ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سحابی M20
علمی

تصویر روز ناسا: سحابی M20، اعجاز رنگ‌ها در کیهان!

در تصویر روز ناسا سحابی تریفید یا M20 را مشاهده می‌کنیم که در فاصله 5000 سال نوری از زمین در صورت فلکی قوس قرار دارد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

در تصویر روز ناسا، سحابی «تریفید» (Trifid) یا «M20» را مشاهده می‌کنیم که اعجازی از رنگ‌ها در کیهان است. اما به یاد داشته باشید در عکس‌برداری اولیه هیچگاه نمای سحابی بدین صورت نیست و پردازش تصاویر پس از طیف‌سنجی آن سبب می‌شود تا سحابی تریفید را با چنین رنگ‌های درخشان و متفاوتی ببینیم.

سحابی M20 در فاصله 5000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی «قوس» قرار دارد. صورت فلکی قوس یکی از صورت‌های فلکی مملو از سحابی است. تریفید به عنوان یک سحابی، زایشگاه ستاره‌هاست و به نوعی آن را می‌توان منطقه‌ای دانست که ستاره‌ها در بستر آن درحال شکل‌گیری هستند.

شاید برایتان سوال باشد که علت تفاوت رنگ در سحابی M20 چیست؟ نواحی قرمز رنگ درحقیقت نواحی انتشاری هستند که تحت سلطه نور اتم‌های هیدروژن قرار دارند. نواحی آبی رنگ، نواحی انعکاسی هستند که توسط غبار بازتاب شده از نور ستاره تولید می‌شوند. درنهایت نواحی تیره شامل ابرهای غبار متراکم به ظاهر شبح مانند هستند.

سحابی M20

اگر با دقت به تصویر سحابی M20 نگاه کنید، درمی‌یابید ناحیه قرمز توسط خطوط گرد و غبار پنهان به سه قسمت تقسیم شده است و این دقیقا همان نکته‌ای است که سحابی تریفید را محبوب کرده است. اخترشناسان به سحابی تریفید، سحابی سه‌گانه نیز می‌گویند. نام این سحابی در کاتالوگ‌های اخترفیزیک «NGC 6514» است.

سحابی M20 حدود 40 سال نوری وسعت دارد اما با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست و برای تماشای آن به تلسکوپ نیاز است.

در سمت راست بالای تصویر شاهد ستون‌هایی از غبار هستیم که ستاره‌های تازه متولد شده اصطلاحا مجسمه‌سازی کرده‌اند. پرجرم‌ترین ستاره‌ای که در این سحابی شکل گرفته است، «HD 164492A» نام دارد که ستاره‌ای با جرم 20 برابر جرم خورشید است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saladin
    saladin | ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

    لطفاً منتشر نکنید
    سلام مجدد
    دوستان دیجیاتو سایت در صفحه های بزرگ هنوز مشکل داره توی تبلت وقتی از صفحه اصلی به صفحه دوم می روی فرمت نوشته ها و نمایش تصاویر بهم می ریزد عملا مرورگری سایت خیلی سخت شده

مطالب پیشنهادی