ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

غبار در اتمسفر زمین
علمی

ناسا با یک ابزار جدید در ایستگاه فضایی به بررسی اثر غبار در اتمسفر کره زمین می‌پردازد

محموله‌ای که اخیرا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده به محققان اجازه می‌دهد تا درباره غبارهای موجود در اتمسفر زمین تحقیق کنند. این مسئله یکی از رازهای مربوط به اقلیم زمین است که از ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

محموله‌ای که اخیرا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده به محققان اجازه می‌دهد تا درباره غبارهای موجود در اتمسفر زمین تحقیق کنند. این مسئله یکی از رازهای مربوط به اقلیم زمین است که از سال‌ها پیش دانشمندان را درگیر خود کرده و می‌تواند در درک فرآیندهای اقلیمی به پژوهشگران کمک کند.

ابزار جدیدی که ناسا با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده، «بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین» یا EMIT نام دارد. «رابرت گرین»، محقق ارشد EMIT و دانشمند آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: «EMIT غبار معدنی را مورد بررسی قرار می‌دهد چون این ماده در حال حاضر یک عنصر ناشناخته است.» او می‌گوید این ماموریت مشخص خواهد کرد که آیا غبار معدنی تاثیری در گرمایش و سرمایش زمین دارد و اگر پاسخ مثبت است این تاثیرگذاری چقدر برآورد می‌شود.

یکی از دلایلی که باعث شده غبار اتمسفر این قدر رازآلود باشد، تنوع رنگی ذرات این عنصر است. غبار می‌تواند به خاطر آهن رنگ قرمز تیره داشته باشد یا بخاطر خاک رس رنگ بسیار روشن‌تری پیدا کند. غبارهای روشن‌تر نور خورشید را بازتاب می‌دهند و به سرمایش سیاره کمک می‌کنند. اما از آن سو، غبارهای تیره‌تر انرژی نور خورشید را جذب می‌کنند و باعث گرمایش می‌شوند.

ابزار EMIT برای بررسی غبار اتمسفر
طرحی از چگونگی اتصال EMIT به ایستگاه فضایی بین‌المللی

بررسی غبار اتمسفر زمین چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به این که گرمایش زمین بسیاری از دانشمندان را نگران کرده، آن‌ها می‌خواهند ببینند که غبار اتمسفر به تلاش‌هایی که برای تثبیت دما در دنیا انجام می‌شود، کمک می‌کنند یا به آن‌ها آسیب می‌زند. EMIT با استفاده از یک طیف‌سنج تصویربرداری پیشرفته قرار است در یک سال آینده بیش از یک میلیارد اندازه‌گیری داشته باشد و ترکیبات غبار در نقاط مختلف زمین را ثبت کند.

این ابزار برای انجام این کار در واقع طیف نور بازتاب‌یافته از سطح سیاره را اندازه‌گیری می‌کند. دانشمندان با این کار می‌توانند بفهمند که مواد معدنی تیره و روشن چقدر غبار ایجاد می‌کنند. یافتن پاسخ سوالات دانشمندان می‌تواند به تدوین مدل‌های اقلیمی بهتر کمک کند. در اکثر مدل‌های فعلی رنگ غبار زرد در نظر گرفته می‌شود.

EMIT همچنین برای مطالعه دیگر پدیده‌هایی استفاده خواهد شد که در زمین تحت تاثیر غبار قرار دارند. این عناصر می‌توانند هزاران کیلومتر از شمال آفریقا تا جنگل‌های آمازون حرکت کنند و مواد مغذی را به گیاهان برسانند. غبار همچنین در تشکیل ابرها، کیفیت هوا و دسترسی به آب نقش دارد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی بهترین مکان برای بررسی غبارهای اتمسفر است چون به خوبی به دوردست‌ترین نقاط زمین اشراف دارد. EMIT امشب به ایستگاه فضایی می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی