ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: هاله مرموزی اطراف سحابی چشم گربه

سحابی چشم گربه یا NGC 6543 یکی از معروف‌ترین سحابی‌های آسمان است که با مرگ ستاره‌ای شبیه به خورشید ما ایجاد شده است.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

احتمالا قبلا سحابی چشم گربه را دیده باشید، اما چه اتفاقی این حلقه آشوبناک را در اطراف این سحابی ایجاد کرده است؟ هنوز کسی مطمئن نیست، اما احتمالاتی داده می‌شود. البته که باید گفت سحابی چشم گربه یا NGC 6543 که سوژه تصویر امروز ناسا است، یکی از معروف‌ترین سحابی‌های آسمان است.

این سحابی سیاره‌نما که با مرگ ستاره‌ای شبیه به خورشید ما ایجاد شده است. با اینکه در خود سحابی که در مرکز قرار دارد، تقارن‌هایی دیده می‌شود، هاله بیرونی آن ساختار نامنظمی دارد که تا سه سال نوری در فضا گسترش یافته است.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

سحابی‌های سیاره‌نما نمایشی از مرحله آخر زندگی ستاره‌هایی شبیه به خورشید هستند و خورشید ما نیز تقریبا ۴.۵ میلیارد سال دیگر احتمالا سحابی سیاره‌نمایی از خود به جا بگذارد. تا قبل از آن، خورشید تبدیل به یک غول سرخ (Red giant) شده است و با بزرگتر شدنش، تمام سیاره‌های داخل را تا مرز مریخ می‌بلعد.

به تازگی مشخص شده که برخی از این سحابی‌ها هاله‌ای بیرونی دارند که احتمالا به مراحل ناشناخته قبل از مرگ آن‌ها مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد سحابی چشم گربه تا ۱۰ هزار سال بعد باقی بماند و حالا منجمان احتمال می‌دهند که ساختار رشته‌ای بیرونی آن بین ۵۰ هزار تا ۹۰ هزار سال دیگر پایدار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی