ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان آندرومدا
علمی

تصویر روز ناسا: پرتو سبز رنگ در میان کهکشان آندرومدا

در تصویر روز ناسا، شاهد عبور شهابی از مقابل کهکشان آندرومدا هستیم که به رنگ سبز می‌سوزد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

در تصویر روز ناسا شاهد پرتویی سبز رنگ هستیم که به ظاهر درحال عبور از میانه کهکشان آندرومدا است. این تصویر در سال 2016 و در زمان اوج بارش شهابی «برساوشی» به ثبت رسیده است.

شهابی که در تصویر به رنگ سبز مشاهده می‌کنیم، درحقیقت یک سنگریزه کوچک در اعماق فضا است که در هنگام تصویربرداری از آسمان از مقابل همدم دوردست کهکشان راه شیری عبور کرده است. دقت کنید این شهاب برخلاف تصویر، از میان و درون آندرومدا نمی‌گذرد، بلکه تنها در تصویر بدین صورت به نظر می‌رسد.

درحقیقت تنها کسری از ثانیه طول کشیده است تا این شهاب از میدان دید 10 درجه عبور کند. شهاب‌ها در هنگام ورود به جو زمین و در برخورد با لایه‌های مختلف جوی آسمان بارها شعله‌ور می‌شوند و در رنگ‌های مختلفی می‌سوزند.

رنگ سبز مشاهده شده در این تصویر به علت ورود شهاب به جو زمین است. علت اینکه ناسا عبور پرتو سبز رنگ از میانه کهکشان آندرومدا را به عنوان تصویر روز انتخاب کرده است، بارش شهابی برساوشی است که در هفته آینده به اوج خود می‌رسد - هرچند که ماه در آسمان اجازه نمی‌دهد آسمان کاملا تاریکی را داشته باشیم و از مشاهده شهاب‌ها لذت ببریم.

کهکشان آندرومدا

آندرومدا که با نام «M31» نیز شناخته می‌شود، نزدیکترین کهکشان به راه شیری است که تخمین زده می‌شود در چند میلیارد سال آینده باهم ترکیب شوند. این کهکشان مارپیچی در فاصله 2.5 میلیون سال نوری از راه شیری و در صورت فلکی «آندرومدا» قرار دارد. در این مقاله کهکشان آندرومدا را به تفصیل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

هنگامی که منجمان در تلاش برای تصویربرداری از این کهکشان هستند، ممکن است در لحظه‌های خاصی جرمی از مقابل دوربین آن‌ها با پس‌زمینه آندرومدا عبور کند که در نتیجه تصاویری مانند تصویر امروز ناسا حاصل می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی