ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره ماه
علمی

ناسا با پرتاب ماهواره CAPSTONE اولین گام از برنامه آرتمیس را برداشت

شرکت راکت لب با موفقیت ماهواره کوچکی به وزن 25 کیلوگرم و نام CAPSTONE را برای ناسا به مدار ماه فرستاد. این ماهواره کوچک که اندازه‌ای شبیه یک مایکروویو دارد، می‌تواند اولین گام مهم در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

شرکت راکت لب با موفقیت ماهواره کوچکی به وزن 25 کیلوگرم و نام CAPSTONE را برای ناسا به مدار ماه فرستاد. این ماهواره کوچک که اندازه‌ای شبیه یک مایکروویو دارد، می‌تواند اولین گام مهم در اجرای برنامه آرتمیس باشد و شرایط یکی از مدارهای پیش‌تر آزمایش‌نشده ماه را بررسی کند.

بر اساس پخش زنده ناسا، پرتاب این ماهواره با موفقیت انجام شد و فضاپیما ظرف 10 دقیقه به مدار پایینی زمین رسید. ماهواره CAPSTONE با راکت الکترون پرتاب شد که اولین راکت مجهز به باتری‌های الکتریکی است. در نتیجه، در این عملیات مرحله‌ای به نام جداسازی باتری وجود داشت که در نزدیکی پایان چرخه پرتاب تکمیل شد.

راکت لب در این ماموریت از افزونه ویژه‌ای به نام Lunar Photon استفاده کرد که انرژی کافی برای سفرهای دوردست فضایی را فراهم می‌کند. الکترون یکی از کوچک‌ترین راکت‌هایی است که سعی دارد یک محموله را به مدار ماه برساند. این راکت از مرکز فضایی راکت لب در نیوزلند پرتاب شد.

برنامه آرتمیس به‌صورت رسمی آغاز شد

راکت الکترون برای برنامه آرتمیس ناسا

ماهواره CAPSTONE حدود 9 روز به دور زمین می‌چرخد تا سرعت کافی برای انحراف و در نهایت رسیدن به ماه را پیدا کند. این ماهواره می‌خواهد وضعیت یک نوع مدار قمری بسیار بیضوی موسوم به مدار هاله‌ای نزدیک به خط راست را تایید کند. ناسا می‌خواهد ایستگاه فضایی دروازه ماه را آن‌جا بسازد و فضانوردان خود را از طریق این ایستگاه نقل و انتقال دهد.

راکت لب ابتدا قرار بود دیروز ماهواره CAPSTONE را پرتاب کند، اما این ماموریت را به تعویق انداخت تا چند بررسی سیستمی دیگر را پشت سر بگذارد. این ماهواره حالا قرار است طبق پیش‌بینی در تاریخ 13 نوامبر مصادف با 22 آبان به ماه برسد.

ناسا تاکنون هیچ فضاپیمایی به این مدار نفرستاده و نمی‌داند که فعالیت در این مدار چه شرایطی دارد. این ماهواره قرار است شرایط ساخت ایستگاه فضایی دروازه و بازگشت انسان به ماه را هموار کند و به همین خاطر می‌تواند اولین گام در کل برنامه آرتمیس تلقی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی