ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتباط واکسن آنفلوانزا با آلزایمر
علمی

پژوهشگران از ارتباط میان واکسن آنفلونزا و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر خبر می‌دهند

مطالعات جدید در دانشگاه هیوستون تگزاس مشخص کرده‌ افرادی که حداقل 1 واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌اند، طی دوره 4 ساله بعدی تا 40 درصد کمتر از سایرین با خطر ابتلا به آلزایمر روبه‌رو شده‌اند. گفتنی ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

مطالعات جدید در دانشگاه هیوستون تگزاس مشخص کرده‌ افرادی که حداقل 1 واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌اند، طی دوره 4 ساله بعدی تا 40 درصد کمتر از سایرین با خطر ابتلا به آلزایمر روبه‌رو شده‌اند.

گفتنی است که مطالعات مذکور به رهبری «اویرام باک‌بایندر» و «پل شولز»، روی گروه وسیعی از مردم آمریکا در سنین 65 سالگی و بالاتر صورت گرفته است. شرکت‌کنندگان نیز شامل 935,887 نفر از افراد واکسن‌زده و تعداد مشابه از کسانی که واکسنی دریافت نکرده‌ بودند را شامل می‌شد.

واکسن آنفلونزا و آلزایمر

با استناد به گفته‌های باک‌بایندر، نرخ ابتلا به آلزایمر در افرادی که به شکل مرتب واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند در پایین‌ترین میزان خود قرار داشته و مرحله بعدی این مطالعات به بررسی تاثیر این واکسن در افراد دارای آلزایمر و همچنین تاثیر آن در سرعت پیشرفت بیماری اختصاص خواهد یافت.  

البته دو سال پیش از همین مطالعات، پژوهش‌های مشابهی در همین دانشگاه به انجام رسیده بودند اما به هیچ عنوان چنین ابعاد گسترده‌ای نداشتند. در آزمایشات جدید، طی دوره‌ای چهار ساله و متشکل از ملاقات‌های معایناتی مشخص شد تنها 5.1 درصد از افراد واکسن‌زده به آلزایمر دچار شده‌اند اما این آمار در بخش واکسن‌نزده‌ها برابر با 8.5 درصد بود.

ارتباط واکسن آنفلوانزا با آلزایمر

پیش از هر موردی لازم به ذکر است که سازوکار تاثیر واکسن آنفلوانزا در برابر آلزایمر همچنان به شکل دقیق توسط دانشمندان مورد فهم قرار نگرفته اما به گفته شولز، از آنجایی که غیر از آنفلوانزا واکسن‌های متعددی دیگری هم وجود دارند که تاثیر مشابهی روی آلزایمر دارند، بنابراین محتمل است تاثیر مذکور تنها مختص این واکسن خاص نباشد.

در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر در آمریکا به آلزایمر مبتلا هستند که این رقم با بالا رفتن نرخ پیری بیشتر هم خواهد شد. این امر در حالی است که تمامی مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهند علاوه بر آنفلوانزا، واکسن‌های کزاز، آبله و تبخال هم تاثیر مثبتی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را داشته‌اند.

همچنین به گفته باک‌بایندر، حالا که کووید-19 در حال رخت بستن از چهره دنیاست و دیگر آن تب و تاب اولیه را ندارد، تحقیق در خصوص تاثیر واکسن این بیماری در حوزه آلزایمر هم خالی از لطف نیست زیرا ممکن است بین آنها نیز ارتباط مشابهی وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی