ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه
فناوری ایران

اتحادیه فناوران رایانه تهران: بخاطر بی‌توجهی سازمان مالیاتی به انتقادها، فروشگاه‌ها ممکن است تعطیل شوند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اعلام اینکه وزارت اقتصاد و دارایی در جلسه‌ای که با اصناف داشت، وعده داده بود تا به اعتراض صنف اتحادیه فناوران رایانه درباره ضرایب مالیاتی توجه کند تاکید کرده که تاکنون ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۱

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اعلام اینکه وزارت اقتصاد و دارایی در جلسه‌ای که با اصناف داشت، وعده داده بود تا به اعتراض صنف اتحادیه فناوران رایانه درباره ضرایب مالیاتی توجه کند تاکید کرده که تاکنون هیچ گامی از سوی این سازمان جهت اصلاح مالیات این صنف برداشته نشده است. او گفته که این موضوع می‌تواند منجر به ورود کالای قاچاق به بازار و تعطیلی فروشگاه‌ها را در پی داشته باشد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه، سازمان امور مالیاتی کشور در حالی ضریب مالیاتی صنف موبایل که صنفی همگن با اتحادیه فناوران است را اصلاح کرده که این برخورد تبعیض آمیز از سوی مقامات دولتی، دلسردی اعضای صنف فناوران را به همراه داشته است.

در این مورد «محمدرضا فرجی تهرانی»، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: «فروشندگان آی تی می‌گویند با توجه به گسترش فضای مجازی و  فروش آنلاین، کالاهای مربوطه مانند لپ تاپ با سود حداقلی از سوی واحدهای صنفی به مردم فروخته می‌شود.  به تعبیر دیگر گسترش فروش کالا در شبکه‌های آنلاین نفسی برای فروشندگان واحدهای صنفی باقی نگذاشته است.»

آنطور که فرجی می‌گوید، یک لپ تاپ 20 میلیون تومانی با سود حدود 100 هزار تومان در مغازه‌ها فروخته می‌شود و در برخی موارد جهت نصب و راه اندازی برخی اپلیکیشن‌ها مبلغ دیگری از مصرف‌کننده دریافت که تمام این مبالغ از طریق دستگاه‌های کارتخوان رد و بدل می‌شود.

مالیات

او ادامه داد: «در حقیقت فروش کالا توسط واحدهای صنفی فناوران رایانه شفاف است که می‌توان این نوع تراکنش‌ها را نیز از بانک‌ها استعلام گرفت. نوع تراکنش‌های هر واحد صنفی مشخص است اما متاسفانه ممیزهای سازمان امور مالیاتی ضرایب چندین برابر سود واقعی را لحاظ می‌کنند که این اقدام منصفانه نیست.»

فرجی گفته که از طرف دیگر  تجارت کالاهای دیجیتال مثل نوت بوک، موبایل و ... حجم قابل توجهی در آمار تجارت خارجی دارد این در حالی است که واردات این کالا سود چندانی برای واردکننده اصلی ندارد چرا که تکنولوژی این کالاها در جهان دائما در حال تغییر است: «از این‌رو در تمام کشورها تجارت این کالاها براساس میزان تقاضا شکل می‌گیرد و تجار مجبورند برای اینکه از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانند کالا را با سود اندک روانه بازار کنند.»

به گفته فرجی اعضای صنف موبایل و فناوران همراستا با یکدیگر فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه اعضای این صنف با میزان سود اندک کالا را به مردم می‌فروشند ممکن است در کوتاه مدت عدم اصلاح مالیات‌ها در نحوه کسب و کار آنها تاثیر بگذارد یا به عبارتی سبب کاهش فعالیت‌شان و حتی تعطیلی مغازه‌ها شود.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مشکل دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی صنف فناوران رایانه همچنان به قوت خود باقی است. در جلسه اخیر رئیس اتحادیه فناوران رایانه با «احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد و دارایی قرار شد به مشکلات این صنف پیرامون دریافت مالیات توجه شود اما علی رغم وعده‌های داده شده ضرایب مرتبط به صنف فناوران هنوز اصلاح نشده است.

فرجی تهرانی اعلام کرده که برآوردها نشان می‌دهد کالاهای این صنف جز اقلام قاچاق محسوب می‌شود و چنانچه سازمان امور مالیاتی گامی جهت اصلاح مالیات صنف فناوران رایانه بر ندارد پیش‌بینی می‌شود که ورود کالای قاچاق به بازار کشور افزایش پیدا کند: «البته که در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت کالاها و عدم توجه این سازمان به درخواست فناوران رایانه باید اعلام کرد که واردکنندگان دیگر توان رقابت با قاچاق‌چیان را نخواهند داشت.»

او مطرح کرد: «از طرف دیگر بی‌توجهی سازمان امور مالیاتی در زمینه عدم اصلاح مالیات ممکن است در آینده نه چندان دور رسته دانش‌بنیان رایانه ، تولیدکنندگان و شرکت‌های نرم افزاری شبکه و سخت افزاری رایانه را به تعطیلی بکشاند.»

فرجی تاکید داشته فعالان صنف فناوران رایانه معتقدند ضرایب تعیین شده برای سود کالاهای رسته‌های مختلف اتحادیه فناوران به هیچ عنوان با شرایط فعلی کشور تطابق ندارد و باید مورد بازنگری قرار بگیرد: «علی رغم اینکه اتحادیه فناوران رایانه بارها به شکل مکتوب و شفاهی اعلام کرده است که صنف موبایل با صنف فناوران رایانه همپوشانی دارد بنابراین ضروری است هر چه زودتر به پیشنهاد اعضای این صنف توجه ویژه‌ای نشان داد.»

چندی پیش بسیاری از کسبه بازار بخاطر این ضرایب مالیاتی جدید نسبت به عملکرد دولت انتقادات تندی داشتند و بازاریان موبایل نیز شکایاتی گسترده در برابر این اقدام دولت از خود نشان دادند. به نظر می‌رسد عدم رسیدگی به این مشکلات می‌تواند موجب رسیدن موج این انتقادات به کسبه فناوران رایانه نیز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی