ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خواب زمستانی
علمی

عضلات خرس‌هایی که به خواب زمستانی می‌‌روند، بخاطر ماده عجیبی درون خون آن‌ها تحلیل نمی‌رود

دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی متوجه شده‌اند که در خون خرس‌های سیاه که تا هفت ماه می‌توانند به خواب زمستانی بروند نوعی ماده عجیب وجود دارد که باعث می‌شود بدن آن‌ها پس از این دوره ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی متوجه شده‌اند که در خون خرس‌های سیاه که تا هفت ماه می‌توانند به خواب زمستانی بروند نوعی ماده عجیب وجود دارد که باعث می‌شود بدن آن‌ها پس از این دوره طولانی، سلامتی خود را حفظ کند. همچنین شاید در آینده بتوان از خون خرس‌ها برای درمان عضلات تحلیل رفته انسان‌ها استفاده کرد.

اگر ما انسان‌ها سعی کنیم به اندازه یک خرس سیاه ( 7 ماه) در خواب بمانیم، ماهیچه‌های ما به دلیل کمبود شدید فعالیت‌های بدنی شروع به تحلیل و ضعیف شدن می‌کنند. اما هنگامی که یک خرس در آغاز بهار از لانه خود خارج می‌شود، حتی با وجود تحرک بسیار کم، بدن آماده‌ای دارد و توده‌های عضلانی آن تا حد زیادی حفظ شده است.

دانشمندان برای چندین سال است که در تلاشند تا قدرت جادویی و راز این قابلیت خرس‌های سیاه را کشف کنند و حالا یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که املاح موجود در خون خرس اهمیت زیادی در این موضوع دارد. در واقع، مواد موجود در خون خرس می‌تواند از تحلیل رفتن ماهیچه‌های آن جلوگیری کند.

قابلیت خون خرس در هنگام خواب زمستانی

خواب زمستانی

دانشمندان ژاپنی برای درک این موضوع، سرم خون هفت خرس سیاهی که خواب زمستانی می‌کنند را تهیه کردند و سپس آن‌ها را مستقیما به بافت ساخته شده از سلول‌های ماهیچه اسکلتی انسان اضافه کردند. آن‌ها با انجام این کار، متوجه افزایش پروتئین سلول‌ها در عرض 24 ساعت شدند.

همچنین تولید نوعی پروتئین تنظیمی که نقش مهمی در ضعیف شدن ماهیچه‌های استفاده نشده دارد نیز در بافت انسانی کاهش پیدا کرده است.

نکته قابل توجه اینکه، این تغییرات سلولی تنها زمانی مشاهده شده که خون خرس‌ها در خواب زمستانی جمع‌آوری شده باشد. هنگامی که در تابستان از خرس سیاه فعال خون گرفته شد، هیچ تغییری در ساختار سلول‌های ماهیچه‌های اسکلتی انسان مشاهده نشد.

«میتسونوری میازاکی»، فیزیولوژیست «دانشگاه هیروشیما» به عنوان نتیجه‌گیری توضیح می‌دهد: «ما نشان داده‌ایم که برخی عوامل موجود در خرسی که به خواب زمستانی رفته، ممکن است متابولیسم پروتئین را در سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی انسان تنظیم کند و باعث حفظ عضلات انسان‌ها شود. با این حال، «عامل» آن هنوز مشخص نشده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی