ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب دو ماهواره نظامی محرمانه
علمی

پرتاب 2 ماهواره محرمانه نیروی هوایی آمریکا به مدار زمین توسط راکت اطلس 5

با استناد به گزارشات موجود، از قرار معلوم یک ماهواره هشدار‌دهنده حملات موشکی به همراه یک ماهواره‌ دیگر جهت تقویت توان دفاعی ایالات متحده آمریکا در زمینه رهگیری پرتابه‌های پرسرعت، روانه مدار زمین شده‌اند. این ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

با استناد به گزارشات موجود، از قرار معلوم یک ماهواره هشدار‌دهنده حملات موشکی به همراه یک ماهواره‌ دیگر جهت تقویت توان دفاعی ایالات متحده آمریکا در زمینه رهگیری پرتابه‌های پرسرعت، روانه مدار زمین شده‌اند.

این دو ماهواره نظامی/نظارتی آمریکا روز گذشته (یکم ژوئیه) سوار بر یک راکت اطلس 5 از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا به فضا پرتاب شدند. گفتنی است که این ماموریت با شناسه USSF-12 به سفارش نیروی فضایی تازه تاسیس ایالات متحده صورت گرفت.

گفتنی است اجزای اولیه و ثانویه راکت اطلس 5 با گذشت 4 دقیقه و 30 ثانیه از پرتاب جدا شدند، سپس بخش بالایی یعنی پیشرانه سنتور (Centaur) بیش از 6 دقیقه به سوزاندن سوخت خود ادامه داد و در مرحله بعدی (6 ساعت پس از پرتاب) دو ماهواره مذکور را در مدار «زمین آهنگ» (geosynchronous) رها کرد؛ نقطه‌ای که در ارتفاع 35,900 کیلومتری قرار دارد.

پرتاب دو ماهواره نظامی محرمانه

اطلاعات تکمیلی از دو ماهواره محرمانه نیروی هوایی آمریکا

یکی از ماهواره‌های ارسالی در این ماموریت Wide Field of View (WFOV) یا «میدان دید وسیع» نام دارد و پلتفرمی جهت آزمایش «سیستم فرماندهی نیروهای فضایی» (SSC) به شمار می‌رود؛ سامانه‌ای که نسل جدید فناوری رهگیری موشکی محسوب می‌شود.

ماهواره دیگری که طی ماموریت USSF-12 به فضا پرتاب شد، تنها با نام «حلقه USSF-12» خطاب می‌شود و قرار است برخی فناوری‌های تازه را برای وزارت دفاع به نمایش بگذارد.

حال اگر حس می‌کنید اطلاعات حول این دو ماهواره ناکافی به نظر می‌رسند، باید گفت که حق با شماست زیرا ماموریت USSF-12 محرمانه تلقی می‌شود.

پرتاب دو ماهواره نظامی محرمانه

با این وجود بنابر اطلاعات فراهم شده توسط ادارات دولتی و پیمانکاران خصوصی پروژه، ماهواره حلقه USSF-12 توسط نورثروپ گرومن و بر مبنای خط تولید ESPAStar این شرکت ساخته شده است. به گفته «مت وراک»، رئیس بخش امنیت فضایی نورثروپ گرومن این ماهواره وزارت دفاع خود حاوی 6 محموله منحصر به فرد است که در کنار آنها یک سیستم پیشرانه مستقل هم موجود است.

البته خود وزارت دفاع جزئیات بیشتری از این ماهواره را اعلام نکرده اما سرهنگ دوم «جان شی»، سرپرست برنامه آزمایش‌های فضایی وزارت دفاع در این رابطه گفته ماهواره حلقه USSF-12 با پیاده‌سازی راه‌یاب‌های جدید قابلیت ماموریت‌های آتی را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر ماهواره WFOV مجهز به یک حسگر تصویربرداری است که ابعادی 2 متری دارد. این حسگر توسط L3Harris Technologies ساخته شده، شرکتی که سابقه ساخت اجزای اپتیکال در تلسکوپ‌های هابل، جیمز وب و تلسکوپ فضایی در حال ساخت «نانسی گریس رومن» را هم دارد.

گمان می‌رود که تقویت سیستم پدافندی آمریکا با آزمایش موشک هوا به زمین کینژال روسیه در سال 2018 بی‌ارتباط نباشد زیرا این موشک با سرعت 5 برابر صوت قادر به هدف قرار دادن هر نقطه‌ای در کره زمین است. این در حالیست که سیستم‌های رهگیری دفاعی کنونی روی موشک‌های زمین به هوای قاره‌پیما (بالستیک) تمرکز دارند.

پرتاب دو ماهواره نظامی محرمانه

حال به دلیل آنکه سیستم‌های دفاعی موجود به علت مانورپذیری پایین پاسخگوی نیازهای دفاعی آمریکا نبوده‌اند، وزارت دفاع برای رهگیری نسل تازه تهدیدات موشکی مانند راکت فراصوت کینژال روسیه، دست به ایجاد Overhead Persistent Infrared program (OPIR) زد و ظاهرا ماهواره WFOV هم ایفاگر نقش مهمی در آزمایش فناوری مذکور است.

به گفته سرهنگ «هدر باگستی» از SSC، ماموریت ماهواره WFOV می‌تواند به صورت آزمایشی پوششی دائمی بر فراز منطقه‌ای به مساحت 3000 کیلومتر ایجاد کند.

در پایان لازم به ذکر است هر دو ماهواره WFOV و حلقه USSF-12 برای مدت عملیاتی برابر با 3 سال طراحی شده‌اند. جانشین WFOV که همان برنامه OPIR است نیز بین سال‌های 2025 الی 2028 طی 5 پرتاب روانه مدار زمین خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی