ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: ثبت یک سال حرکت خورشید روی کاغذ عکاسی

هر ساله روز 31 خرداد را روز انقلاب تابستانی می‌دانند و روزی است که خورشید به بالاترین ارتفاع خود در تمام طول سال می‌رسد. البته این روز در نیمکره شمالی، انقلاب تابستانی و در نیمکره ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

هر ساله روز 31 خرداد را روز انقلاب تابستانی می‌دانند و روزی است که خورشید به بالاترین ارتفاع خود در تمام طول سال می‌رسد. البته این روز در نیمکره شمالی، انقلاب تابستانی و در نیمکره جنوبی، انقلاب زمستانی است. در تصویر امروز ناسا می‌توان خورشید در انقلاب تابستانی را در بالاترین نقطه از این الگوها مشاهده کرد.

عکاس این تصویر را با یک دوربین پین‌هول (Pinhole camera) و روی یک کاغذ عکاسی از حرکت خورشید در طول سال ثبت کرده است. این عکاس دوربین خود را در تمام سال در موقعیت مشخصی در روستای پروبوسچوف، لهستان قرار داده است تا کاملا ثابت بماند و بتواند تصویر مورد نظر خود را ثبت کند.

نحوه ثبت تصویر

عکاس دوربین پین‌هول خود را به سمت جنوب آسمان نشانه گرفت تا بتواند تمام حرکت خورشید را ثبت کند. به علاوه، او هر روز در ساعت 11، 12 و 13 نوردهی کوتاه مدتی از خورشید می‌کرد که حاصل آن سه آنالمای وسط تصویر است. خطوط روشنی که در دو سمت این آنالماها دیده می‌شود نیز رد خورشید است که هر 15 دقیقه قبل از ساعت 11 و بعد از ساعت 13 ثبت شده است.

روشی که این عکاس برای ثبت حرکت خورشید استفاده کرده، «سولارگرافی» (Solargraphy) نام دارد که عکاسان و منجمان بسیاری در سراسر دنیا از آن برای ثبت تجربیات خود در طول سال استفاده می‌کنند. البته باید گفت که نواحی تیره‌ای که در بین رد حرکت خورشید دیده می‌شود، ابرهایی هستند که در آن زمان روی خورشید را پوشانده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عباس قاسمی
    عباس قاسمی | ۱۱ تیر ۱۴۰۱

    خیلی هم خوب

مطالب پیشنهادی