ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در پنل تجربه سرمایه‌گذاری در سلامت مطرح شد: آمار ویزیت آنلاین در کشور زیر ۱ درصد است

تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های حوزه سلامت نشان دهنده آن است که در آینده نزدیک بازار سلامت الکترونیک در دنیا از 175 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار خواهد رسید. این تحلیل‌ها همچنین نشان ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۷

تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های حوزه سلامت نشان دهنده آن است که در آینده نزدیک بازار سلامت الکترونیک در دنیا از 175 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار خواهد رسید. این تحلیل‌ها همچنین نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد ویزیت‌ها در جایی مثل آمریکا به صورت آنلاین رخ می‌دهد اما این آمار در ایران حتی ۱ درصد هم نیست.

سه شنبه 4 مرداد گردهمایی استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت توسط استارتاپ استودیو هلثیو برگزار شد. پنل تخصصی تجربه سرمایه گذاری در سلامت نیز یکی از بخش‌های این گردهمایی است که جریان سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

سرمایه‌گذاری‌های لیان با هدف اگزیت انجام می‌شود

ژوبین علاقبند، مدیر هلدینگ لیان در بخشی از این پنل با توضیح درباره ویژگی‌های شرکت سرمایه‌گذاری لیان، گفت: «لیان یک شرکت سرمایه‌گذاری شش ساله است که در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری کرده اما تغییر اساسی این شرکت در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری متمرکز آن در حوزه سلامت است.»

او با اشاره به اینکه لیان در حال حاضر محدود به حوزه سلامت است و به سه نوع شرکت نگاه می‌کند، گفت: «شرکت‌های قدیمی‌تر غیر استارتاپی که محصول خوبی می‌توانند داشته باشند و یکی از نمونه این سرمایه گذاری‌ها، همکاری با مهر گیاه بود که دم نوش تولید می‌کند.»

علاقبند در ادامه توضیحات خود به شرکت‌هایی اشاره کرد که لیان به طور مستقیم بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند و گفت: «این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف خروج لیان از این شرکت‌ها انجام می‌شوند.»

به گفته او لیان در حوزه سلامت الکترونیکی نیز به صورت وی‌سی فعالیت کرده و با مجموعه‌هایی مثل دکتر دکتر و هومکا همکاری داشته است. علاقبند همچنین توضیح دادن تحلیل‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های سلامت نشان دهنده آن است که در آینده نزدیک بازار سلامت الکترونیک در دنیا از 175 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار خواهد رسید. او رسیدن به عدد 700 میلیارد دلار را ناشی ویروس کرونا و شیوع آن در دنیا می‌داند و تاکید دارد این عدد و رقم یک آمار قابل توجه برای همه صنایع است: «تصور می‌کنیم این رشد در برخی مناطق مثل شرق آسیا، خیلی بیشتر است. بازار سلامت دیجیتال در ایران خیلی کوچک است و تیم‌ها هنوز در حال نرمش هستند تا وارد زمین شوند.»

تیم لطیف، بنیان‌گذار هلدینگ مکس نیز با تاکید بر اینکه از سه سال پیش مکس فعالیت خود را شروع کرده، به روند فعالیت این مجموعه اشاره کرد و گفت: «در پرتفوی ما اکثر شرکت‌ها در حال حاضر استارتاپی هستند از جمله ازکی و خودرو ۴۵.»

او با یادآوری سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس در دکتر تو گفت: «اقعیت این‌ است که در روز اول نگاهی به حوزه سلامت نداشتیم ولی بعد توانمندیها را در این تیم‌ها دیدیم. ما این بازار را زیاد نمیشناختیم و نمی‌دانستیم که می‌توان در این حوزه مونوتایز کرد یا خیر. اما بررسی‌هایمان باعث شد تا در شیمیدانان بی راه و هومکا سرمایه گذاری کنیم.»

اثر منفی کرونا بر توسعه اولیه هومکا

احمد طاهرخانی، مدیرعامل هومکا نیز با اشاره به اینکه هومکا در اسفند سال ۹۸ کار خود را شروع کرده، گفت: «می‌خواستیم خدمات Homecare را انجام دهیم. فعالیت ما همزمان با شیوع کرونا بود و پس از چند ماه با شتابدهنده هلثیو آشنا شدیم که در تیر ماه ۹۹ روی هومکا سرمایه گذاری کردند. در همان زمان شایعاتی مبنی بر از بین رفتن کرونا در زمستان ۹۹ شنیده می‌شد.»

طاهرخانی با توضیح درباره عدم اعتماد کاربران به حضور پرستار در خانه‌های خود به از رونق افتادن این بازار اشاره کرد و گفت: «همین شد که وارد فاز بعدی کارهای خود مثل آزمایش در محل شدیم و خدمات دیگر را نیز به بیماران کووید ارایه دادیم.»

به گفته او، اوایل سال ۱۴۰۰ برای توسعه هومکا این استارتاپ حوزه سلامت به دنبال سرمایه گذار رفت که در نهایت با مجموعه های مکس و لیان رایزنی شد ونهایتا در مهر ماه ۱۴۰۰ این سرمایه گذاری انجام شد.

علاقبند، در بخش دیگری از توضیحات خود در این پنل گفت: «بازار سلامت الکترونیک در ایران خیلی کوچک است. عددهای دنیا را وقتی نگاه می‌کنیم به این نتیجه میرسیم که در ایران نیز به زودی به رشد خواهیم رسید. تحلیل‌های ما نشان دهنده آن است که در آینده نزدیک بازار سلامت الکترونیک از 175 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار می‌رسد.»

او با تاکید بر اینکه این مسأله قطعا به خاطر ویروس کرونا هم است، گفت: «این عدد و رقم یک آمار قابل توجه برای همه صنایع است و تصور می‌کنیم این رشد در برخی مناطق مثل شرق آسیا، خیلی بیشتر است. بازار سلامت دیجیتال در ایران خیلی کوچک است و تیم‌ها هنوز در حال نرمش هستند تا وارد زمین شوند.»

بازار ویزیت در کشور

مدیرعامل لیان به تجربه خود در دکتر دکتر اشاره کرد و گفت: «بازار Appointment یا همان ویزیت را میبینیم، تخمین می‌زنیم که زیر یک درصد این موارد به صورت دیجیتال انجام می‌شود. هر ایرانی در سال هشت ویزیت انجام می‌دهد که بیش از ۶۰۰ میلیون ویزیت در کشور برای همه جمعیت می‌شود. ۴.۵ مورد از این ویزیت ها برای ویزیت های سرپایی است و ۲.۵ مورد برای ویزیت آزمایشگاهی است و بقیه هم برای سایر کارهای پزشکی است.

به گفته علاقبند وقتی به این آمار نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که در کشور روزانه یک میلیون ویزیت انجام می‌شود و زیر یک درصد این مقدار به شکل آنلاین است.

مدیرعامل لیان با اشاره به اینکه در آمریکا در دوره کووید بین 40 تا 60 درصد ویزیت‌ها به صورت آنلاین بود، گفت: «اما در ایران اصلا به این آمار نرسیدیم و رشد خیلی پایینی هم دارد، در صورتی که حتی در دوران پساکووید هم در دنیا، ویزیت آنلاین انتخاب اول خیلی از مردم شده است.‌»

به اعتقاد او، خیلی زود این کندی به سرعت خواهد رسید و ایران نیز در این زمینه رشد خواهد داشت. پس از ویزیت آنلاین به مواردی مثل نسخه آنلاین و دلیوری دارو می‌رسیم و در آینده میتوان به اپلیکیشن های تخصصی و رشد آنها در ایران ایمان داشت. نهایت سلامت دیجیتال موضوع پرونده الکترونیکی است که باید به وجود بیاید و در ایران کلی جای کار دارد تا به این موضوع برسیم چرا که سر مالکیت این دیتاها، نهادهای مختلف باهمدیگر مشکل دارند.

علاقبند همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر برخی مصاحبه های مسئولین وزارت بهداشت گفت: « وقتی میخوانیم میبینیم که آنها به کلی ماهیت این استارتاپ‌ها را زیر سوال می‌برند و من یاد دو سه سال پیش از راه ‌اندازی اسنپ و مقاومت نهادها در برابر این تاکسی های آنلاین که خودم زمانی مدیریت اسنپ را برعهده داشتم میفتم .»

تکلییف رگولاتور در بازار سلامت روشن نیست

تیم لطیف بر این باور است که رگولاتور در بازار سلامت هنوز تکلیفش به طور دقیق مشخص نیست و این باعث شده که ریسک زیادی در این بازار وجود داشته باشد.

لطیف در ادامه توضیحات خود در اینباره گفت: «با این وجود سرمایه گذاری های ما روی جایی مثل دکتر تو به جای خوبی رسیده که در ۱۸ ماه این اپلیکیشن به ۵ برابر رشد رسیده و ۳ میلیون کاربر دارد. منظورم اینست که با وجود این ریسک‌ها، بازار هنوز خوب است. ما معتقد هستیم که تیمی مثل هومکا آنقدر جای رشد دارد که میتوان با کمک آن یک مگالب ایجاد کرد. این موضوع می‌تواند هزینه های آزمایش را در کشور بسیار کم کرد، هزینه ای که در ایران نسبت به درآمد مردم بسیار زیاد است.»

او با تاکید بر تفاوت روند آزمایش در ایران گفت: «ما برخلاف همه جای دنیا، بیمارانمان به سمت آزمایشگاه میروند در صورتی که این نمونه گیری باید در خانه یا مطب دکتر انجام شود. من ادعا دارم بالای ۵۰ درصد آزمایش‌ها در کشور به درستی انجام نمیشود و دقیق نیست.»

لطیف همچنین معقتد است، در هر صورت هومکا اگر بخواهد وارد این حوزه شود مشکلات رگولاتوری و دیگر بازیگران صنعت را به همراه دارد، گفت: «با این حال و با تمام این مشکلات باید بگویم ریسک این سرمایه گذاری باید انجام شود. ما معتقد هستیم هنوز اتفاقی در این بازار رخ نداده است و تازه جنگ و مشکلات در آینده نزدیک شروع می‌شود و تیم های استارتاپی باید آماده این رقابت باشند.»

اهداف مشترک مکس و لیان

علاقبند با توضیح درباره اینکه چرا سرمایه‌گذاری بر روی مکس را انتخاب کرده‌اند، گفت: « اینکه چرا مکس را انتخاب کردیم باید بگویم که شخص تیم لطیف را دوست دارم و اعضایی که تیم در مکس پیش خود دارد خیلی حرفه ای هستند. من احساس کردم گروه خونی ما به هم می‌خورد و اهداف مشترکی داریم. لیان با تیم و مجموعه مکس احساس خوبی داریم.»

تیم لطیف با اشاره به محاسن و مزیت‌های سرمایه گذاری مشترک، گفت: «این کار چندین حسن دارد و بجز این ارتباطات شخصی خوب باید بگویم تیم لیان نگاه درستی به حوزه سرمایه‌گذاری دارد. نگاهی که خیلی صبر می‌خواهد و خیلی حرفه ای است. تجربه ژوبین در اسنپ خیلی کمک کرده تا بتواند این دیدگاه خوب را داشته باشد.»

تیم لطیف با تاکید بر اینکه این روند سرمایه گذاری منجر به تکمیل هردو رویکرد شده گف: « باید بگویم که ما داریم همدیگر را تکمیل میکنیم و مکس و لیان در خیلی موارد مکمل هم هستند. این سرمایه گذاری های مشترک برای ما خیلی خوشحال کننده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی