ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

منظومه شمسی حداقل تا 100 هزار سال آینده پایدار می‌ماند

زمین و منظومه شمسی تا چند سال پایدار می‌مانند و اتفاق بدی برای آنها نمی‌افتد؟ زمین به احتمال زیاد حداقل برای 100‌هزار سال آینده به اعماق فضا پرتاب نخواهد شد. در واقع تمامی سیاره‌های منظومه ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

زمین و منظومه شمسی تا چند سال پایدار می‌مانند و اتفاق بدی برای آنها نمی‌افتد؟ زمین به احتمال زیاد حداقل برای 100‌هزار سال آینده به اعماق فضا پرتاب نخواهد شد. در واقع تمامی سیاره‌های منظومه شمسی برای چنین بازه زمانی ایمن هستند و دانشمندان می گویند ظاهرا اتفاق بدی برای آنها رخ نمی‌دهد. 

باید گفت احتمال سقوط زمین یا هر سیاره دیگری از مدارش معمولا ناچیز است. فیزیک نیوتنی به ما می‌گوید، یک جسم در حال حرکت به حرکت خود ادامه می‌دهد مگر اینکه نیروی دیگری مانع حرکت آن بشود. 

برای آنکه یک سیاره از مسیر حرکت خود خارج شود نیز نیروی قابل توجهی لازم است. یکی از پذیرفته‌شده‌ترین مدل‌های شکل‌گیری منظومه شمسی، مدل نیس است که توضیح می‌دهد چگونه سیاره‌های بیرونی در اوایل تاریخ منظومه شمسی مهاجرت کردند که ممکن است باعث ویرانی در سیاره‌های سنگی درونی شده و احتمالا سیاره‌های اوله کوچک‌تر را جابه‌جا کرده یا حتی آنها را بلعیده باشند.

وضعیت پلوتون 100‌هزار سال بعد

اکنون محققان با انجام محاسبات نشان داده‌اند که چنین مهاجرتی در 100 هزار سال آینده بعید است. «آنجل ژیوکوف» و «ایوایلو تونچف» از دپارتمان ریاضیات و انفورماتیک دانشگاه صوفیه در بلغارستان از محاسبات کامپیوتری استفاده کردند تا مشخص کنند سیارات احتمالا پایدار می‌مانند. 

خروج از مرکز آنها یعنی میزان انحراف از دایره کامل و همچنین شیب آنها به معنی میزان انحراف از صفحه منظومه شمسی همچنان کوچک می‌ماند. به همین شکل قطر بزرگ یعنی شعاع طولانی‌ترین بخش یک مدار بیضوی شکل برای هیچ یک از سیاره‌ها تغییر شکل قابل توجهی نخواهد داشت. 

حتی سیاره کوتوله پلوتو نیز در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و طرفداران سرسخت پلوتون خوشحال می‌شوند اگر بدانند که این سیاره نیز احتمالا در طول 100000 سال آینده نوسانات عجیبی نخواهد داشت. 

اما شاید این سوال پیش بیاید که پس از 100 هزار سال چه اتفاقی می‌افتد؟ هرچه به زمان دورتری برویم، پیش‌بینی‌ها نیز سخت‌تر می‌شوند. جهان واقعی نوسانات خودش را دارد و نمی‌توان همه چیز را در مورد آینده‌های دور پیش بینی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی