ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب ماهواره کپستون
علمی

ناسا فردا یک ماهواره کوچک اما مهم را روانه فضا می‌کند

ناسا قرار است به زودی یک ماهواره کوچک را به فضا پرتاب کند. این ماهواره که «کپستون» (CAPSTONE) نام دارد، علیرغم ابعاد خود قرار است سنگ بنای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ناسا یعنی ساخت ایستگاه ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۵

ناسا قرار است به زودی یک ماهواره کوچک را به فضا پرتاب کند. این ماهواره که «کپستون» (CAPSTONE) نام دارد، علیرغم ابعاد خود قرار است سنگ بنای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ناسا یعنی ساخت ایستگاه فضایی در ماه را پایه‌گذاری کند.

گفتنی است که پرتاب ماهواره کپستون برای روز دوشنبه ششم تیر ماه برنامه‌ریزی شده و سپس سفر به سوی مدار ماه طی ماموریت «راه‌یاب» (Pathfinder) از برنامه آرتمیس آغاز خواهد شد، برنامه‌ای که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه در طول دهه فعلی است.

ماهواره کپستون جهت رسیدن به مقصد خود قرار است که از راکت الکترون ساخت راکت لب سواری بگیرد. خود عملیات پرتاب نیز قرار است از منطقه خصوصی متعلق به این شرکت یعنی «مجتمع پرتابی 1» واقع در شبه‌جزیره ماهیا در کشور نیوزلند صورت بگیرد.

در ضمن اگر نام شرکت راکت لب به گوش‌تان آشنا به نظر می‌رسد باید گفت این همان شرکتی است که اخیرا توانست طی پروژه‌ای موفقیت‌آمیز یک راکت که در حال بازگشت به زمین بود را به وسیله بالگرد در میان هوا بگیرد، عملیات نوآورانه‌ و جسورانه‌ای که نام این کمپانی را به سرخط خبرها آورد.

پرتاب ماهواره کپستون
راکت الکترون در نیوزلند، آماده برای انتقال ماهواره کپستون به فضا

ماموریت ماهواره کپستون

پیش از هر چیزی بد نیست بدانید که CAPSTONE مخفف عبارت Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment است که به معنای «عملیات فناوری و آزمایش ناوبری سیستم موقعیت‌یابی مستقل Cislunar» است. همچنین Cislunar به فضای میان زمین و ماه اشاره دارد.

ماهواره کوچک کپستون که ابعادی برابر با یک مایکروویو دارد، طی ماموریت خود قرار است به مدار NRHO که دور ماه قرار دارد، سفر کند. بدین ترتیب ماهواره مذکور نخستین ماهواره‌ای خواهد بود که در این مدار منحصر به فرد، به بررسی برنامه ساخت «دروازه ماه» (Lunar Gateway) می‌پردازد؛ یک ایستگاه فضایی در مدار ماه که حضور پایدار انسان در قمر زمین را تسهیل خواهد کرد.

پرتاب ماهواره کپستون
ماهواره کپستون

همچنین به گفته ناسا مدار NRHO نیز به این علت حائز اهمیت است که با وجود دریافت جاذبه زمین و ماه می‌تواند مدار گرانشی نسبتا با ثباتی را برای ماهواره‌ها فراهم کند. امری که می‌تواند در مقایسه با سایر مدارها موجب مصرف سوخت کمتر و خط ارتباطی دائمی با زمین شود.

با این وجود ناسا پیش از هرگونه اقدامی جهت ساخت دروازه ماه یا احداث پایگاه در ماه باید به وسیله کپستون، مدل‌های مداری خود را آزمایش کند.

در پایان بد نیست بدانید که بخش بالایی راکت الکترون 6 روز پس از پرتاب، ماهواره کپستون را رها خواهد کرد تا مسیرش را به سوی مدار NRHO ماه ادامه دهد. در این مرحله ماهواره مکعبی و 25 کیلوگرمی کپستون باقی سفر 4 ماهه خود را به شکل انفرادی پیگیری خواهد کرد.

کپستون پس از رسیدن به ماه، در بازه‌ای 6 ماهه دینامیک مداری که در آن قرار گرفته را مورد آزمایش قرار خواهد داد. این ماهواره همچنین قرار است برای آزمایش فناوری جهت‌یابی فضاپیما به فضاپیما هم مورد استفاده قرار گیرد، امری که در آینده می‌تواند توان ارتباطی فضاپیماها را افزایش و زمان انتظار برای دریافت سیگنال از زمین یا برعکس را کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی