ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات
فناوری ایران

وزیر ارتباطات: با توسعه سرویس‌هایی نیاز مردم به فیلترشکن را کاهش می‌دهیم

عیسی زارع پور در حاشیه همایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد وزارت ارتباطات برنامه‌ای در دست تدوین دارد و می‌خواهد نیاز مردم به فیلتر شکن را کمتر کند. او تأکید کرد این فیلترشکن‌ها منبع ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۵

عیسی زارع پور در حاشیه همایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد وزارت ارتباطات برنامه‌ای در دست تدوین دارد و می‌خواهد نیاز مردم به فیلتر شکن را کمتر کند. او تأکید کرد این فیلترشکن‌ها منبع بدافزارها روی گوشی مردم شده‌اند و وزارت ارتباطات قصد دارد با ایجاد سرویس‌های مورد نیاز مردم، کاری کند تا نیاز مردم برای استفاده از فیلتر شکن کمتر شود. نکاتی که وزیر ارتباطات به آن‌ها اشاره کرده شامل ابهام‌های زیادی است.

وزیر ارتباطات صبح امروز در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد تاکید کرد که فیلترشکن ها باعث ورود بدافزارها به گوشی‌های مردم شده است:

«الان بسیاری از گوشی‌های هموطنان ما به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزارها هم ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وی‌پی‌ان‌ است. ما برنامه‌ای که در وزارت ارتباطات داریم این است که نیاز مردم به فیلترشکن را کاهش دهیم، برنامه‌ای برای این کار ترتیب داده شده که در زمان خودش اعلام می‌شود، برای اینکه مردم نیازی به فیلترشکن نداشته باشند و سرویس‌های مورد نیازشان راه‌اندازی شود که استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد، زیرا بسیاری از ویروس‌های مردم روی گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان به دلیل استفاده از فیلترشکن است.»

زارع پور به جزییات این برنامه اشاره نکرده اما از آنجایی که به راه اندازی سرویس های مورد نیاز مردم تاکید داشته به نظر می‌رسد که راه اندازی سرویس های بومی و جایگزین کردن آنها با برنامه‌های جهانی فیلتر شده بخشی از این دستور کار باشد. البته احتمال اینکه مقصود وزیر ارتباطات استفاده از وی پی ان های قانونی که مسیر توسعه آنها بر اساس آخرین صحبت های مرکز ملی فضای مجازی، همچنان در دستور کار است باشد هم دور ذهن نیست.

وزیر ارتباطات تاکید کرده که آنها باید زمینه‌های بروز جرم در فضای مجازی را از بین ببرند و با استفاده از ابزارهای فنی و زیرساخت‌های حقوقی کاری کنند که حریم خصوصی مردم در این فضا حفظ شود: «اکنون امنیت به الزامی برای فضای مجازی تبدیل شده است، همچنانکه در فضای واقعی هم امنیت یک الزام است و اگر وجود نداشته باشد، کسب‌وکارها نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ۸۰ درصدی فیلترشکن‌ها و افزایش این استفاده به دلیل اختلالات اینترنتی، اظهار کرده که هیچ گونه اختلالی در شبکه اینترنت وجود ندارد: «ما اختلال گسترده در شبکه را تکذیب می‌کنیم. اقدامی که برای فعال کردن جست‌وجوی ایمن هم انجام دادیم، هیچ اثری روی هیچ سرویس دیگری نداشته است و اگر کسی شواهدی دارد می‌تواند ارائه دهد که تاکنون شواهدی ارائه نشده است.» این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر مدیران برخی از سرویس‌ها نظیر «شکن» در گفتگو با دیجیاتو‌ از اختلال‌های متعدد در عملکرد سرویس خود به مردم خبر داده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ مرداد ۱۴۰۱

    تو وسط تهران همین تهران نو 9 ماهه درخواست فیبر نوری کردیم دو بار هم شکایت ثبت کردیم تو 195 هیچ اتفاقی هم نیفتاد گفتن اونجا زیر ساخت نداریم
    بعد میگن سرویس داخلی میدیم و 20 میلیون پورت بدن، تو تهران نمیتونی سرویس بدی

  • jafar shad
    jafar shad | ۷ مرداد ۱۴۰۱

    خود خدا بدادمون برسه

  • realtime
    realtime | ۷ مرداد ۱۴۰۱

    ما داخلی رو موقعی میخوایم که خارجی وصل باشه و باهم رقابت کنن.

  • itookan
    itookan | ۷ مرداد ۱۴۰۱

    فیلتر نکن که مردم نیاز به فیلترشکن نداشته باشن احمق!

  • حمید
    حمید | ۶ مرداد ۱۴۰۱

    الان مثلا یوتیوب رو با آپارات جایگذین کردین ، ولی الان مثلا من بخوام آموزش asp.net core ببینم تو آپارات هست ؟ خیلی آموزش ها و مطالب مفید دیگه هم هست تو یوتیوب
    مسئله ساخت سرویس مشابه نیست بلکه مطالب اون سرویس هاست

مطالب پیشنهادی