ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
علمی

آسیب ناشی از برخورد ریزشهاب‌سنگ با تلسکوپ جیمز وب فراتر از انتظارات بوده است

گزارش جدید ناسا، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی کانادا درباره عملکرد تلسکوپ فضایی جیمز وب تا تاریخ 21 تیر منتشر شده است. این گزارش می‌گوید ریزشهاب‌سنگ که در اواخر ماه مه با این تلسکوپ ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

گزارش جدید ناسا، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی کانادا درباره عملکرد تلسکوپ فضایی جیمز وب تا تاریخ 21 تیر منتشر شده است. این گزارش می‌گوید ریزشهاب‌سنگ که در اواخر ماه مه با این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری برخورد کرد، آسیبی دائمی به این رصدخانه وارد کرده که فراتر از انتظارات دانشمندان بوده است.

گزارشی که توسط موسسه علوم تلسکوپ‌های فضایی منتشر شده، وضعیت تلسکوپ جیمز وب تا روز انتشار اولین تصاویر را تشریح می‌کند. ولی در بخشی از آن به برخورد شهاب سنگ به تلسکوپ هم اشاره شده و این واقعه را بدتر از انتظارات دانشمندان توصیف کرده است. تیم پشتیبانی جیمز وب اکنون در حال تحقیق است تا ببیند که چگونه می‌تواند برخوردهای بعدی را پیش‌بینی کرده و آسیب‌های آن‌ها را کاهش دهد.

ناسا در اوایل ماه ژوئن در گزارشی اعلام کرد که یک شهاب سنگ ریز در حد فاصل 2 تا 4 خرداد به یکی از آینه‌های شش‌ضلعی تلسکوپ برخورد کرده است. حالا در این گزارش جدید گفته شده که تاریخ برخورد بین 1 تا 3 خرداد بوده است. اندازه این سنگ فضایی نسبت به آن‌چه که تیم جیمز وب برایش آماده شده بود، بزرگ‌تر بود. با این حال، آسیب خوشبختانه فقط به یکی از 18 آینه این تلسکوپ وارد شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

آسیب وارده به جیمز وب قابل اصلاح نیست

تیم جیمز وب می‌گوید انتظار برخورد شهاب سنگ‌های ریز را داشته است. در این گزارش آمده: «همه فضاپیماها به طرز اجتناب‌ناپذیری با ریزشهاب‌سنگ‌ها برخورد می‌کنند.» این تلسکوپ قدرتمند ظاهرا تاکنون 19 بار با سنگ‌های ریز فضایی برخورد داشته ولی فقط یکی از آن‌ها آسیب قابل توجهی به این تلسکوپ زده و شکل آینه را به طرزی غیرقابل اصلاح تغییر داده است.

دانشمندان حالا در تلاش برای پیدا کردن پاسخ این سوال هستند که برخورد مذکور یک اتفاق نادر بوده که هر چند سال یکبار رخ می‌دهد یا باید دوباره منتظر چنین اتفاقاتی باشیم. جیمز وب همچنان به لطف راه‌اندازی دقیق خود احتمالا می‌تواند تا 20 سال به فعالیتش ادامه دهد، اما باید دید که آسیب ناشی از این برخوردها در طول زمان چه قدر بیشتر می‌شود و چگونه می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد. همین چند روز پیش اولین تصاویر جیمز وب منتشر شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی