ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایت تاریخی سیرو چاتو
علمی

سایت تاریخی گمشده پس از 70 سال پیدا شد؛ دسترسی به فسیل‌های 260 میلیون ساله

دانشمندان بالاخره موفق به کشف مجدد یک سایت تاریخی مهم در برزیل شدند که اولین بار 70 سال پیش کشف شده بود اما محققان به دلیل نبود تجهیزات نتوانسته بودند دوباره آن را پیدا کنند. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

دانشمندان بالاخره موفق به کشف مجدد یک سایت تاریخی مهم در برزیل شدند که اولین بار 70 سال پیش کشف شده بود اما محققان به دلیل نبود تجهیزات نتوانسته بودند دوباره آن را پیدا کنند. این سایت از بازه زمانی 299 تا 251 میلیون سال پیش فسیل‌هایی را حفظ کرده که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره یکی از بزرگ‌ترین انقراض‌های تاریخ زمین در اختیار ما قرار دهد.

این سایت تاریخی که با نام «سیرو چاتو» (Cerro Chato) شناخته می‌شود، در نزدیکی مرز برزیل و اروگوئه در ایالت ریو گرانده جنوبی قرار گرفته است. این سایت ارزشمند در حدود 260 میلیون سال پیش در دوره «پرمین» محل مناسبی برای به دام انداختن و نگهداری از ارگانیزم‌های مرده بوده است. در نتیجه، این ناحیه پر از فسیل‌های ارزشمند به‌ویژه از گیاهانی است که معمولا به خاطر عدم برخورداری از قسمت‌های سخت به خوبی جانوران فسیل نمی‌شوند.

سایت تاریخی سیرو چاتو؛ از 70 سال پیش تاکنون

سایت تاریخی سیرو چاتو
تصویری از اولین گروه محققان که در سال 1951 به سایت سیرو چاتو رسیدند

محققانی که اولین بار در سال 1951 این سایت را کشف کردند، به خاطر عدم وجود مشخصه‌های بصری خاص یا فناوری‌های مدرن از جمله جی‌پی‌اس دیگر نتوانستند محل دقیق آن‌جا را پیدا کنند. گروه دیگری از پژوهشگران در سال 2019 بالاخره توانستند این منطقه را بیابند و حالا نتایج تحقیقات خود را در قالب مقاله‌ای در مجله Paleodest منتشر کرده‌اند.

تا امروز بیش از 100 فسیل – عمدتاً از گیاهان در کنار برخی ماهی‌ها و نرم‌تنان – توسط کاشفان اصلی و محققان این پژوهش جدید از این سایت کشف شده است. با این حال، دانشمندان باور دارند که این فسیل‌ها صرفا بخش کوچکی از گنجینه عظیم این سایت تاریخی هستند. یکی از محققان این مطالعه حدس می‌زند که آن‌ها هنوز حتی 30 درصد از گنجینه‌های این منطقه را کشف نکرده‌اند.

فسیل‌های گیاهی سیرو چاتو می‌تواند در کسب اطلاعات بیشتر درباره تغییرات اقلیمی در اواخر دوره پرمین به محققان کمک کند. این تغییرات اقلیمی در آن زمان باعث انقراضی در زمین شد که حدود 90 درصد از حیات را در کره ما از بین برد. به‌علاوه، مطالعه در این باره می‌تواند به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون توزیع این گیاهان در سراسر دنیا کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعید سکاکی
    سعید سکاکی | ۶ تیر ۱۴۰۱

    آدرس سایتشو هم بی زحمت بذارید

مطالب پیشنهادی