ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فولکس واگن: تامین باتری خودروهای برقی یک چالش بزرگ خواهد بود

اعضای اتحادیه اروپا به دنبال اجرای طرحی هستند که به موجب آن فروش خودروهای درون‌سوز از سال 2035 ممنوع می‌شود. ناگفته پیداست که این طرح موجب مرگ اتومبیل‌های بنزینی و دیزلی شده و دردسرهای زیادی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

اعضای اتحادیه اروپا به دنبال اجرای طرحی هستند که به موجب آن فروش خودروهای درون‌سوز از سال 2035 ممنوع می‌شود. ناگفته پیداست که این طرح موجب مرگ اتومبیل‌های بنزینی و دیزلی شده و دردسرهای زیادی را برای خودروسازان ایجاد خواهد کرد. در این راستا، آرنو آنتیلتز (Arno Antlitz) مدیر مالی گروه فولکس واگن گفته تامین باتری به اندازه کافی، فوق‌العاده چالش‌برانگیز بوده و خواب را از چشمان خودروسازان ربوده است.

باتری خودروهای برقی

هر چند طرح به صفر رساندن دی‌اکسید کربن تا سال 2035 هنوز به یک قانون تبدیل نشده، اما احتمال آن زیاد است. در این بین پنج کشور اروپایی، شامل ایتالیا و اسلواکی خواهان آن بودند که مهلت زمانی تعیین شده تا 5 سال به تعویق بیفتد. این امر البته به خاطر موافقت سایر کشورها با طرح اصلی، رد شد. چند خودروساز هم مخالف این طرح بودند، اما شرکت‌های بزرگی مثل فولکس واگن، مرسدس بنز، فورد و ولوو به حمایت از آن پرداختند.

باتری خودروهای برقی

حتما می‌دانید لیتیوم یکی از عناصر اصلی در ساخت باتری خودروهای برقی است. قیمت این ماده معدنی ارزشمند رو به افزایش گذاشته و احتمالا در آینده باز هم بالا خواهد رفت. از دید آقای آنتیلتز چالش برانگیزترین موضوع آماده‌سازی کارخانه‌ها نیست، چرا که وی زنجیره تامین باتری را چالش‌برانگیزترین می‌داند.

زنجیره تامین باتری بطور مستقیم به لیتیوم، نیکل، منگنز و کبالت وابسته است. در ماه‌های اخیر به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا، قیمت هر یک از آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای رشد کرده است. همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، با گرایش هر چه بیشتر خودروسازان به سمت خودروهای برقی، به احتمال قوی در آینده قیمت این فلزات بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

باتری خودروهای برقی

نکته تامل‌برانگیز اینکه مدیرعامل گروه استلانتیس یعنی کارلوس تاوارس پیش‌بینی کرده صنعت خودرو در سال 2024 یا 2025 با کمبود باتری دست به گریبان خواهد شد! ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم چین روی منابع لیتیوم جهان خیمه زده است!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی