ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نکات مهم درباره سرمایه گذاری برای خرید خودروهای دست دوم

تقاضا برای خودروهای کارکرده در بسیاری از نقاط جهان رکوردشکنی کرده است. اگرچه پیدا کردن خودروهای دست‌دوم خوب اغلب دشوار است، اما اگر بدانید دنبال چه چیزی هستید راحت‌تر می‌توانید آن را پیدا کنید. جیمز ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

تقاضا برای خودروهای کارکرده در بسیاری از نقاط جهان رکوردشکنی کرده است. اگرچه پیدا کردن خودروهای دست‌دوم خوب اغلب دشوار است، اما اگر بدانید دنبال چه چیزی هستید راحت‌تر می‌توانید آن را پیدا کنید. جیمز روپرت از اتوکار بریتانیاف راهنمای مفیدی تهیه کرده است تا مطمئن شوید خودروی کارکرده بعدی شما بهترین آن‌ها است.

خودروها با ظاهر، اندازه و مشخصات فنی متفاوتی در بازار وجود دارند، اما نکته مهم این است که در بهترین زمان ممکن آن‌ها را خریداری کنید. این خودروها در ابتدا در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسند، اما کم‌کم از میزان مطلوبیت آن‌ها کاسته شده و قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این مطلب نمونه‌هایی از دسته‌بندی‌های مختلف از کاربردی تا مطلوب را برای شما انتخاب کرده‌ایم.

خودروهای جدید

برخی فقط دوست دارند خودروهای جدید بخرند و مشخصات فنی رویایی خودشان را انتخاب کنند. اما مبلغی که برای این خودروها می‌پردازند فقط قیمت تمام‌شده آن نیست، بلکه شامل هزینه استهلاک آن هم می‌شود.

خودروهای تقریباً جدید

اگر باهوش باشید رنگ خودرو را نادیده می‌گیرید، منتظر تأثیرگذاری استهلاک می‌مانید و به سراغ یک خودروی تقریباً جدید می‌روید. این مدل‌ها تمام جذابیت خودروهای جدید را دارند، فقط کمی کار کرده‌اند و در عوض باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند. در بازار ایران این اتومبیل‌ها با نام خودروهای کم‌کار شناخته می‌شوند.

خودروهای کارکرده

خودروهای کارکرده کارشناسی شده

یک خودروی کارکرده کارشناسی شده که چند سال کار کرده باشد هم گزینه مناسبی است. خودروسازان خارجی تمایل دارند مشتریان خود را حفظ کنند، بنابراین گاهی اوقات پیشنهاد خرید یک مدل دست‌دوم مورد تأیید و دارای گارانتی را به آن‌ها می‌دهند. این کار در کشور ما از طریق موسسات کارشناسی خودرو انجام می‌شود. البته برخی شرکت‌های خصوصی، خودروهای کارکرده را با گارانتی به مشتریان عرضه می‌کنند، هرچند در مورد صحت و سقم خدمات و کیفیت گارانتی ادعای این شرکت ها نمی توان چندان خوشبین بود.

خودروهای کارکرده سطح بازار

وقتی گارانتی خودرو پس از سه یا پنج سال به اتمام می‌رسد، خودرو از طریق مزایده یا خرده‌فروشی وارد بازار عمومی خودرو می‌شود. این خودروها معمولاً توسط دلال‌های مستقل یا فروشگاه‌های خودرو فروخته می‌شوند و همچنان خوب و سالم به نظر می‌رسند، هرچند ممکن است عیوب جزئی ای نیز داشته باشند که اغلب از دید خریداران مخفی می ماند. از این رو باید اندکی از پول خود را به عنوان هزینه تعمیرات احتمالی برای این خودروها ذخیره نماید.

خودروهای کارکرده خیلی قدیمی

بسیاری از خودروها تقریباً یک دهه بعد از فروش در نمایندگی، در کمترین میزان مطلوبیت و بیشترین میزان استهلاک قرار دارند. این مدل‌ها مخصوص کسانی هستند که ریسک خرید آن‌ها را قبول می‌کنند.

خودروهای اسقاطی

موتور این مدل‌ها هر لحظه ممکن است از کار بیفتد یا برای بقا تلاش کند. همه چیز به خریدار بستگی دارد. از آن‌ها می‌توان برای تعمیر سایر خودروها استفاده کرد یا باید آن‌ها را اسقاط کرد. معمولا خرید این خودروها نیاز به دانش و تخصص بالایی در زمینه هزینه های بازسازی دارد و برای کسانی که از چنین اطلاعاتی برخوردارند، سود خوبی مورد انتظار است، اما در کشورما که فرایند اسقاط خودروها به اما و اگرهای بسیاری ارتباط دارد، معمولا خرید خودروهای بسیار ضعیف و اسقاطی توصیه نمی شود، مگر آنکه بتوانید چنین خودروهایی را زیر قیمت حواله اسقاط خریداری کرده و پس از جداسازی قطعات با ارزش، به عنوان خودروی اسقاط با کمی سود تحویل مراکز اسقاط دهید، کاری که به هرحال در شرایط ایران چندان به صرفه نیست.

خودروهای کلاسیک خوش قیمت

بازمانده خودروهای قدیمی که تسلیم فرسودگی یا بی‌توجهی نشده‌اند، در این گروه قرار می‌گیرند. این مدل‌ها با تمام خودروها در خیابان تفاوت دارند. آن‌ها به طور کنایه‌آمیزی مورد احترام ماشین‌بازها قرار دارند و ارزش آن‌ها در حال افزایش است. از این رو بازهم خرید یک خودرو قدیمی که پتاسنیل تبدیل شدن به خودرو کلاسیک را دارد، می تواند سود هنگفتی را نصیب خریداران نماید، البته به دلیل تنوع اندک خودروهای کلاسیک در کشورمان، این امر به ندرت رخ می دهد ولی به هرحال بسیاری از خودروهای نسبتا معمولی چند دهه قبل، این روزها در نقش خودروهای کلاسیک با ارزش معامله می شوند و مورد علاقه طرفداران خودروهای کلاسیک قرار می گیرند.

خودروهای کارکرده

خودروهای کلاسیک کاربردی

خودروهای کلاسیک کاربردی معمولاً در سراسر دنیا دیده می‌شوند و جذابیت زیادی دارند. صاحبان این مدل‌ها اغلب از آن‌ها برای افزایش محبوبیت خودشان استفاده می‌کنند. چرا که با راندن چنین خودروهایی، خاص به نظر می رسند، اما در ایران عموما چنین خودروهایی نداریم و شاید تنها بتوان از معدود گزینه های سالم دهه 90 میلادی (مربوط به حدود 30 سال قبل) به عنوان خودروهای کلاسیک با قابلیت استفاده روزمره یاد کرد. خودروهایی نظیر انواع مرسدس بنز، میتسوبیشی برخی از مدل های تویوتا، گلف و ....که البته نگهداری از این خودروها نیز به دلیل کمبود قطعات و هزینه های بالای تعمیرات، برای بسیاری افراد بسیار گران تمام می شود اما در دنیا چنین نیست و برخی از خودروهای پر تیراژ قدیمی را می توان با هزینه های نسبتا اندک، به شکل روزمره استفاده کرد.

خودروهای کلاسیک ۲۴ عیار

برخی از خودروهای کلاسیک کاربردی از یک خودروی روزمره به یک کلاسیک ۲۴ عیار تبدیل می‌شوند. این مدل‌ها در مزایده‌ها به فروش می‌رسند و در طول زمان ارزش آن‌ها بیشتر می‌شود. این دسته از خودروها در ایران دیگر وجود ندارند، چرا که تقریبا تمامی خودروهای کلاسیک با ارزش مدت هاست که کشف شده اند و هم اکنون با قیمت های میلیاردی معامله می شوند، اما در سطح جهان به دلیل تنوع زیاد بازار، هنوز هم اندک خودروهایی هستند که در صورت خرید می توانند در نقش یک سرمایه گذاری طلایی ظاهر شده و مالک خود را ثروتمند نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی