ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواپیما فضایی
علمی

هواپیمای فضایی نظامی مرموز ارتش آمریکا در ماموریت جدید خود رکوردشکنی کرد

هواپیمای فضایی نظامی X-37B بوئینگ که برای نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شده، موفق شد تا به مدت 781 روز در مدار زمین قرار داشته باشد و رکورد پیشین خود را بشکند. فضاپیمای قابل استفاده ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

هواپیمای فضایی نظامی X-37B بوئینگ که برای نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شده، موفق شد تا به مدت 781 روز در مدار زمین قرار داشته باشد و رکورد پیشین خود را بشکند. فضاپیمای قابل استفاده مجدد بوئینگ، در حال حاضر ششمین ماموریت خود با نام Orbital Test Vehicle-6 یا OTV-6 را انجام می‌دهد و سال 2020 به فضا پرتاب شده است.

X-37B که از آن تحت عنوان فضاپیمای رباتیک هم یاد می‌شود، در ماموریت جدید خود چندین محموله طبقه‌بندی شده را به فضا ارسال می‌کند و جزئیات مربوط به برخی آزمایشات آن به صورت عمومی منتشر شده است.

هواپیمای فضایی

به عنوان مثال در یکی از این آزمایش‌ها، ماژول آنتن فرکانس رادیویی فتوولتائیک متعلق به آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده یا PRAM در سال گذشته اجرا شد. یک دستگاه کوچک به اندازه جعبه پیتزا که می‌تواند انرژی خورشیدی را به امواج مایکروویو تبدیل کند و سپس بازتاب آن‌ها را از مدار به سمت زمین برگرداند.

سایر محموله‌هایی که در ماموریت OTV-6 به فضا پرتاب شده‌اند، شامل ماهواره FalconSat-8 طراحی شده توسط آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده و دو محموله آزمایشی ناسا می‌شود. سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در ماموریت‌های خود قصد دارد اثر تشعشعات فضایی بر دانه گیاهان و به طور کلی تاثیر فضا بر مواد مختلف را آزمایش کند.

X-37B از نظر طراحی کلی، شباهت‌های زیادی به شاتل فضایی ناسا دارد که اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با این حال، فضاپیمای بوئینگ با حدود 9 متر طول و ارتفاع نزدیک به 3 متر، کوچک‌تر است. همچنین طول بال‌های آن نیز حدود 4.5 متر است.

از دیگر مشخصات این فضاپیما می‌توان به وزن آن در هنگام پرتاب اشاره کرد که نزدیک به 5 هزار کیلوگرم بوده است و همچنین به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند ماموریت‌های خود را در ارتفاع 240 تا 805 کیلومتری انجام دهد.

آزمایش سلاح مداری با هواپیمای فضایی؟

هواپیمای فضایی

با این حال، شایعات و تئوری‌هایی وجود دارد که ادعا می‌کنند X-37B در حال آزمایش تسلیحات مداری است یا می‌توان از آن برای تصاحب ماهواره‌های دشمن استفاده کرد. با این وجود، کارشناسان عقیده دارند که فضاپیما برای انجام این کارها بسیار کوچک است و هدف اصلی آن آزمایش‌های حسگرهای جدید و سایر فناوری‌ها در مدار است.

در نهایت باید اشاره کرد که هرچند این هواپیمای فضایی با پرواز ممتد 781 روزه خود، موفق شده رکورد جدیدی را به ثبت برساند، اما با رکورد کلی پروازهای فضایی فاصله بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، بسیاری از ماهواره‌‌هایی که برای رصد کره زمین طراحی شده‌اند، به مدت 10 سال یا بیشتر می‌توانند کار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • محمد مهدی کیانیان
    محمد مهدی کیانیان | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

    این امریکایی ها هم همیشه یه آس برا رو کردن دارن

  • Mahdi Sh
    Mahdi Sh | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

    درود بر علم و علم دوستان اگر میشه از دست آورد های اروپا و آسیا هم بگذارید همش شد آمریکا

  • molavy
    molavy | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

    بمب بمب بمب بمب ، دوو دوو دوو دو
    میریزه بمب ها دونه دونه... جوری که یکی هم زنده نمونه
    به سبک خندوانه

    ایول آمریکا

  • س ق
    س ق | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

    برخی از این رسانه ها انگار بابت انتشار برخی خبرها و پیام ها با عنوان تکنولوژی مرموز و غرب شگفت انگیز و تکنولوژی غرب برتر و اینها پولی میگیرند یا حمایتی دریافت می کنند یا شاید هم جزو کسانی هستند که منافعشون با صاحبان تولید و تجارت و سیاست در آمریکا و اروپای غربی همراستا هست. جالب اینکه اغلب هم از طرف شرکت های واردکننده از غرب حمایت مالی میشن.
    هر از گاهی خبری مبنی بر یک دست آورد غربی ها در یک زمینه علمی، اقتصادی، نظامی، و غیره منتشر می کنید که یه جورایی در ذهن مخاطب عوام تلقین کنید که غرب همچنان حرف اول را می‌زند.
    تا جایی که بنده تخصص این کار را دارم امثال این
    مرموز فضاپیماها و هوا و زمین پیماها و غیره که در غرب اسم و رسمی دارند تا حدود زیادی تبلیغاتی و برای جلوگیری از تلقی زوال و اثبات تک قطبیت غرب در عالم قدرت و سیاست و علم هست. تا ده سال دیگه همین هم در سرازیری خواهد بود.
    اما اونوه مهم هست اینکه ما ایرانی ها باید یاد بگیریم که همیشه مرغ همسایه غاز نیست و در آینده هم قطعا هرگز نخواهد بود، مخصوصا همسایه های غربی.

    • کامیار یوسف پور
      کامیار یوسف پور | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

      اره ایران خوبه،هنوز پراید تولید میکنه،دانش ۳۰ سال پیش یه کشور دیگه،حالا اونم کپی میکنن،اگه بازم خودشون یاد بگیرن دانش ۳۰ سال پیش یه کشور دیگه‌رو انجام بدن بازم خوبه،ولی همونو کپی میکنن

      • Mahdi Sh
        Mahdi Sh | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

        حدود دو سال پراید تولید نمیشه 🥴😂ولی در کل نه آمریکا اونقدر که میگن پیشرفته هست نه ایران اونقدر بدبخت

        • کامیار یوسف پور
          کامیار یوسف پور | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

          یخورده تحقیق کنی میبینی که بعضی از مدل ها هنوزم تولید میشه،همون پراید بیست تا مدل داره

    • شاهین ت
      شاهین ت | ۲۱ تیر ۱۴۰۱

      با عرض معذرت فکر میکنم شما یا خوابی یا خودت رو به خواب زدی شما کارت ملی نمیتونی تولید کنی واسه مملکتت بنده خدا داری از کی و چی حرف میزنی خدایا شکرت با کیا شدیم ۸۰ میلیون😂

  • شاپور شفیعی فرد
    شاپور شفیعی فرد | ۱۹ تیر ۱۴۰۱

    عالی بود

مطالب پیشنهادی