ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

ناسا تاریخ‌سازی کرد: اولین پرتاب فضایی تجاری خارج از خاک آمریکا [تماشا کنید]

ناسا موشکی را با موفقیت از قلمرو شمالی، یکی از سرزمین‌های اصلی کشور استرالیا به فضا پرتاب کرد تا با این وجود، اولین پرتاب فضایی تجاری در تاریخ این کشور ثبت شود. موشک ناسا شب ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

ناسا موشکی را با موفقیت از قلمرو شمالی، یکی از سرزمین‌های اصلی کشور استرالیا به فضا پرتاب کرد تا با این وجود، اولین پرتاب فضایی تجاری در تاریخ این کشور ثبت شود.

موشک ناسا شب گذشته در حالی از «مرکز فضایی آرنهم» در شهرک «نهولونبوی» به پرواز درآمد که موج‌های شدید باد، چندین بار آن را به تاخیر جزئی انداخته بودند. همچنین آژانس فضایی با این ماموریت، اولین پرتاب خود از یک فرودگاه تجاری «در خارج از ایالات متحده» را تجربه کرد.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، مدت زمان حضور این موشک پژوهشی 13 متری در فضا نسبتا کوتاه بوده و پس از 15 دقیقه به زمین بازگشته است.

تحقیق ناسا در مورد ساختار ستارگان

محققان «دانشگاه میشیگان» در این ماموریت قصد دارند تا نحوه تاثیر نور یک ستاره بر «سکونت‌پذیری» یک سیاره را بررسی کنند. در واقع این راکت حامل یک «کالری‌سنج کوانتومی پرتو‌-ایکس» است که دانشمندان با کمک آن می‌توانند اشعه‌های-ایکس بین‌ستاره‌ای را با دقت زیادی اندازه‌گیری کنند و به طور کلی داده‌های جدیدی در مورد ساختار و تکامل کیهان ارائه کنند.

ناسا

طبق گزارش گاردین، حدود 75 نفر از پرسنل ناسا در محل پرتاب حضور داشتند و آژانس فضایی در 13 و 21 تیر دو موشک دیگر را از مرکز فضایی آرنهم پرتاب خواهد کرد. این موشک‌ها کاوشگرانی را برای اندازه‌گیری نور فرابنفش و ساختار ستارگان به همراه خواهند داشت.

البته این اولین ماموریت ناسا در تاریخ استرالیا محسوب نمی‌شود و در سال 1995 نیز این آژانس موشک‌هایش را از مجموعه نیروی هوایی سلطنتی استرالیا وومرا در استرالیای جنوبی پرتاب کرده بود.

ناسا

مرکز فضایی آرنهم به یک کمپانی تجاری به نام Equatorial Launch Australia’s (ELA) تعلق دارد که با کمک شهروندان بومی استرالیایی آرنهم‌لند (Yolngu) ساخته شده است.

«ناتاشا فایلز»، وزیر ارشد قلمرو شمالی استرالیا گفته پرتاب ناسا به جذب سرمایه‌گذاران فضایی جهانی به این قلمرو کمک می‌کند و این امر باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی