ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره مشتری
علمی

تصاویری خیره‌کننده از طوفان در سیاره مشتری که شما را هیپنوتیزم می‌کند

کاوشگر فضایی جونو در طول چهل و سومین پرواز نزدیک خود تصاویری از سیاره مشتری به ثبت رسانده است که خبر از وجود طوفان‌های چرخان بهم پیوسته در قطب این سیاره می‌دهد. جونو در زمان ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

کاوشگر فضایی جونو در طول چهل و سومین پرواز نزدیک خود تصاویری از سیاره مشتری به ثبت رسانده است که خبر از وجود طوفان‌های چرخان بهم پیوسته در قطب این سیاره می‌دهد. جونو در زمان ثبت این تصاویر 25100 کیلومتر بالاتر از ابرهای قطبی بود.

قطب‌های سیاره مشتری به دلیل جهت محوری آن، در اکثر مواقع برای ما قابل مشاهده نیستند. پس دانشمندان سیاره‌شناسی برای انجام مطالعاتی در مورد دینامیک جوی موجود در این مناطق مرموز و طوفانی به داده‌های جونو تکیه می‌کنند. در تصاویر زیر، شاهد طوفان‌های نفس‌گیری هستیم که شاید از دور آرام به نظر برسند، اما می‌توانیم تصور کنیم شدت آن‌ها چقدر زیاد است.

اگر این تصاویر را بزرگنمایی کنیم، متوجه مقیاس عظیم آن‌ها خواهیم شد. سخنگوی ناسا دراین‌باره نوشت: «این طوفان‌های قدرتمند می‌توانند بیش از 50 کیلومتر ارتفاع و صدها متر عرض داشته باشند. درک چگونگی شکل‌گیری آن‌ها برای درک جو مشتری و همچنین درک دینامیک سیال و ساختار شیمیایی ابرها امری کلیدی است. شکل، اندازه و رنگ این گرداب‌ها برای ما قابل توجه است.»

هر یک از قطب‌های مشتری آرایش مخصوص به خود را از نظر شکل طوفان‌ها دارند. قطب جنوب شش طوفان دارد - یکی در مرکز و پنج طوفان در اطراف آن که شبیه به یک پنج ضلعی هستند و همگی در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند.

با این‌حال، دانشمندان به کمک پروازهای جونو توانستند ظهور طوفان هفتم را مشاهده کنند - پس پنج ضلعی تبدیل به شش ضلعی شد. قطب شمال عجیب‌تر است: دانشمندان در قطب شمال 9 طوفان را شناسایی کردند که هشت طوفان در اطراف یکی - که در مرکز است - قرار دارند و درخلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند. در مناطق با عرض جغرافیایی بالا و در اطراف این طوفان‌های مرکزی سرعت چرخش افزایش می‌یابد.

دانشمندان با استفاده از داده‌های جونو، مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که به موجب آن این طوفان‌ها به جای ادغام در یک ابر طوفان، از هم جدا می‌مانند. ردیابی تغییرات بین پروازهای جونو یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در راستای درک هرچه بهتر آب و هوای مشتری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی