ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: دنباله‌دار PanSTARRS و خوشه ستاره‌ای درخشان در یک قاب

در تصویر روز ناسا، دنباله‌دار C/2017 K2 را مشاهده می‌کنیم که تصویربرداری از آن در 20 ژوئن 2022 منظره وسیعی از اجرام مختلف کیهانی را به نمایش گذاشت. در این تصویر، علاوه بر دنباله‌دار مذکور ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

در تصویر روز ناسا، دنباله‌دار C/2017 K2 را مشاهده می‌کنیم که تصویربرداری از آن در 20 ژوئن 2022 منظره وسیعی از اجرام مختلف کیهانی را به نمایش گذاشت.

در این تصویر، علاوه بر دنباله‌دار مذکور و خوشه ستاره‌ای باز «IC 4665»، ستاره درخشان «Beta Ophiuchi» مشاهده می‌شود.

دنباله‌دار C/2017 K2 برای اولین بار بیش از پنج سال پیش - در ماه می 2017 مشاهده شد. این اولین سفر دنباله‌دار مذکور به درون منظومه شمسی بود. C/2017 K2 از ابر کم‌نور و دور «اورت» می‌آید و اکنون در صورت فلکی «Ophiucus» قرار دارد.

این دنباله‌دار که آن را با نام «PanSTARRS» نیز می‌شناسند، دورترین دنباله‌داری است که تا به‌حال یافت شده است. PanSTARRS در فاصله 2.4 میلیارد کیلومتری از خورشید کشف شد - به عبارت دیگر، در فاصله مداری بین اورانوس و زحل.

مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل نشان داده است که این دنباله‌دار دارای هسته بزرگی با قطر در حدود 18 کیلومتر است - این نتایج با استفاده از بررسی‌های تلسکوپ «CFHT» به دست آمده است.

PanSTARRS اکنون به کمک تلسکوپ‌های کوچک نیز قابل مشاهده است. این دنباله‌دار در اواخر تیر ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین و در اسفند ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید می‌رسد.

دنباله‌دار C/2017 K2

دنباله‌دارها زمانی که به خورشید نزدیک می‌شوند، ترکیبی از اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و مونوکسید کربن هستند و هسته آن‌ها در اثر گرمای خورشید شروع به تصعید کرده و به صورت غبار در می‌آید.

غبار هسته دنباله‌دار C/2017 K2 با وسعت حدودی صد و سی هزار کیلومتر در حال گسترش است.

دانشمندان حدس می‌زنند دمای هسته این دنباله‌دار زمانی که در درون ابر اورت قرار داشته، در حدود 262- درجه سانتی‌گراد بوده است. با این‌حال، نزدیک شدن به خورشید دمای آن را به صورت پیوسته افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی