ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لکه خورشیدی
علمی

یک لکه خورشیدی عظیم که رو به زمین است، هرلحظه ممکن است منفجر شود

محققان یک لکه عظیم خورشیدی را که رو به سمت زمین است، مشاهده کردند. این لکه با نام «AR3055»، بیشتر از 9800 کیلومتر عرض دارد. مناطق لکه خورشیدی همانند خال‌های تیره روی سطح خورشید ظاهر ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۷

محققان یک لکه عظیم خورشیدی را که رو به سمت زمین است، مشاهده کردند. این لکه با نام «AR3055»، بیشتر از 9800 کیلومتر عرض دارد.

مناطق لکه خورشیدی همانند خال‌های تیره روی سطح خورشید ظاهر می‌شوند. از آنجایی که این لکه به سمت زمین است، هر نوع فوران در آن می‌تواند منجر به طوفان‌های ژئومغناطیسی در زمین شود.

این لکه خورشیدی در وضعیتی قرار دارد که هر لحظه امکان فوران آن وجود دارد. محققان نمی‌دانند این لکه چطور تا این اندازه گسترش یافته و بزرگ شده است.

اندازه این لکه می‌تواند منجر به شراره‌های خورشیدی خطرناک نوع M شود که خطر بزرگی برای زمین هستند. این انفجارهای پرانرژی که چندین ساعت طول می‌کشند، می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را نابود کنند.

همچنین ممکن است این انفجار سبب اختلال در سیستم ناوبری رادار و GPS شود. البته شاید این رخداد قدری ضعیف‌تر باشد و تنها منجر به ایجاد شفق‌های قطبی با شدت بیشتر شود.

لکه خورشیدی

درحالیکه لکه خورشیدی درحال حاضر رو به زمین است، ممکن است قبل از فوران از آن دور شود. اگر چنین شود، هرگونه انرژی که در اثر انفجار آن در فضا پراکنده می‌شود، در فضا پراکنده می‌شود و آسیبی به زمین نمی‌رساند.

نکته جالب دیگر اینجاست که این لکه جدید همواره درحال رشد و تغییر است. همین مسئله سبب عدم اطمینان اخترشناسان از رخدادهای آینده می‌شود. حالا باید ببینیم که آیا این بدان معناست که به فوران نزدیکتر می‌شویم یا خیر.

هنگامی که یک لکه خورشیدی به سمت زمین است و فوران می‌کند، اغلب شعله‌های انفجار آن در عرض چند دقیقه به جو زمین برخورد می‌کنند. همانطور که در بالا گفته شد، این می‌تواند اثرات مخربی بر حرکت ماهواره‌ها، GPS و حتی شبکه‌های برق بگذارد. همچنین می‌تواند فرآیندهای طبیعی مانند مهاجرت حیوانات را مختل کند.

خورشید درحال حاضر به سمت نقطه اوج فعالیت خود در چرخه 11 ساله خورشیدی می‌رود. به این ترتیب، با افزایش فعالیت در لایه بیرونی خورشید، لکه‌های خورشیدی و شعله‌های خورشیدی افزایش خواهند یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hootan L
    Hootan L | ۲۶ تیر ۱۴۰۱

    خورشید مگه پشتش به ما نیست؟؟! :))

مطالب پیشنهادی