ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارت گرافیک
تکنولوژی

مشکل کمبود کارت گرافیک رو به پایان؛ قیمت GPUها کاهش چشمگیری پیدا کرده است

برای نزدیک به دو سال، خرید کارت گرافیک جدید برای بسیاری از کاربران دشوار بود. دلایل زیادی از جمله کاهش قطعات بخاطر شیوع کرونا و البته رشد بازار استخراج رمزارزها، باعث کمبود کارت‌های گرافیک در ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

برای نزدیک به دو سال، خرید کارت گرافیک جدید برای بسیاری از کاربران دشوار بود. دلایل زیادی از جمله کاهش قطعات بخاطر شیوع کرونا و البته رشد بازار استخراج رمزارزها، باعث کمبود کارت‌های گرافیک در بازار شده بودند. اکنون مشکلات زنجیره تامین تا حدی برطرف شده و همچنین بازار کریپتو سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده. همین امر باعث شده تا قیمت کارت‌های گرافیک تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و بتوان گفت معضل کمبود کارت گرافیک سرانجام پایان یافته است.

کاهش قیمت کارت گرافیک

کارت گرافیک
میانگین قیمت فروش RTX 3080 در eBay از ژوئن 2021 تا ژوئن 2022

طی شش ماه گذشته، قیمت کارت‌های گرافیک جدید به نصف کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال نسخه‌های پایه کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3080 هم اکنون در بازار ایران با قیمت 29.5 میلیون تومان فروخته می‌شود که در ماه گذشته قیمت آن 34 میلیون تومان بوده است. همین قضیه در بازارهای جهانی نیز وجود دارد و کارت RTX 3080 در eBay با قیمت حدود 700 دلار فروخته می‌شود.

علاوه بر این، قیمت کارت‌های گرافیک دست دوم نیز با کاهش بسیار زیادی مواجه شده است. طبق گزارش‌های موجود، یکی از دلایل اصلی این امر، سقوط بازار کریپتو است که ماینرها با توجه به آن، کارت‌های مورد استفاده خود را یک بار دیگر وارد بازار کرده‌اند.

کارت گرافیک

«کولت کرس»، مدیر مالی انویدیا در آخرین جلسه اعلام درآمد این شرکت گفته بود که وضعیت موجودی آن‌ها تقریبا عادی شده و انتظار می‌رود که در سه ماهه دوم میزان عرضه به تقاضا رسیده باشد. با این حال، منابع زنجیره تامین به دیجی‌تایمز اعلام کرده‌اند که انویدیا و AMD اکنون کارت‌های بسیار زیادی در بازار دارند و سعی می‌کنند تا سفارش‌های جدید خود از TSMC را کاهش دهند، زیرا گفته می‌شود که تقاضا را بیش از اندازه برآورده کرده‌اند.

«آنشل ساگ»، تحلیلگر Moor Insights & Strategy درباره کاهش قیمت کارت گرافیک توضیح می‌دهد:

«به احتمال زیاد قیمت کارت‌های گرافیک به سطح عادی بازخواهد گشت و افرادی که از تهیه رایانه شخصی یا خرید GPU جدید خودداری کرده بودند، اکنون که قیمت‌ها به واقعیت نزدیک شده، می‌توانند خرید خود را انجام دهند. تقاضا بسیار زیادی از سوی گیمرها و مصرف‌کنندگان واقعی وجود دارد که طی دو سال گذشته به دلیل کمبود تراشه، اختلالات زنجیره تامین و حباب کریپتو، از خرید کارت گرافیک جدید خودداری کرده‌اند.»

کارت گرافیک

او در نهایت اشاره می‌کند که برخی کاربران دیگر به دلیل تورم همچنان از خرید جلوگیری خواهند کرد یا منتظر نسل بعدی کارت‌های گرافیک خواهند بود. او اضافه می‌کند که این دسته از افراد «به خوبی می‌دانند که دستیابی به جدیدترین و بهترین کارت گرافیک، بسیار دشوارتر از نمونه‌های در دسترس فعلی خواهد بود.»

انویدیا و AMD هنوز درباره تحولات اخیر بازار و افزایش موجودی و کاهش قیمت کارت گرافیک در سراسر جهان هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی