ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نهمین نمونه از سنگ‌های مریخ
علمی

نهمین نمونه از سنگ‌های مریخ گردآوری شد؛ شواهد آب روان پیدا می‌شود؟

کاوشگر استقامت ناسا به کندوکاو در سطح مریخ ادامه می‌دهد تا به دنبال شواهد وجود آب روان و احتمالا حیات در گذشته این سیاره دست پیدا کند. این کاوشگر حالا با موفقیت نهمین نمونه از ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

کاوشگر استقامت ناسا به کندوکاو در سطح مریخ ادامه می‌دهد تا به دنبال شواهد وجود آب روان و احتمالا حیات در گذشته این سیاره دست پیدا کند. این کاوشگر حالا با موفقیت نهمین نمونه از سنگ‌های سیاره سرخ را گردآوری کرده و احتمال دارد که شواهد وجود آب در این نمونه وجود داشته باشد.

کاوشگر استقامت در حال حاضر در دلتای یک رود باستانی در دهانه جزرو قرار دارد. تیم پشتیبانی استقامت می‌گوید این کاوشگر به تازگی نهمین نمونه از سنگ‌های مریخ را از فاصله‌ای نه چندان دور از محل فرودش در ماه فوریه سال 2021، گردآوری کرده است.

تیم ناسا مدعی است که مدت‌ها منتظر بوده تا به این دلتا برسد و درباره تاریخچه مریخ اطلاعات بیشتری کسب کند. نمونه فعلی چنان اهمیتی دارد که احتمالا در سفر بدون بازگشت به زمین برای تحقیقات بیشتر انتخاب خواهد شد.

دهانه جزرو مریخ

ناسا به دنبال شواهد حیات یا آب روان در مریخ می‌گردد

استقامت از حدود یک سال پیش در حال کاوش در دهانه جزرو بوده است. دانشمندان باور دارند که این دهانه در گذشته میزبان یک دریاچه و یک دلتای رودخانه‌ای بوده و به همین خاطر می‌تواند بهترین مکان برای کشف نشانه‌های حیات باستانی یا آب در سیاره سرخ باشد. اگر حیات زمانی در این سیاره وجود داشته، سنگ‌های این منطقه می‌توانند نشانه فسیل‌های مولکولی آن را به نمایش بگذارند.

«برد گارزینسکی»، دانشجوی دانشگاه پردو پیش‌تر زمانی که کاوشگر استقامت در حال حرکت به سمت این دلتا بود، در وبلاگ رسمی ناسا در این باره نوشت: «اگر حیات میکروبی در گذشته در اینجا وجود داشته، این ناحیه یکی از بهترین نقاط برای جستجو به دنبال آن است، چون گل و لای چند لایه می‌تواند فعالیت‌های میکروبی را مدفون و از آن‌ها محافظت کرده باشد.»

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت بازگردانی نمونه‌ها به زمین در سال 2033 در ماموریت مشترکی از سوی ناسا و سازمان فضایی اروپا انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی