ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

پامگرنت 14 میلیون یورو در دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری کرد

گزارش سالانه پامگرنت از سرمایه‌گذاری 14 میلیون یورویی روی دیجی‌کالا خبر می‌دهد. به گزارش دیجیاتو، پامگرنت یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در سوئد تاسیس شده و سهام آن در بورس این کشور عرضه شده است. ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۱

گزارش سالانه پامگرنت از سرمایه‌گذاری 14 میلیون یورویی روی دیجی‌کالا خبر می‌دهد.

به گزارش دیجیاتو، پامگرنت یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در سوئد تاسیس شده و سهام آن در بورس این کشور عرضه شده است. این هلدینگ اروپایی بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به اکوسیستم استارتاپی ایران و حوزه تجارت الکترونیکی اختصاص داده است.

جدیدترین گزارش سالانه این شرکت که منتهی به 30 آوریل 2022 (10 اردیبهشت 1401) است، حاوی نکات جالبی درباره اکوسیستم استارتاپی ایران است.

آن طور که در این گزارش آمده است، پامگرنت در یک سال اخیر به طور مستقیم 14 میلیون یورو به دیجی‌کالا تزریق کرده است. آن طور که پامگرنت گزارش کرده است، جذب سرمایه از سوی دیجی‌کالا با هدف توسعه زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی، لجستیکی و توسعه کسب‌وکارهای جدید بوده است.

گروه‌ دیجی‌کالا در حال حاضر زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دیجی‌پی، دیجی‌کالا جت، دیجی‌استایل، فیدیبو، کمدا، پیندو، دیجی‌نکست و دیجی‌اکسپرس اشاره کرد.

همچنین «سعید محمدی» هم بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا، آبان سال گذشته در گفت‌وگوی اینستاگرامی با دیجیاتو از راه‌اندازی سرویس فروشگاه‌ساز این شرکت خبر داده بود. سرویسی که به اعتقاد مدیران این شرکت، منجر به افزایش سهم خرده‌فروشی‌های آنلاین از بازار خواهد شد. از همین رو به نظر می‌رسد جذب سرمایه انجام شده در راستای رشد و توسعه سرویس‌های قدیمی و جدید دیجی‌کالا است.

از سوی دیگر «اسون لورنز» فعال بازار سرمایه و مدیرعامل یک شرکت مدیریت صندوق دارایی، مهر 1400 مقاله‌ای درباره توصیه خرید سهام «پامگرنت» منتشر کرده بود. او که پیش‌تر نیز خرید سهام این شرکت را توصیه کرده بود، علت توصیه جدید خود را سرمایه‌گذاری پامگرنت روی دیجی‌کالا عنوان کرده بود.

به گفته وی، شرکت‌سرمایه‌گذاری پامگرنت در آن زمان در حال بررسی تزریق 15 میلیون یورو به دیجی‌کالا بوده است. در همین راستا این شرکت ایمیلی برای سهام‌داران خود ارسال و نکات جالبی در آن بیان کرده مبنی بر اینکه دیجی‌کالا در میان‌مدت به دنبال عرضه اولیه در بورس است. موضوعی که می‌تواند منجر به سودآوری پامگرنت نیز شود.

لورنز در آن مقاله مدعی شد که در پاییز 1400، دیجی‌کالا سهام خود را براساس ارزش‌گذاری 555 میلیون یورو (حدود 650 میلیون دلار) عرضه خواهد کرد.

ارزش دیجی‌کالا چقدر است؟

ارزش‌گذاری یا تعیین ارزش دارایی‌های یک شرکت، فرآیندی طولانی و پیچیده است که با مدل‌های مختلف و براساس فاکتورهای متفاوتی تعیین می‌شود. از همین رو کم پیش می‌آید تا کارشناسان مالی به یک ارزش‌گذاری ثابت برای یک شرکت برسند.

حال اگر پای یک استارتاپ یا شرکت فناوری‌محور با دارایی‌های نامشهود بسیار به میان آید اوضاع نیز پیچیده‌تر می‌شود؛ چرا که ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری کار آسانی نیست.

پیش از این و در آبان 1399، پامگرنت طی گزارشی، ارزش دیجی‌کالا را 682 میلیون یورو تخمین زده بود.

تخمین ارزش دیجی کالا
از گزارش سال ۲۰۲۰ پامگرنت

اما اکنون و براساس جدیدترین گزارش پامگرنت، این شرکت در حال حاضر 2.31 درصد از سهام دیجی‌کالا را به طور مستقیم و 9.5 درصد آن را به صورت غیر مستقیم در اختیار دارد. شرکت IIIC در حال حاضر 33.2درصد از سهام دیجی‌کالا را دارد و پامگرنت نیز 28.74 درصد از سهام IIIC را در اختیار دارد.

آن طور که در گزارش پامگرنت آمده است، 2.31 درصد سهام دیجی‌کالا اکنون ارزشی 22 میلیون یورویی دارد. این یعنی ارزش فعلی دیجی‌کالا چیزی در حدود 952 میلیون یورو است که حدود ۱ میلیارد دلار است؛ عددی که اگر درست باشد، می‌توان به دیجی‌کالا گفت یونیکورن.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • vahed
    vahed | ۱۰ تیر ۱۴۰۱

    خیلی خوب فهمیده ن که مملکت قانون نداره و قشنگ میشه از این شرایط داغون پول درآورد ، دیجیکالا با فروشنده هاش مثل برده برخورد می کنه چرا هیچ کس حرفی در این باره نمیزنه ، لعنت به دیجیکالا و پامگرنت هر کوفت و زهرمار دیگه که جز درد برای این مردم هیچی ندارن.

مطالب پیشنهادی