ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا
علمی

تصویر روز ناسا: زمین پابرجا و آسمان در چرخش

در تصویر روز ناسا می‌بینیم که چطور در یک بازه زمانی زمین ثابت و استوار در جای خود ایستاده و آسمان با گذاشتن ردی از ستارگان خبر از چرخش خود می‌دهد. اشتباه نکنید! این تنها ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

در تصویر روز ناسا می‌بینیم که چطور در یک بازه زمانی زمین ثابت و استوار در جای خود ایستاده و آسمان با گذاشتن ردی از ستارگان خبر از چرخش خود می‌دهد.

اشتباه نکنید! این تنها یک جمله ادبی است. همه ما می‌دانیم این زمین است که همزمان به دور خود و به دور خورشید می‌چرخد و چرخش آن سبب می‌شود تا رد ستارگان را - همانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنیم - ببینیم.

این تصویر که در اصل نشان دهنده سیاره درحال چرخش ماست، حاصل 137 نوردهی، هرکدام به مدت 20 ثانیه است. دوربین و لنز در موقعیت ثابتی بر روی یک سه پایه قرار گرفته‌اند تا درختی که ریشه در زمین دوانده، همواره در مرکز تصویر باشد.

این تصویر در شمال سیسیل گرفته شده است و تشخیص قطب شمال ستارگان را برای ما آسان می‌سازد. همانطور که در این تصاویر می‌بینیم، محور چرخش زمین در فضا به سمت چپ بالا است.

تصویر روز ناسا
تصویر روز ناسا

همچنین شاهد کهکشان راه شیری نیز هستیم. صفحه کهکشان ما در سراسر میدان دید وسیع از شمال به شرق (از چپ به راست) امتداد دارد و نوار درخشانی از نور پراکنده ستارگان را به نمایش می‌گذارد.

کهکشان راه شیری، کهکشانی است که منظومه شمسی در آن قرار دارد. این کهکشان در آسمانی صاف و تاریک و به دور از آلودگی نوری - همانطور که در تصویر روز ناسا مشاهده می‌کنید - به صورت نواری شیری رنگ در آسمان دیده می‌شود.

هرچند تعیین تعداد ستاره‌های هر کهکشان امری دشوار است، با این‌حال دانشمندان تخمین می‌زنند کهکشان راه شیری حدود 100 تا 400 میلیارد ستاره دارد. علاوه بر آن، سیارات، غبار میان‌ستاره‌ای و ماده تاریک نیز در این کهکشان یافت می‌شوند.

کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی است. هرچند که ما نمی‌توانیم نگاهی از بیرون به آن بیندازیم تا با دقت تمام جزئیات آن را بررسی کنیم، اما شواهدی وجود دارد که مارپیچی بودن آن را برای ما به اثبات می‌رسد. در این مقاله می‌توانید هرچه لازم است از کهکشان‌ راه شیری بدانید را، مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی