ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

برای اولین بار در جهان: رویای ساخت‌و‌ساز در مریخ با تولید آهن از خاک‌ و هوا

محققان در تلاش هستند با سنتز اکسیژن، خاک و هوای مریخ را به فلزات مورد نیاز برای ساخت مستعمره تبدیل کنند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

محققان برای اولین بار در جهان، به بررسی ساخت فلزات با استفاده از سنتز اکسیژن در سیاراتی مانند مریخ می‌پردازند. این فرآیند برای کاوشگران آینده بسیار ارزشمند خواهد بود.

تبدیل خاک و هوای مریخ به فلزات یک جزء ضروری برای ایجاد مستعمرات پایدار در این سیاره است. در همین راستا، محققان یک استراتژی بالقوه برای بهره‌برداری از فلزات ایجاد کرده‌اند که اگر قابل اجرا باشد، می‌توان از آن برای هرگونه ماموریت استعمار سیارات توسط بشر استفاده کرد.

این مطالعه که توسط گروهی از محققان دانشگاه «Swinburne» انجام شده است، سنتز فلز در سیارات فرازمینی را بررسی می‌کند. در این مطالعه، محققان به‌طور خاص به استخراج فلزات از مریخ متمرکز بودند، اما می‌توان این روش را در هر سیاره‌ای به کار برد. این تحقیق به‌طور خاص با موسسات «CSIRO Minerals» و «CSIRO Space Technology Future Science Platform» همکاری داشته است.

در این روش، محققان از هوای تمیز شده مریخ، خاک و نور خورشید برای تولید آهن فلزی استفاده کرده‌اند. چنین فرآیندی کربن را از طریق خنک‌سازی گاز CO تولید می‌کند که محصول جانبی تولید اکسیژن در جو مریخ است. گرمای این فرآیند توسط تابش خورشیدی تامین می‌شود.

این سنتز اکسیژن در مریخ، از طریق پروژه «MOXIE» ناسا (آزمایش استفاده از منابع اکسیژن در محل مریخ) احتمالا قابل انجام است. این روش استخراج فلز - با هدف تولید مشترک اکسیژن و آلیاژ آهن - به گونه‌ای طراحی شده است که با یک مرکز تولید اکسیژن در سطح سیاره جفت شود. دانشمندان باور دارند این فرآیند می‌تواند برای پیشبرد توسعه انسانی و ماموریت‌های مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

مریخ

پرتاب ماهواره به مدار سیارات پرهزینه، زمان‌بر و موقتی است. اما تولید منابع از سیارات دیگر، سبب توسعه فضایی موثرتر، مقرون به صرفه‌تر و مسئولانه‌تر از نظر زیست محیطی می‌شود. این امر باعث افزایش اکتشاف انسان و توسعه فناوری مانند ماهواره‌ها می‌شود که به جمع‌آوری داده‌ها و حل مشکلات در زمین نیز کمک می‌کند.

پروفسور «آلن دافی» مدیر موسسه فناوری و صنعت فضایی دانشگاه Swinburne توضیح داد: «استرالیا متعهد به حمایت از بازگشت ناسا به ماه و رفتن فراتر از آن - مریخ - است. ما قصد داریم با مشارکت شرکت‌های متخصص استخراج و پردازش منابع از ناسا را آغاز کنیم. پردازش فلز در سیارات دیگر می‌تواند جهشی عظیم در پیشرفت فناوری فضایی ایجاد کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی