ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد
علمی

مریخ نورد استقامت دوازدهمین نمونه از سنگ‌های مریخ را جمع‌آوری کرد

مریخ نورد استقامت روی نمونه سنگ‌های بیشتری کار می‌کند تا در مورد حیات منقرض شده تحقیق کند.

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

مریخ نورد استقامت بخش مهمی از پروژه‌های ناسا روی سیاره سرخ است که پتانسیل زیادی برای کشف اطلاعات جدید آن دارد. این مر‌یخ نورد برای مطالعه دقیق‌تر روی گذشته این سیاره در حال نمونه‌برداری سنگ‌های موجود در آن است و حالا دوازدهمین نمونه خود را با موفقیت برداشت کرده است.

به گزارش منبع مرتبط، مریخ نورد استقامت (Perseverance) حدود 1.5 سال پیش روی دهانه جیزرو سیاره سرخ فرود آمد. این دهانه با وسعت تقریبی 45 کیلومتر، محلی بسیار عالی برای اکتشاف در مورد گذشته مریخ محسوب می‌شود چرا که بر اساس تحقیقات، این دهانه میلیاردها سال پیش میزبان دریاچه‌ای بزرگ بوده است. به همین ترتیب، می‌توان امیدوار بود که بررسی این سنگ‌ها به کشف اطلاعات جدید از گذشته مریخ موثر باشد.

دوازدهمین نمونه از سنگ‌های مریخ

مریخ

حالا همانطور که تیم عملیات استقامت توضیح می‌دهند، این مریخ‌نورد دوازدهمین نمونه موردنظر خود را نیز با موفقیت گردآوری کرده است. بنابراین، این مریخ نورد در کم‌تر از یک ماه گذشته، چهار عملیات مختلف را انجام داده و با قدرت به فعالیت ادامه می‌دهد.

هشت سنگ اولی که توسط استقامت نمونه‌برداری شدند، منشأ آتشفشانی داشتند. چهار نمونه سنگ بعدی نیز که اخیرا برداشته شده‌اند رسوبی هستند. محققان می‌گویند که نمونه سنگ‌های رسوبی، احتمالا می‌توانند نشانه‌های مهم‌تری در مورد حیات در مریخ داشته باشند و از اهمیت زیادی برخوردارند.

Perseverance در محموع دارای 43 لوله نمونه است که 38 مورد از آن‌ها را می‌توان با سنگ و خاک مر‌یخ پر کرد. پنج مورد دیگر «لوله‌های شاهد» هستند که به تیم ماموریت کمک می‌کنند تا متوجه شوند کدام مواد، در نمونه‌های جمع‌آوری شده ممکن است آلاینده‌های زمین باشند.

در همین رابطه، چندی پیش گزارش شده بود که استقامت نمی‌تواند از سنگ‌های مریخ نمونه بردارد، زیرا ابعاد آن‌ها چندان مناسب نبوده است. با این حال، مشکل مذکور سرانجام حل شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی