ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی: به پایان همه‌گیری کرونا حتی نزدیک هم نشده‌ایم

با وجود کاهش آمار مرگ و میر کرونا در سراسر جهان، «تدروس ادهانوم»، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرده که موج‌های جدید شیوع کووید-19 نشان می‌دهد این همه‌گیری حتی به پایان راه نزدیک ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

با وجود کاهش آمار مرگ و میر کرونا در سراسر جهان، «تدروس ادهانوم»، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرده که موج‌های جدید شیوع کووید-19 نشان می‌دهد این همه‌گیری حتی به پایان راه نزدیک هم نشده است. او می‌گوید نباید تصور کنیم ابزارهای مفیدی که تاکنون برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان‌ها به ما کمک کرده‌اند، هرگز زیر سوال نخواهند رفت.

تدروس ادهانوم سه‌شنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که با افزایش مجدد آمار تلفات، دوباره به کادر درمان و سامانه‌های بهداشت فشار وارد شده است. به همین خاطر، کمیته اضطراری کرونا هفته گذشته اعلام کرد که کووید-19 هنوز یک نگرانی بهداشتی در سطح بین‌المللی است. ادهانوم می‌گوید کشورها باید در مقابل فشارهایی که ویروس به ما وارد می‌کند، واکنش نشان دهند.

او در ادامه افزود: «واکسن‌ها جان میلیون‌ها انسان را نجات دادند و ضروری است که دولت‌ها تمرکز خود را روی تقویت ایمنی گروه‌های آسیب‌پذیر و کشف افراد غیرواکسینه بگذارند تا دیوار ایمنی جوامع خود را به هدف واکسیناسیون 70 درصدی برسانند.»

ویروس کرونا

چالش‌های همه‌گیری کرونا که پیش روی کشورها قرار دارد

کمیته اضطراری کرونا فهرست کوتاهی از چالش‌های پیش روی کشورها را منتشر کرده است. زیرسویه‌های امیکرون BA.4 و BA.5 یکی از این چالش‌ها هستند که هنوز منجر به ابتلاهای جدید، بستری بیماران و حتی مرگ آن‌ها می‌شوند. از سوی دیگر، ردیابی ویروس کار سخت‌تری شده چون میزان آزمایش‌ها و ثبت دنباله‌های ویروس کاهش یافته است. به همین خاطر، نمی‌توان به درستی اثر سرایت، ویژگی‌های بیماری و کارآمدی سیاست‌های مقابله‌ای را ارزیابی کرد.

سومین مورد در این فهرست مربوط به فرآیندهای تشخیص و درمان و واکسیناسیون است که به خوبی اجرا نمی‌شود. کشورها ظاهرا موفقیت چندانی در کنترل ویروس، درمان موارد حاد و علائم پساکرونا از جمله کرونای طولانی نداشته‌اند. در آخر، به نظر می‌رسد که نظرات عموم مردم، جامعه علمی و سیاستمداران با یکدیگر انطباقی ندارد و منجر به جدی نگرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و سیستم‌های تهویه هوا شده است.

همه‌گیری کرونا تاکنون بیش از 500 میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده و چشم بیش از 6 میلیون نفر را از جهان فرو بسته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی