ها شیبا اینو بخرید.

قیمت شیبا اینو در زمان اوج ارزش آن یعنی در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ مصادف با ۷ آبان ۱۴۰۰ تنها ۰.۰۰۰۰۷۴۸۲ دلار بود؛ بنابراین در آن زمان می‌توانستید با ۱۰۰ دلار در حدود ۱.۳۳ میلیون شیبا اینو بخرید! در حال حاضر (۲۴ خرداد ۱۴۰۱) قیمت شیبا اینو در مقایسه با زمان مذکور به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و به ۰.۰۰۰۰۰۸۴۲۶ دلار رسیده است؛ بنابراین با همان ۱۰۰ دلار می‌توانید در حدود ۱۱.۸۶ میلیون شیبا اینو خریداری کنیم!

محدود بودن میزان قابل‌استفاده بودن

اگرچه طرفداران متعصب این رمزارز اذعان کرده‌اند که NFT های ایجاد شده بر پایه آن، هم اکنون در دسترس هستند و ممکن است در آینده قابلیت‌های مرتبط با فناوری قراردادهای هوشمند (smart-contracting) در شبکه اتریوم که شیبا اینو در آن ایجاد شده است، قابل‌استفاده شوند؛ اما در حال حاضر کاربرد این رمزارز از بسیار محدود است و میزان قابل‌استفاده بودن آن متقاعدکننده نیست.

لازم به ذکر است فناوری قراردادهای هوشمند به برنامه‌های ساده‌ای اشاره می‌کند که در هنگام ایجاد شرایط ازپیش‌تعیین‌شده در شبکه بلاکچین، فعالیت خود را آغاز می‌کنند. در حقیقت این فناوری برای خودکارسازی فرایند مبادلات رمزارزها انجام می‌شود و کاربران در هنگام ارائه تقاضای خود به شبکه، فوراً می‌توانند نتیجه را مشاهده کنند.

ارزش بسیار بالای سرمایه جاری بازار

بیشترین میزان ثبت‌شده برای سرمایه جاری بازار شیبا اینو ، ۴۱ میلیارد دلار بوده است؛ به همین دلیل جایگاه آن در فهرست S&P 500 که اسامی ۵۰۰ شرکت برتر سهامی عام در بازار بورس در آن ارائه می‌شود، از بسیاری از شرکت‌ها با عمر چندده ساله که میزان درآمد و سود خالص آن‌ها در بیشتر مواقع رشد داشته، بالاتر است. ارزش شیبا اینو و دوج کوین در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ مصادف با ۶ آبان ۱۴۰۰ در مجموع ۷۹ میلیارد دلار بوده که از ارزش ۳۸۸ شرکت ثبت‌شده در فهرست S&P 500 بالاتر است.

شیبا اینو در زمان ایجاد خود یعنی در تاریخ ۲ اوت ۲۰۲۰ مصادف با ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ برای نخستین بار با قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۱ دلار فروخته شد و همانطور که گفتیم قیمت آن در ۷ آبان ۱۴۰۰ به ۰.۰۰۰۰۷۴۸۲ رسید که بیشترین میزان قیمت این رمز ارز بود. این قیمت رشد ۱۴, ۶۷۰, ۴۸۸% نسبت به قیمت اولیه را نشان می‌دهد که حقیقتاً عدد غیرقابل‌باوری است!

بنابراین چنانچه شما در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ به میزان ۱ دلار شیبا اینو می‌خریدید، در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۰ می‌توانستید توکن‌‌های خریداری‌شده را ۱۴۶.۷۰۵ دلار بفروشید؛ یعنی در مدتی در حدود ۱۵ ماه سرمایه شما ۱۴۷ برابر می‌شد!

همانطور که می‌بینید خریدوفروش شیبا اینو تا سال گذشته می‌توانسته است پول بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد؛ اما در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله سرمایه جاری بازار این رمز ارز در حدود ۴.۶۴ میلیارد دلار است که تقریباً یک‌نهم سرمایه بازار ۴۱ میلیاردی آن در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۰ است! بنابراین پیش‌بینی آینده این رمزارز تقریباً غیرممکن است.

البته می‌توانیم با جرئت بگوییم ریوشی موفق شده تنها پس از گذشت مدتی در حدود ۱۵ ماه به موفقیت مورد انتظار خود دست یابد و واقعاً توانسته است با دست خالی کارستان کند؛ البته می‌توان گفت احتمالاً بخشی از این رشد نجومی تحت تأثیر پست‌های ارسال‌شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی طرفداران متعصب شیبا اینو بوده است که تلاش کرده‌اند آن را رمز ارزی بسیار ارزشمند جلوه دهند؛ اما همانطور که دیدید حباب ارزش این رمز ارز از بین رفته است و قطعاً سرمایه‌گذاران خرد و درشت این رمزارز با ضرر و زیادی بسیار زیادی مواجه شده‌اند.

البته باز هم آینده این رمز ارز مشخص نیست و ممکن است شیبا اینو به دوران شکوه خود بازگردد؛ از سوی دیگر ممکن است روند نزولی ارزش این رمز ارز همچنان ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است ارزش هدف تعیین‌شده برای این رمزارز ۰.۰۱ دلار است. حال باید ببینیم آیا شیبا اینو می‌تواند به چنین ارزشی دست پیدا کند یا نه.

چرا شیبا اینو قاتل دوج کوین نامیده شده است؟

شیبا اینو قاتل دوج کوین

این نام توسط ریوشی برای شیبا اینو ایجاد شده است؛ زیرا شیبا اینو آمادگی و برتری لازم برای پیش گرفتن از دوج کوین را دارد. به اعتقاد ریوشی حتی اگر این ارز هرگز به قیمت هدف‌گذاری‌شده خود یعنی ۰.۰۱ دلار دست پیدا نکند، تبلیغات گسترده در مورد آن و عمومیت یافتن آن باعث می‌شود به‌صورت نسبی از دوج کوین پیشی بگیرد.

البته نباید فراموش کنیم که دوج کوین از حمایت ایلان ماسک برخوردار است و این میلیاردر آمریکایی حمایت خود از این رمز ارز را به‌صراحت در توییتر نیز اعلام کرده است؛ اما در مقابل شیبا اینو حداقل در حال حاضر از چنین حمایت ارزشمندی بی‌بهره است و به نظر نمی‌رسد لقب قاتل دوج کوین بتواند نظر ایلان ماسک را به خود جلب کند. ایلان ماسک هنوز حمایت خود از شیبا اینو را به صراحت اعلام نکرده است.

حمایت ایلان ماسک از دوج کوین و شیبا اینو کوین

در ضمن همانطور که گفتیم تعداد توکن‌‌های ایجاد شده برای شیبا اینو محدودیت دارد و اگرچه هزار میلیارد توکن ایجاد شده برای این رمزارز عدد بسیار بزرگ محسوب می‌شود و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از علاقه‌مندان به شیبا اینو باشد؛ اما به‌هرحال این عدد محدود است و همین عیب شیبا اینو می‌تواند آن را در آینده‌ای نامشخص به فراموشی بسپارد.

سؤالات متداول در رابطه با شیبا اینو

شیبا اینو چیست؟

رمز ارز شیبا اینو که با نام توکن شیبا اینو نیز شناخته می‌شود و در اوت ۲۰۲۰ ایجاد شده، یکی از رمزارزهای غیرمتمرکز جدید محسوب می‌شود که بر پایه بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. این رمزارز در حال حاضر جزو ۱۰ میم کوین برتر است.

چگونه می‌توانیم شیبا اینو را بخریم؟

برای خرید این رمزارز ابتدا باید یک حساب کاربری در یک کیف پول رمزارز شناخته‌شده مانند متاماسک ایجاد کنید و سپس ارز را به‌صورت مستقیم از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی بخرید و یا ارز دیجیتالی خود را با آن مبادله کنید.

آیا خرید شیبا اینو امن و منطقی است؟

در کل پیش‌بینی آینده تمام رمز ارزها به‌خصوص میم‌ کوین‌ها تقریبا غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ زیرا ارزش آن‌ها دائماً در حال نوسان است و به دلیل اینکه بر پایه اصل غیرمتمرکز بودن شکل گرفته‌اند، هیچ نهاد و مرجع قانون‌گذار و ناظر رسمی در این حوزه وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی