ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: کهکشان آندرومدا بر فراز صحرای بزرگ آفریقا

قدیمی‌ترین جرمی که با چشم غیر مسلح در آسمان می‌توان دید، چیست؟ تقریبا در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری از ما کهکشانی در همسایگی‌مان وجود دارد که از کهکشان راه شیری بزرگتر است. کهکشان آندرومدا ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۲

قدیمی‌ترین جرمی که با چشم غیر مسلح در آسمان می‌توان دید، چیست؟ تقریبا در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری از ما کهکشانی در همسایگی‌مان وجود دارد که از کهکشان راه شیری بزرگتر است. کهکشان آندرومدا (Andromeda) سوژه تصویر امروز ناسا است و قدیمی‌ترین جرمی محسوب می‌شود که در آسمان بدون تلسکوپ یا هر ابزار رصدی دیگر می‌توان دید.

از آنجایی که سرعت نور در ابعاد بین‌ستاره‌ای محدود است، نور تمام نقاط درخشانی که در آسمان دیده می‌شود، با یک تاخیر زمانی قابل محسوسی به ما می‌رسد. بیشتر ستاره‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای یا سحابی‌هایی که در آسمان می‌توان دید، در محدوده کهکشانی ما قرار دارند و نور آن‌ها چند صد سال تا هزاران سال طول می‌کشد تا به ما برسد. اما کهکشان‌هایی مثل آندرومدا تا میلیون‌ها سال نوری از ما فاصله دارند و به همین اندازه نیز طول می‌کشد تا نور آن‌ها را بتوانیم ببینیم.

کهکشان آندرومدا

آندرومدا که ۳۱امین جرم در فهرست اجرام مسیه (M31) است، در تصویر امروز ناسا دیده می‌شود که با یک لنز تله ثبت شده است. اندازه واقعی این کهکشان در آسمان معادل ۵ ماه کامل است، اما از آنجایی که قابلیت دریافت نور چشم ما بسیار محدود است، نمی‌توانیم آن را شبیه به این تصویر ببینیم و فقط هاله محو ابر درخشانی از آن دیده می‌شود.

عکاس این تصویر را در صحرای بزرگ آفریقا، مراکش ثبت کرده است که ترکیبی از چهار عکس جداگانه با نوردهی‌های مختلف است. در کنار آندرومدا جرم M110 نیز وجود دارد. این جرم یک کهکشان اقماری (Satellite galaxy) کوچک است که روزی به دام گرانش آندرومدا افتاده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی