ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جت‌های جنگنده با قابلیت خواندن ذهن خلبان
علمی

نسل آینده جت‌های جنگنده بریتانیا از قابلیت «خواندن ذهن» برخوردار خواهند بود

خلبان‌ها طی جنگ جهانی دوم چنان با پرواز نرم هواپیمای «اسپیت فایر» خو گرفته بودند که به گفته خودشان گویا این پرنده مرگبار عضوی از بدن‌شان است. با این وجود به نظر می‌رسد که خلبان‌ها ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

خلبان‌ها طی جنگ جهانی دوم چنان با پرواز نرم هواپیمای «اسپیت فایر» خو گرفته بودند که به گفته خودشان گویا این پرنده مرگبار عضوی از بدن‌شان است. با این وجود به نظر می‌رسد که خلبان‌ها در آینده‌ای نه چندان دور با استفاده از کلاهی که توانایی ذهن خوانی دارد، قادرند تا رابطه نزدیک‌تری با جت جنگنده خود داشته باشند.

جت جنگنده تمپست (Tempest به معنای توفان) با همکاری مشترک BAE سیستم بریتانیا، رولز رویس، گروه موشکی اروپا، MBDA و شرکت ایتالیایی لئوناردو توسعه داده شده است. این جت قرار است به هلمت یا کلاه خلبانی نظامی خاصی مجهز شود که از توانایی خواندن ذهن خلبان برخوردار است.

لازم به ذکر است که پروژه تمپست قرار است تا سال 2040 جایگزین جت‌های جنگنده کنونی یا همان «تایفون» (تصویر پایین) شود. همچنین کنسرسیوم شرکت‌های نامبرده اروپایی که در این پروژه شرکت‌ داشته‌اند، قصد دارند تا با به کارگیری هوش مصنوعی خلا میان خلبان و جت جنگنده را پر کنند.

جت‌های جنگنده با قابلیت خواندن ذهن خلبان

به کارگیری فناوری خواندن ذهن در جت‌های جنگنده

سیستم هوش مصنوعی (AI) که قرار است در جت‌های جنگنده تمپست به کارگرفته شود، هنگامی وارد عمل خواهد شد که خلبان با مشکلی مواجه شده باشد. البته یکی از تفاوت‌های اصلی AI مذکور اینست که در چنین شرایطی نیازی نیست تا خلبان از آن درخواست کمک کند و این خود AI است که متوجه می‌شود خلبان کنترل هواپیما را از دست داده است.

برای دستیابی به چنین عملکردی، هلمت خلبان سیگنال‌های مغزی به همراه سایر علائم حیاتی را در طول پرواز مورد نظارت قرار خواهد داد. در ادامه پس از هر پرواز موفق، AI مذکور مجموع داد‌ه‌های معیار در زمینه‌ علائم حیاتی و روانی را در یک پایگاه داده گردآوری و ذخیره می‌کند تا نمایه یا نقشه‌ای از خصوصیات منحصر به فرد رفتاری خلبان را در اختیار داشته باشد.

برای مثال سناریویی را فرض کنید که خلبان طی آن بی‌هوش شده، در این حالت هوش مصنوعی به سرعت متوجه اوضاع می‌شود و بلافاصله هدایت جنگنده را به عهده می‌گیرد. سوای از این حالت، AI مذکور حتی قادر است پس از نخستین شلیک موفقیت آمیز توسط خلبان و اطمینان یافتن از هدف، کنترل سیستم سلاح جنگنده را هم در اختیار بگیرد.

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که طی سال‌های آتی، هنگامی که این جت جنگنده مخوف آسمان را به تصاحب خود در می‌آورد یک دسته از پهپادها نیز آن را همراهی خواهند کرد، امری که در آینده به یک استراتژی نظامی رایج تبدیل خواهد شد.

در پایان به نقل از BAE سیستمز بد نیست به این مورد هم اشاره شود که نخستین پرواز جت جنگنده تمپست، جهت آزمایش بخشی از فناوری‌ها و قابلیت‌های به کار رفته در آن، طی سال 2027 انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی