ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا پس از دو دهه به نزدیک‌ترین فاصله از بزرگترین قمر سیاره مشتری می‌رسد

کاوشگر فضایی «جونو» که از سال ۲۰۱۶ در حال گردش به دور سیاره مشتری است، امشب ساعت ۲۲:۰۵ دقیقه به وقت ایران به نزدیکی بزرگ‌ترین قمر این سیاره غول‌پیکر یعنی «گانیمید» می‌رسد. این اولین باری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

کاوشگر فضایی «جونو» که از سال ۲۰۱۶ در حال گردش به دور سیاره مشتری است، امشب ساعت ۲۲:۰۵ دقیقه به وقت ایران به نزدیکی بزرگ‌ترین قمر این سیاره غول‌پیکر یعنی «گانیمید» می‌رسد. این اولین باری است که ناسا در بیش از ۲۰ سال اخیر به بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی نزدیک می‌شود.

طبق اعلام ناسا، کاوشگر جونو درباره ترکیبات ساختاری گانیمید و پوسته یخی آن تحقیق خواهد کرد. این گردش همچنین قرار است اطلاعاتی درباره ماموریت‌های احتمالی آینده به سمت مشتری را فراهم کند. ناسا آخرین بار در سال ۲۰۰۰ با فضاپیمای «گالیله» به فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری گانیمید رسیده بود.

«اسکات بولتون»، از موسسه تحقیقاتی «ساوت‌وست» سن آنتونیو می‌گوید: «جونو حامل مجموعه‌ای از ابزارهای حساس است که مشاهده گانیمید را به شکلی متفاوت با گذشته ممکن می‌کند. ما با این پرواز نزدیک اکتشاف گانیمید را به قرن ۲۱ می‌آوریم، و به‌طور همزمان اطلاعات لازم برای ماموریت‌های آینده را با سنسورهای منحصر به فردمان تکمیل می‌کنیم و برای نسل بعدی ماموریت‌ها در حوزه سیاره مشتری آماده می‌شویم.»

این ماموریت‌ها شامل ماموریت «اروپا کلیپر» ناسا (با تاریخ نامشخص) و ماموریت JUICE سازمان فضایی اروپا است که سال آینده از زمین پرتاب می‌شود و در سال ۲۰۲۹ به مشتری خواهد رسید.

گانیمید، بزرگ‌تر از سیاره عطارد و تنها قمر منظومه شمسی است که برای خود مگنتوسفر یا مغناطیس‌سپهر دارد. ناسا این مگنتوسفر را به عنوان «ناحیه‌ای حبابی‌شکل از ذرات پرانرژی» توصیف می‌کند که دور این قمر را احاطه کرده است. تلسکوپ JunoCam که تاکنون تصاویر شگفت‌انگیز زیادی از مشتری به ثبت رسانده، در این گردش فقط می‌تواند پنج عکس تهیه کند، چون گانیمید مجموعا ۲۵ دقیقه در مقابل جونو خواهد بود. این کاوشگر قرار است سه ساعت قبل از رسیدن به نزدیک‌ترین نقطه نسبت به گانیمید، گردآوری اطلاعات از این قمر را آغاز کند.

«مت جانسن»، مدیر عملیات جونو در آزمایشگاه پیشران جت ناسا می‌گوید: «هر ثانیه عملا ارزشمند خواهد بود. ما دوشنبه با سرعت تقریبی ۱۹ کیلومتر بر ثانیه از کنار گانیمید عبور می‌کنیم.» او افزود که جونو کمتر از ۲۴ ساعت بعد نیز سی و سومین گردش خود به دور مشتری را انجام خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی