ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتاب نخستین مدارگرد قمری کره‌جنوبی به فضا
علمی

اسپیس ایکس اولین مدارگرد ماه کره جنوبی را به فضا پرتاب کرد

دورخیز کره جنوبی برای تسخیر فضا شتاب می‌گیرد

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

کره جنوبی اخیرا با کمک اسپیس‌ ایکس نخستین ماموریت فضایی مرتبط با ماه را آغاز کرد. این ماموریت نخستین ماموریت فضایی این کشور در ماورای مدار پایینی زمین نیز محسوب می‌شود.

مدارگرد کره جنوبی پنجشنبه، 13 مرداد بر فراز یک راکت فالکون 9 اسپیس‌ ایکس از ایستگاه پرتابی «کیپ کاناورال» در ساعت 19:08 دقیقه به وقت محلی روانه فضا شد.

مدیریت این پروژه که پیش از این «مدارگرد قمری مسیریاب کره» خطاب می‌شد، توسط «انستیتوی تحقیقات هوا فضای کره» صورت گرفته و اکنون از این مدارگرد با نام «دانوری» (Danuri) یاد می‌شود که بازی با کلمات «ماه» و «لذت» در زبان کره‌ای به شمار می‌رود.

پرتاب نخستین مدارگرد قمری کره‌جنوبی به فضا

گفتنی است که هدف اصلی ماموریت مذکور، آزمایش فناوری فضاپیماهای قمری کره جنوبی برای فرود آمدن این کشور بر سطح ماه ذکر شده است؛ امری که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود تا سال 2030 برای این کشور پیشرفته و کوچک میسر خواهد شد.

ماموریت مدارگرد ماه کره جنوبی

لازم به ذکر است که مدارگرد دانوری اکنون در مسیر بسیار نامستقیمی تا مقصد قمر زمین قرار دارد، چرا که این فضاپیما ابتدا قرار است به سوی خورشید برود و سپس در میانه‌های ماه دسامبر (حدود چهار ماه دیگر) به مدار ماه خواهد رسید.

استفاده از این مسیر طولانی‌تر و غیر مستقیم بدین دلیل است که فضاپیما قادر خواهد بود با استفاده از نیروی گرانشی خورشید خود را به سوی ماه پرتاب کند و در نتیجه سفر به لحاظ سوختی به‌صرفه‌تر خواهد بود.

پرتاب نخستین فضاپیمای قمری کره‌جنوبی به فضا

هنگامی که دانوری به مدار ماه برسد، در حدود ارتفاع 100 کیلومتری از قمر زمین جای خواهد گرفت و در ادامه مطالعات خود روی سطح ماه با استفاده از 6 ابزار که شامل موارد مغناطیس‌سنج، طیف‌سنج اشعه گاما، یک سیستم ارتباطاتی آزمایشی و 3 دوربین می‌شوند را آغاز خواهد کرد.

گفتنی است یکی از این دوربین‌ها به شکل خاص توسط ناسا طراحی شده و به حدی حساسیت دارد که می‌تواند حتی داخل دهانه‌هایی که به طور کامل در سایه قرار گرفته‌اند را هم مشاهده کند. مشاهده درون این دهانه‌ها از آن جهت که ممکن است حاوی یخ باشند، حائز اهمیت است.

پرتاب نخستین فضاپیمای قمری کره‌جنوبی به فضا

اگر این ماموریت با موفقیت اجرا شود، کره جنوبی نیز به جمع 7 کشور شامل ایالات متحده آمریکا، شوروی سابق، چین، ژاپن، هند، لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا خواهد پیوست که ماموریتی در خصوص ماه داشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی