ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مقاله دوز بوستر اسپایکوژن در مجله بین‌المللی Immunology منتشر شد

محققان در مقاله‌ای که به تازگی در «Immunology» به چاپ رسیده است، به مطالعه میزان ایمنی‌زایی واکسن «اسپایکوژن» پرداخته‌اند که نتایج جالبی به همراه داشته است. نتایج مطالعات صورت گرفته بر روی این واکسن، در ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۶

محققان در مقاله‌ای که به تازگی در «Immunology» به چاپ رسیده است، به مطالعه میزان ایمنی‌زایی واکسن «اسپایکوژن» پرداخته‌اند که نتایج جالبی به همراه داشته است.

نتایج مطالعات صورت گرفته بر روی این واکسن، در آخرین شماره منتشر شده از مجله بین‌المللی «Immunology» از انتشارات «wiley»، مقاله مطالعه بالینی دوز بوستر واکسن اسپایکوژن به چاپ رسید. این مجله در طبقه‌بندی «Q1» قرار داشته و دارای impact factor ۷.۳۹ است.

در این مطالعه، فعال شدن هر دو مسیر سیستم ایمنی شامل همورال و سلولی در افرادی که به عنوان واکسیناسیون اولیه پلتفرم ویروس غیرفعال (سینوفارم)، وکتور ویروسی (استرازنکا و اسپوتنیک) و یا اسپایکوژن را دریافت کرده بودند، دیده شده است و آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده دو هفته بعد از دوز بوستر کاملا در سطوح محافظتی بودند.

سرم این افراد موفق به خنثی‌سازی تمام واریانت‌های مهم از جمله دلتا و اُمیکرون شده است. میزان خنثی‌سازی واریانت‌ها شامل دلتا و اُمیکرون در افراد دریافت‌کننده پلتفرم‌های مختلف در واکسیناسیون اولیه، دو هفته بعد از دوز بوستر بسیار بالاتر از حد آستانه بوده است.

محققان همچنین دریافتند تقویت کننده اسپایکوژن توانایی خنثی‌سازی سویه‌های مختلف ویروس کرونا را دارد.

صرف نظر از آنکه فرد چه واکسنی را به عنوان واکسن اولیه دریافت کرده است، اسپایکوژن نتایج امیدوارکننده‌ای را به عنوان دوز تقویت کننده همولوگ و هترولوگ نشان داد. این واکسن همچنین دارای مشخصات ایمنی خوب و بدون عوارض جانبی جدی است.

براساس نتایج مذکور، اسپایکوژن به عنوان یک دوز تقویتی مورد تائید قرار گرفته و موفق به دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی ایران شده است. در این مطالعه هیچ‌گونه عارضه جدی گزارش نشده و بیشترین عوارض گزارش شده درد محل تزریق و خستگی بوده است.

اسپایکوژن

اسپایکوژن یک زیرواحد (Subunit) نوترکیب پروتئین اسپایک با ادجوانت «Advax-CpG55.2» است که در فاز آزمایش بالینی بر روی 300 نفر، با تولید مقدار انبوهی آنتی‌بادی موفق به دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی ایران شد.

هدف تمام واکسن‌‌ها ایجاد ایمنی در برابر ویروس است. واکسن‌ها این کار را با برانگیختن سیستم ایمنی بدن به آنتی‌ژن انجام می‌دهند. آنتی‌ژن یک مولکول موجود در ویروسی است که وارد بدن می‌شود.

در مورد ویروس کرونا، آنتی‌ژن یک «پروتئین اسپایک» یا «Spike protein» است – آن را با نام «پروتئین S» نیز می‌شناسند. پروتئین اسپایک به ویروس اجازه می‌دهد به سلول‌های میزبان نفوذ کرده و سبب عفونت شود. پروتئین‌ها انواع دیگری نیز دارند که در ویروس‌های دیگری شاهد آن‌ها هستیم: «پروتئین غشایی» یا «M protein» و «پروتئین پوششی» یا «E protein».

برخلاف وجود انواع مختلف واکسن‌های کرونا در دنیا و واکسیناسیون گسترده، هنوز «ویروس SARS-CoV-2» به عنوان یک مشکل جدی شناخته می‌شود. افزایش تعداد عفونت‌ها در اثر کاهش ایمنی طبیعی بدن سبب افزایش تلاش شرکت‌های سازنده واکسن کرونا برای بازگرداندن ایمنی شده است. با این‌حال، سوالات بسیاری در مورد دوز تقویتی ویروس کرونا وجود دارد.

به عنوان مثال، چه زمانی باید دوز تقویتی را دریافت کرد؟ آیا عدم تطابق میان واکسن اولیه و واکسن تقویتی تاثیری بر پاسخ ایمنی بدن دارد؟ نکته حائز اهمیت این است که دوز تقویتی واکسن کرونا باید آنتی‌بادی‌هایی با توانایی مقابله با سویه‌های جدید – علی‌الخصوص سویه «امیکرون» - در بدن تولید کند – با علم براینکه سویه امیکرون نسبتا مقاوم به واکسن است و در حال حاضر در سطح جهانی گسترش یافته است.

فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن در استرالیا انجام شد که با ایمنی بخشی مطلوبی همراه بود. در فازهای بعدی، این واکسن به عنوان یک دوز تقویت کننده به افرادی تزریق شد که پیش از این دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌ بودند. تعداد 300 نفر در این کارآزمایی بالینی شرکت داشتند.

در روز 14، تبدیل سرمی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در گروه اسپایکوژن در حدود 76% در برابر 3% برای گروه دارونما بود. آزمایشات واکسن اسپایکوژن برای کودکان بالای 5 سال درحال انجام است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی