ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جنگنده‌های F-35 آمریکا بخاطر نقص فنی زمین‌گیر شدند

نیروی هوای آمریکا جنگنده‌های F-35 را بخاطر مشکل صندلی پرتاب زمین‌گیر کرد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

اواخر سال 2021 گزارشی مبنی بر اینکه نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال بررسی مجدد جنگنده‌های F-35 است، منتشر شد. اما حالا آمریکا بنابر نگرانی‌هایی فنی به ویژه درباره صندلی‌پران یا صندلی پرتاب این جت‌ها، تصمیم به زمین‌گیر کردن آن‌ها گرفته است.

طبق گزارشی که از سوی بلومبرگ منتشر شده، نیروی هوایی آمریکا ناوگان جنگنده‌های F-35 را بطور موقت زمین‌گیر کرده چرا که احتمال مشکل در صندلی پرتاب آن‌ها وجود دارد. ظاهرا انواع دیگر هواپیمای نظامی که برای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند هم زمین‌گیر شده‌اند.

جنگنده‌های F-35 و مشکل صندلی پرتاب

«الکسی ورلی»، سخنگوی فرماندهی مبارزه هوایی نیروی هوایی ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته که مشکل مربوط به کارتریج‌های انفجاری درون صندلی‌های پرتاب می‌شود؛ صندلی‌هایی که خلبان را از جنگنده به بیرون پرت می‌کنند و اهمیت بالایی دارند.

جنگنده‌های F-35

ورلی در بیانیه‌اش گفته تمام کارتریج‌های صندلی‌های پرتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند:

«در تاریخ 19 ژانویه بازرسی تمام کارتریج‌های صندلی پرتاب را مطابق دستورالعمل فنی برای مدت 90 روز شروع کردیم. از روی احتیاط، جنگنده‌ها روز 29 ژوئیه روی زمین توقف کردند تا بررسی‌ها سرعت بگیرند. همچنین بر اساس اطلاعاتی که در این بررسی‌ها جمع آوری می‌شوند، درباره ادامه عملیات‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.»

صندلی‌های پرتاب مورد استفاده در جنگنده‌های F-35 توسط شرکت «Martin-Baker» توسعه پیدا کرده‌اند و این کمپانی با ارسال ایمیلی به بلومبرگ تایید کرده که تنها این جنگنده‌ها دچار مشکل شده‌اند:

«غیر از F-35، در نتیجه تحقیقات صورت گرفته که البته هنوز ادامه دارد، حتی یک مشکل هم در صندلی‌پران‌ها در جهان پیدا نشد.»

یکی از مواردی که در بیانیه نیروی هوایی ایالات متحده به چشم نمی‌خورد، تاثیر زمین‌گیر شدن این جنگنده‌ها روی جنگ روسیه و اوکراین است. از زمان حمله روسیه به اوکراین، نیروی هوایی آمریکا با جنگنده‌های F-35 بر فراز اروپای شرقی حضور داشت و همچنین عملیات‌های سوخت‌رسانی هم در این منطقه انجام داد. البته زمین‌گیر شدن F-35 موقت خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۹ مرداد ۱۴۰۱

    امکان نداره جنس آمریکایی خراب باشه، دروغه

مطالب پیشنهادی