ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر چینی Tianwen 1 تصویری خیره‌کننده از قمر سیب زمینی شکل فوبوس مریخ ثبت کرد

در دومین سالگرد پرتاب کاوشگر چینی Tianwen 1، تصویری خیره‌کننده‌ با رزولوشن بالا از قمر مریخ فوبوس که شباهتی به سیب زمینی دارد، توسط این کاوشگر به ثبت رسیده است. تصویر جدید گرفته شده وضوح ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

در دومین سالگرد پرتاب کاوشگر چینی Tianwen 1، تصویری خیره‌کننده‌ با رزولوشن بالا از قمر مریخ فوبوس که شباهتی به سیب زمینی دارد، توسط این کاوشگر به ثبت رسیده است. تصویر جدید گرفته شده وضوح 160 فوت (50 متر) در هر پیکسل را ارائه می‌دهد و برخی از شیارهای فوبوس روی سطح آن قابل مشاهده است.

گفتنی است که این تصویر با ابزاری که برای تصویربرداری از منطقه فرود مریخ‌نورد ژورنگ به کار برده شد، گرفته شده است. در آن زمان، کاوشگر چینی در فاصله 3200 مایلی (5100 کیلومتری) از فوبوس قرار داشت. فوبوس بزرگتر از دو قمر سیاره سرخ است. فوبوس برای گرفتن این تصویر باید جهت تصویربرداری خود را تغییر می‌داد. همچنین برای گرفتن تصویری مناسب، لازم است تا این کاوشگر در زاویه مناسبی قرار گیرد و شرایط نوری خوبی از طریق خورشید برای آن فراهم شود.

تصویر جدید قمر فوبوس مریخ با رزولوشن بالا

تصویر جدید گرفته شده از طریق کاوشگر چینی توسط اداره ملی فضایی چین (CNSA) و اکتشاف سیاره‌ای چین (PEC) منتشر شده و به دهانه اوپیک نیز اشاره می‌کند. این دهانه به دلیل تلاش‌های ستاره شناس و اخترفیزیکدان استونیایی به نام «ارنست اوپیک» که نظریه ابری از دنباله‌دارها و اجرام یخی را فراتر از پلوتون است، به عنوان ابر اوپیک-اورت (Öpik-Oort cloud) شناخته می‌شود.

کاوشگر چینی Tianwen 1 در 23 ژوئیه 2020 پرتاب شد و اخیرا نیز اهداف علمی مختلفی از جمله نقشه‌برداری از کل سطح مریخ را به پایان رسانده است. طیف وسیعی از تصاویر چشمگیر، از جمله سلفی گرفته شده توسط فضاپیمای کوچک که برای این منظور مستقر شده، توسط این کاوشگر ارائه شده است.

این کاوشگر همراه با مریخ نورد ژورنگ به مریخ سفر کرد و در ماه مه 2021 در اتوپیا پلانتیا (Utopia Planitia) فرود آمد. مریخ نورد خورشیدی در حال حاضر در خواب زمستانی است، زیرا در نیمکره شمالی مریخ زمستان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی