ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شهر گمشده Natounia
علمی

کشف احتمالی شهر گمشده 2000 ساله از دوره «اشکانیان» در کردستان عراق

گروهی از پژوهشگران در منطقه کردستان عراق شواهد مربوط به یک شهر باستانی 2000 ساله را پیدا کرده‌اند که با توجه به سنگ نگاره‌های موجود در منطقه می‌تواند شهر گمشده Natounia از دوره پادشاهی اشکانیان ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

گروهی از پژوهشگران در منطقه کردستان عراق شواهد مربوط به یک شهر باستانی 2000 ساله را پیدا کرده‌اند که با توجه به سنگ نگاره‌های موجود در منطقه می‌تواند شهر گمشده Natounia از دوره پادشاهی اشکانیان باشد. این شهر سلطنتی ظاهرا یکی از مراکز مهم این پادشاهی در رشته کوه زاگرس بوده است.

این سایت که به خاطر سکونتگاه‌های اطرافش با نام «ربنا-میرقولی» شناخته می‌شود، زمانی بخشی از امپراتوری اشکانیان یا پارت‌ها بود. این امپراتوری در حد فاصل سال‌های 247 تا 224 پیش از میلاد کنترل بخش‌های بزرگی از آسیا از جمله ایران و عراق را در دست داشت. حالا محققان دو نقش برجسته را در دو ورودی این منطقه پیدا کرده‌اند که ظاهرا یک حکمران آدیابن که بخشی از امپراتور اشکانیان بود را نشان می‌دهد.

سایت باستانی ربنا-میرقولی

«مایکل براون»، محقق دانشگاه هایدلبرگ آلمان می‌گوید این دو نقش برجسته دقیقا در کنار دو دروازه ورودی شهر قرار داشتند و به وضوح طوری ساخته شده بودند که پیام سیاسی داشته باشند. تا پیش از این، تنها مدرک از وجود شهر گمشده Natounia در چند سکه از قرن نخست قبل از میلاد دیده شده بود.

حکمران آدیابن
A) تصویر نقش برجسته ورودی میرقولی، B) تصویر نقش برجسته ربنا، C) مجسمه‌ای از حکمران آدیابن

شهر گمشده Natounia؛ نسخه واقعی هلمز دیپ ارباب حلقه‌ها

افزون بر سنگ نگاره‌ها که احتمالا بنیان‌گذار این شهر را نشان می‌دهند، پژوهشگران از پهپادها برای بررسی این استحکامات که اندازه آن به حدود 4 کیلومتر می‌رسد، استفاده کردند. براون می‌گوید: «ربنا-میرقولی با اختلاف بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین سایت دوره اشکانیان در این منطقه و تنها نمونه با شاخصه‌های سلطنتی است، بنابراین بهترین کاندید برای Natounia محسوب می‌شود. استحکامات این شهر زمین‌های قابل دفاع را در بر می‌گیرد و می‌تواند به عنوان دنباله‌ای بر مراتع مرتفع پیرامونش در نظر گرفته شود. اگر با ارباب حلقه‌ها آشنا باشید، این قلعه تقریبا شبیه ‘هلمز دیپ’ است.»

براون مدعی است که ربنا-میرقولی در زمان حکومت اشکانیان به احتمال زیاد نقش مهمی در روابط کشور با روم، هند و چین داشته است. با این حال، به نظر می‌رسد که اشکانیان خیلی زود این شهر را ترک کردند. چون اکثر معماری‌های آن تک فاز هستند، یعنی دوباره ساخته نشده‌اند. بنابراین حدس زده می‌شود که امپراتوری پارت‌ها حداکثر 100 سال از این شهر استفاده کرده باشد.

نتایج تحقیقات پژوهشگران امروز در مجله Natounia منتشر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی