ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
تکنولوژی

هوش مصنوعی ساختار بیش از 200 میلیون پروتئین‌ را پیش‌بینی می‌کند

آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind متعلق به آلفابت اعلام کرد که ابزار AlphaFold آن‌ها با موفقیت ساختار تقریبا تمام پروتئین‌های شناخته شده را پیش‌بینی کرده و قصد دارد تا داده‌های مربوط به بیش از 200 میلیون ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind متعلق به آلفابت اعلام کرد که ابزار AlphaFold آن‌ها با موفقیت ساختار تقریبا تمام پروتئین‌های شناخته شده را پیش‌بینی کرده و قصد دارد تا داده‌های مربوط به بیش از 200 میلیون پروتئین را به صورت رایگان در دسترس تمام کاربران قرار دهد.

DeepMind در سال 2020 ابزار هوش مصنوعی AlphaFold را معرفی کرد که می‌تواند پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی از ساختار پروتئین‌ها ارائه کند. با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط این ابزار، دانشمندان می‌توانند نحوه عملکرد پروتئین‌ها را متوجه شوند و این امر به درمان بیماری‌ها و توسعه داروها کمک می‌کند.

اولین بار در تابستان سال گذشته داده‌های AlphaFold با همکاری آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا (EMBL) در دسترس قرار گرفته بود که این مجموعه اولیه شامل 98 درصد از تمام پروتئین‌های انسانی می‌شد.

کمک هوش مصنوعی به پیشرفت علم

هوش مصنوعی

حالا همانطور که DeepMind در بیانیه خود توضیح می‌دهد، پایگاه داده این ابزار به بیش از 200 میلیون ساختار گسترش پیدا کرده و تقریبا تمام موجودات روی زمین که توالی ژنوم آن‌ها مشخص شده را شامل می‌شود.

ساختارهای پروتئینی ساخته شده توسط AlphaFold در حال حاضر به‌طور گسترده توسط تیم‌های تحقیقاتی سراسر جهان استفاده می‌شود. Pushmeet Kohli، رئیس بخش «هوش مصنوعی برای علم» در DeepMind توضیح می‌دهد:

«ما معتقدیم که AlphaFold مهم‌ترین کمکی است که هوش مصنوعی تاکنون در پیشرفت دانش علمی انجام داده است.»

محمد القریشی، زیست‌شناس سیستمی «دانشگاه کلمبیا» که در تحقیقات DeepMind حضور نداشته، گفت: «پیش‌بینی ساختار پروتئین‌ها بسیار زمان‌بر است و وجود ابزاری که 200 میلیون ساختار پروتئینی را در دسترس قرار می‌دهد، زمان زیادی را برای محققان ذخیره می‌کند.»

با این وجود، آلفابت قصد دارد تا موفقیت AlphaFold را ادامه دهد و شرکتی به نام Isomorphic Labs راه‌اندازی کرده که برای کشف دارو ابزارهای هوش مصنوعی خود را توسعه می‌دهد و هرچند از DeepMind جدا است اما این دو شرکت با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی