ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نشت گاز سمی کلر در بندر اردن منجر به مرگ 13 تن و مسمومیت صدها نفر شد [تماشا کنید]

نشت گاز سمی کلر در بندر عقبه در اردن باعث مرگ 13 تن و مسمومیت بیش از 260 نفر شده است. ویدیوی منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهد که یک مخزن گاز کلر در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

نشت گاز سمی کلر در بندر عقبه در اردن باعث مرگ 13 تن و مسمومیت بیش از 260 نفر شده است. ویدیوی منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهد که یک مخزن گاز کلر در حین انتقال به کشتی به خاطر یک اختلال در عملکرد بالابر رها شده و بر اثر برخورد با بدنه کشتی می‌ترکد و گاز زرد رنگی را در منطقه بزرگی از بندر پخش می‌کند.

بر اساس ویدیوی دوربین‌ها، مخزن گاز کلر از روی یک تریلی برداشته می‌شود و در حال انتقال به یک کشتی باربری است که به خاطر پارگی طناب آهنی بازوی مکانیکی رها می‌شود. مخزن پس از برخورد با بدنه می‌ترکد و گاز زرد رنگی را منتشر می‌کند که باعث آسیب به صدها تن شده است.

رسانه دولتی اردن می‌گوید 123 مجروح هنوز در مراکز درمانی تحت مداوا قرار دارند و ظاهرا وضعیت بعضی از آن‌ها وخیم است. این مخزن بین 25 تا 30 تن گاز کلر داشته و قرار بوده به کشور جیبوتی ارسال شود.

خطری شهروندان اردن را تهدید نمی‌کند

مسئولان محلی به فاصله کوتاهی پس از این حادثه از ساکنان شهر عقبه خواستند در داخل منزل بمانند و درها و پنجره‌ها را ببندند. اردن همچنین دستور تخلیه ساحل جنوبی بندر عقبه را صادر کرد که یک منطقه توریستی به حساب می‌آید. اما پس از چند سال بررسی اعلام شد که دیگر هیچ خطری شهروندان و ساکنان بندر عقبه را تهدید نمی‌کند.

مخزن کلر
مخزن حمل کلر که بر اثر برخورد ترکیده است

کلر یک ماده شیمیایی است که در صنایع و محصولات پاک‌کننده استفاده می‌شود. این ماده در دما و فشار عادی به شکل یک گاز زرد-سبز است، اما معمولا به شکل فشرده ذخیره‌سازی و جابه‌جا می‌شود. این گاز در صورت ورود به سیستم تنفسی یا برخورد با پوست افراد با آب واکنش نشان می‌دهد و اسیدی را می‌سازد که به سلول‌های بدن آسیب می‌زند. به‌علاوه، تنفس مقدار زیادی کلر می‌تواند باعث آب آوردن ریه شود و زندگی افراد را به خطر بیندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی