ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیسکورد
تکنولوژی

دیسکورد چیست؟

دیسکورد پلتفرمی است که از طریق آن می‌توان دو دغدغه اساسی در بازی‌های آنلاین را برطرف کرد.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

دیسکورد (Discord) پلتفرمی است که از طریق آن می‌توانید دو دغدغه اساسی در بازی‌های آنلاین یعنی صحبت کردن با سایر بازیکنان و سازمان‌دهی آن‌ها را برای پیشرفت بهتر بازی برطرف کنید. در این مطلب قصد داریم ببینیم دیسکورد چیست، تفاوت آن با سایر پلتفرم‌های مشابه چیست، چگونه می‌توانیم برای استفاده از این پلتفرم یک سرور مناسب بیابیم یا آن را ایجاد کنیم و هر آنچه را که باید در رابطه با این پلتفرم بدانید، بیان کنیم.

دیسکورد چیست؟

دیسکورد چیست؟

دیسکورد پلتفرمی رایگان است که بر پایه فناوری Voice over Internet Protocol (VoIP) (صدا روی پروتکل اینترنت) که به‌عنوان فناوری آی‌پی تلفن (IP telephony) نیز شناخته می‌شود، ایجاد شده است و کاربران می‌توانند برای انجام تماس‌های تصویری و صوتی و ارسال پیام از آن استفاده کنند.

به بیان ساده دیسکورد یک اپلیکیشن چت محسوب می‌شود که از یک سو شبیه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ساده و مناسب برای عموم کاربران مثل «اسکایپ» (Skype) و تیم‌اسپیک (TeamSpeak) و از سوی دیگر شبیه اپلیکیشن‌های ارتباطی حرفه‌ای مثل اسلک (Slack) است. به‌طور خلاصه این پلتفرم به‌صورت ویژه برای بازی با هدف ایجاد هماهنگی کامل بین بازیکنان و تسهیل برقراری ارتباط آن‌ها با یکدیگر ایجاد شده است. بازیکنان می‌توانند با بهره‌مندی از این پلتفرم هر زمانی که خواستند یکدیگر را بیابند، هماهنگ شوند و در بازی با چت متنی، چت صوتی و تماس تصویری با یکدیگر صحبت کنند.

تماستصویری در دیسکورد

طبق گزارش‌های منتشرشده دیسکورد که محبوبیت زیادی پیدا کرده است، در حال حاضر ۲۵۰ میلیون کاربر دارد و روزانه ۱۴ میلیون کاربر وارد آن می‌شوند.

ساختار دیسکورد

سرور دیسکورد

در دیسکورد رابط‌های کاربری چت قابل‌دسترس در اپلیکیشن‌هایی مثل اپلیکیشن ارتباطی و پیام‌رسان اسلک، با اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای مکالمه صوتی و تصویری مثل اسکایپ ترکیب شده است.

دیسکورد در بازی‌های ارائه‌شده برای کامپیوتر پلتفرم بسیار مفیدی محسوب می‌شود و چت کردن بازیکنان با یکدیگر را بسیار ساده می‌کند. در ضمن در این پلتفرم امکان جستجو کردن نیز وجود دارد و شما می‌توانید با بهره‌مندی از این قابلیت بازیکنانی را که می‌خواهید با آن‌ها در ارتباط باشید، بیابید و آن‌ها را به فهرست دوستان خود برای مکالمه سریع و راحت با آن‌ها اضافه کنید (در ادامه در مورد این موضوع بیشتر توضیح می‌دهیم).

بسیاری از کاربران دیسکورد از این پلتفرم نه‌تنها برای برقراری ارتباط، بلکه برای سازمان‌دهی بازیکنان نیز استفاده می‌کنند و به‌عنوان یک ابزار اجتماعی نیز از آن بهره می‌برند.

در ضمن کاربران این پلتفرم به دلیل برخورداری آن از قابلیت‌های متعدد، از آن به‌عنوان یک پلتفرم ارتباطی با سبکی شبیه پلتفرم‌های ارتباطی دارای انجمن‌های مختلف استفاده می‌کنند و در آن گروه‌های مختلفی از گیمرها مثل گیمرهایی با علایق مشابه ایجاد می‌کنند؛ مثل گیمرهای علاقه‌مند به یک بازی یا محصولات یک استودیوی بازی‌سازی خاص.

اعضای گروه‌های مختلف در این پلتفرم می‌تواند به سرورهای عمومی و خصوصی بپیوندند و در این سرورها با مکالمه صوتی و تصویری و چت متنی پل ارتباطی خود با دیگران را برقرار کنند. سرورهای دیسکورد فضایی شبیه به چت‌روم‌ها دارند.

با وجود این که اکثر سرورهای دیسکورد برای بازی ایجاد شده‌اند؛ اما برخی از آن‌ها سرورهای عمومی هستند و به موضوعات مختلفی مثل انیمیشن، رمز ارز، دوست‌یابی و آشنا شدن با دوستان جدید اختصاص یافته‌اند. حتی در صورت تمایل برای بحث در مورد موضوع موردعلاقه خود با دوستان‌تان و سایر کاربرها، می‌توانید خودتان یک سرور در این پلتفرم ایجاد کنید! در سرورهای گیمینگ برای برقراری ارتباط با سایر گیمرها کار خاصی نباید انجام دهید.

وجه تمایز دیسکورد با سایر پلتفرم‌های مشابه

سرور دیسکورد

تعداد پلتفرم‌های ارتباطی مشابه دیسکورد کم نیست؛ اما برخورداری این پلتفرم از ویژگی‌های متعدد مختص چت باعث شده این پلتفرم از سایر پلتفرم‌های مشابه متمایز شود. در این پلتفرم ویژگی‌های مرتبط با چت، با بهترین ویژگی‌های اپلیکیشن‌های ارتباطی و پیام‌رسان متداول مانند اسکایپ و اسلک ترکیب شده‌اند و با یک رابط کاربری ساده در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند.

گیمرها می‌دانند که چت صوتی درصورتی‌که باعث کندی بازی شود، دیگر ابزار مفیدی نخواهد بود. به همین دلیل یک تیم متخصص در دیسکورد تنها با هدف بهینه‌سازی چت صوتی به بهترین شکل ممکن ایجاد شده است.

چندمنظوره بودن دیسکورد باعث شده است تعداد زیادی از کاربران با علایق مشابه به این پلتفرم بپیوندند و از آن به‌عنوان بستری ایدئال برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کنند. افراد علاقه‌مند به برقراری ارتباط با سایر افراد دارای علایم مشابه خود می‌توانند در این پلتفرم نه‌تنها با دوستان دارای علایق مشابه خود، بلکه با تمام کاربران دارای چنین علایقی، چت کنند.

بنابراین می‌توان دیسکورد را یک شبکه اجتماعی کاملاً قابل‌قبول نیز در نظر گرفت. همانطور که قبلاً گفتیم این پلتفرم برای سازمان‌دهی کاربران نیز بسیار مناسب است و شما می‌توانید با ایجاد انجمن‌های مختلف برای افراد مختلف، زمینه‌ای فراهم کنید تا گیمرها برای بازی‌های آنلاین کاملاً سازمان‌دهی شوند و بتوانند در این بازی‌ها کاملاً هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

در هنگام ایجاد سرورها می‌توانید با ایجاد اختیارات مختلف برای کاربران، آن‌ها را به اشکال مختلفی پیکربندی کنید؛ مثلاً می‌توانید امکان ایجاد، مدیریت و تغییر بخش‌های مختلف را برای کاربران فراهم کنید.

ایجاد اختیارات مزایای زیادی برای سرور شما دارد که شامل تسهیل مدیریت سرور، فراهم‌شدن امکان اعطای پاداش به کاربران فعال و همچنین فراهم‌شدن امکان ایجاد مجوزهای دسترسی مختلف می‌شود.

دسترسی به دیسکورد از راه دور و زمانی که پشت کامپیوتر گیمینگ خود نیستید، نیز امکان‌پذیر است. در ضمن اپلیکیشنی برای کامپیوتر جهت اجرای دیسکورد در پس‌زمینه سیستم‌عامل در هنگام اجرای بازی‌ها نیز ایجاد شده است.

نحوه یافتن یک سرور مناسب یا ایجاد آن

برای آشنا شدن با نحوه انجام این کار ابتدا باید ببینیم دیسکورد چگونه کار می‌کند؟ در یک جمله باید بگوییم این پلتفرم با استفاده از سرورهای امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌کند. در این پلتفرم نیز مانند سایر اپلیکیشن‌های ارتباطی مثل اسکایپ و اسلک، اتاق‌های چت مختلفی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را سرور در نظر گرفت.

در این چت روم‌ها امکان دعوت سایر کاربران برای پیوستن آن‌ها به چت روم‌های خاص نیز وجود دارد، برای دعوت کاربران به سرور های دیسکورد، باید درست مانند سایر پلتفرم‌های مشابه لینک دعوت را برای کاربران موردنظرتان ارسال کنید. کاربران می تواند پس از دریافت لینک، از طریق آن وارد چت‌روم مورد نظر ‌شوند و با چت صوتی با اعضای آن چت‌روم به‌راحتی ارتباط برقرار کنند.

همچنین امکان تقسیم سرورهای دیسکورد یا همان چت روم‌های آن به کانال‌های زیرمجموعه مختلف نیز وجود دارد. کاربران می‌توانند در این کانال‌ها در مورد موضوعات خاص با یکدیگر صحبت کنند. در ضمن امکان ایجاد انجمن‌های زنده بزرگ نیز در دیسکورد وجود دارد (در ادامه بیشتر در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد).

کانال‌های این پلتفرم می‌توانند به دو شکل کانال صوتی و کانال متنی ایجاد شوند. شما می‌توانید در سرور خصوصی کانال‌هایی را ایجاد کنید که تنها افرادی که به کانال دعوت شده‌اند، امکان دسترسی به آن را داشته باشند. سرورهای دربردارنده کانال‌ها می‌تواند هم به‌صورت عمومی و هم به‌صورت خصوصی (قابل‌استفاده تنها با دعوت) ایجاد شوند.

حضور هم‌زمان کاربران در چند سرور مختلف نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید از دیسکورد به‌عنوان مرکزی برای برقراری ارتباطات اجتماعی خود استفاده کنید. شما می‌توانید یک سرور خصوصی برای خود و دوستان خود ایجاد کنید و قبل از بازی در آن سرور با یکدیگر هماهنگ شوید. همچنین شما می‌توانید مثلاً وارد یک سرور عمومی مثل سرور بازی پوکمن گو شوید و گیمرهایی را که برای مبارزه آماده هستند، انتخاب کنید.

در دیسکورد هیچ محدودیتی برای عضویت در سرورهای مختلف وجود ندارد. همچنین می‌توانید به‌راحتی از سروری به سرور دیگر بروید و بین آن‌ها سوئیچ کنید. فهرست سرورهایی که در آن‌ها وجود دارید در سمت چپ اپلیکیشن پلتفرم وجود دارد و برای سوئیچ کردن بین آن‌ها تنها کافی است روی سرور موردنظر خود کلیک کنید و وارد آن شوید. برای ورود به سرورها تنها کافی است روی لینک آن کلیک کنید؛ البته طبیعتاً مجوز ورود به سرورهای خصوصی، دعوت شدن به آن است.

تعداد زیادی از سرورهای دیسکورد، عمومی هستند و برای دسترسی به آن‌ها ورود آن‌ها باید نام آن‌ها را با استفاده از ابزار جستجوی دیسکورد، جستجو کنید

جستجوی سرور در دیسکورد

به‌عنوان‌مثال همانطور که قبلاً گفتیم سرور عمومی مختص بازی پوکمن گو با نام «PoGo LA» ایجاد شده است که ساکنان لس‌آنجلس می‌توانند با جستجوی این نام در دیسکورد، وارد سرور آن شوند.

در ضمن در این پلتفرم سرورهایی تحت عنوان «سرورهای تأییدشده» (verified servers) وجود دارند که سرورهای رسمی ایجاد شده توسط استودیوهای بازی‌سازی هستند. تعداد دیگری از سرورها نیز به‌عنوان انجمن‌های اجتماعی برای چت کردن طرفداران بازی‌ها با یکدیگر و با توسعه‌دهندگان آن‌ بازی‌ها ایجاد شده‌اند و دارای عناوین خاص و قابل‌توجهی هستند.

درست کردن یک سرور برای خودتان در این پلتفرم جذاب می‌تواند جالب باشد. برای ایجاد سرور جدید باید روی آیکون + در بالای فهرست سرورهایی که عضو آن‌ها هستید، کلیک کنید. برای ایجاد سرور باید پس از نوشتن نام آن و بارگذاری کردن تصویر آن، یک موقعیت سرور که در نزدیکی محل زندگی شما قرار دارد، نیز انتخاب کنید. پس از انجام این کار، سرور و لینک متعلق به آن ایجاد می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید کاربران را به سرور خود دعوت کنید تا در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

ایجاد سرور در دیسکورد

پس از ایجاد سرور، فهرستی از کانال‌های متنی و صوتی را در سمت چپ نمایشگر خواهید دید. برای ایجاد و نام‌گذاری کانال‌های متنی یا صوتی، می‌توانید روی آیکون + فهرست هر دو گروه از کانال‌ها کلیک و مراحل ساخت کانال را طی کنید.

ساخت کانال در دیسکورد

هر کانال دارای گزینه‌های تنظیماتی مختلفی است. همچنین می‌توانید کانال موردنظرتان را به‌صورت خصوصی ایجاد و دسترسی به آن را تنها با دعوت شدن به کانال، امکان‌پذیر کنید. حتی می‌توانید مشخص کنید چه کسی لینک‌های دعوت را ایجاد کند.

برقراری ارتباط با دوستانتان در دیسکورد

دیسکورد به کاربران خود اجازه می‌دهد فهرستی از دوستان خود را که در حال استفاده از اپلیکیشن هستند، ایجاد کنند تا بتوانید خارج از محیط سرورها، با آن‌ها به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند. برای افزودن اسامی دوستان‌تان به این فهرست به راحت‌ترین شکل ممکن، ابتدا باید نام دوستان موردنظرتان را در سرورهایی که قبلاً عضو آن شده‌اند، جستجو کنید و پس از یافتن نام او، روی آن راست‌کلیک و گزینه Add Friend را در پایین منوی بازشده بزنید.

اضافه کردن دوست در دیسکورد

همچنین می‌توانید پس از یافتن فرد موردنظرتان، به پروفایل او مراجعه کنید و دکمه‌ای ایجادشده برای اضافه کردن آن فرد به فهرست دوستان را بزنید. همچنین می‌توانید افراد مختلف را به‌عنوان دوست خود به آن فهرست اضافه کنید. چنانچه نام کاربری یک فرد را بدانید و آن فرد هم در تنظیمات حریم خصوصی اپلیکیشن، گزینه مربوط به قابل جستجو بودن خود را فعال کرده باشد، درصورتی‌که نام کاربری‌اش را در کادر جستجو، جستجو کنید به‌راحتی می‌توانید او را پیدا کنید.

فهرست دوستان در دیسکورد
فهرست دوستان (friends list( nv nds;,vn

پس از ایجاد فهرست دوستانتان، برای ارسال پیام خصوصی به فرد موردنظر تنها کافی است نام او را انتخاب کنید تا وارد چت او شوید. همچنین می‌توانید با اعضای این فهرست مکالمه صوتی و تصویری نیز داشته باشید.

مکالمه صوتی در دیسکورد
مکالمه صوتی در دیسکورد

اتصال حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی به دیسکورد

اتصال حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی به دیسکورد

شما می‌توانید حساب کاربری تعدادی از شبکه‌های اجتماعی مشابه دیسکورد مثل توییتر، «توییچ» (Twitch)، «استیم» (Steam)، «اسپاتیفای» (Spotify)، «ایکس‌باکس» (Xbox) و چندین شبکه دیگر را به دیسکورد متصل کنید تا پست‌های اجتماعی کاربران مختلف را راحت دنبال کنید و سطح اطلاعات موجود در پروفایل کاربری خود را نیز افزایش دهید.

متصل کردن حساب کاربری سایر شبکه‌های اجتماعی به حساب کاربری دیسکورد کار سختی نیست و برای انجام این کار در بیشتر مواقع تنها کافی است نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری موردنظر خود را وارد کنید تا اتصال بین حساب‌های کاربری تکمیل شود.

در صورت متصل‌کردن حساب‌های کاربری سایر شبکه‌های اجتماعی به دیسکورد، درصورتی‌که کاربران این پلتفرم در شبکه‌های اجتماعی متصل‌شده به آن حضور داشته باشند، حساب کاربری آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی موردنظر خواهید دید.

این ویژگی باعث شده است دیسکورد به چیزی بیشتر از یک شبکه اجتماعی تبدیل شود؛ همچنین اگر می‌خواهید از دیسکورد به‌عنوان منبعی برای یافتن گیمرهایی با علایقی مشابه علایق خود دست پیدا کنید، با متصل‌کردن حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی مختلف به دیسکورد به‌راحتی می‌توانید چنین گیمرهایی را بیابید.

البته اگر در مورد حریم خصوصی خود حساس هستید و نمی‌خواهید لینک مربوط به حساب‌های کاربری شما در سایر شبکه‌های اجتماعی نمایش داده شود، می‌توانید در تنظیمات دیسکورد گزینه‌های مربوطه را فعال یا غیرفعال کنید. در ضمن پس از متصل کردن حساب کاربری شبکه اجتماعی ایکس باکس به دیسکورد، می‌توانید نام بازی در حال انجام خود را شبیه پیام‌های ایجادشده در قسمت وضعیت (Status)، در فهرست کاربران هر یک از سرورها یا پروفایل خود نمایش دهید.

چت متنی

چت متنی در دیسکورد

شما می‌توانید پس از ورود به سرور یا کانال، ارتباط خود با سایر کاربران را با نوشتن پیام متنی آغاز کنید. در دیسکورد نیز مانند سایر شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، ویژگی‌هایی برای چت متنی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به قابلیت اضافه کردن فایل گیف به متن یا افزودن تصویر به متن با کشیدن تصویر به کادر متن یا با استفاده از دکمه آپلود در سمت چپ کادر متن اشاره کرد.

پس از ارسال پیام متنی در صورت تمایل برای ویرایش آن، پس از بردن نمایشگر موس روی متن پیام روی آیکون مداد کلیک کنید و ویرایش خود را انجام دهید. در صورت تمایل برای حذف آن اطلاعات ابتدا روی منوی سه‌نقطه کلیک و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب برای چت متنی دیسکورد قابلیت «Markdown» است که بولد کردن متن، ایتالیک کردن آن، خط کشیدن روی متن و ایجاد علامت هشدار برای لو رفتن اطلاعات خاص (مثل داستان بازی و...) و ایجاد سایر تغییرات فرمتینگ برای متن را امکان‌پذیر می‌کند.

قابلیت «Markdown»

استفاده از این ویژگی آسان است و دیسکورد یک پست وبلاگی برای آموزش آن ایجاد کرده است. به‌طور خلاصه برای استفاده از قابلیت Markdown تنها کافی است تمام قسمت‌های موردنظر از متن را هایلایت کنید تا نوار دربردارنده آیتم‌های مختلف برای فرمتینگ نمایش داده شود. پس از نمایش این نوار، دیسکورد به‌صورت خودکار آیتم مناسب را انتخاب می‌کند و برای اعمال تغییر در متن تنها کافی است دکمه اینتر را بزنید.

در ضمن در دیسکورد نیز می‌توانید مانند اسکایپ، تلگرام، واتساپ و مایکروسافت تیمز، با ایموجی‌های مختلف واکنش خود را به پیام‌های متنی ارسال‌شده از سوی سایر کاربران نشان دهید. همچنین می‌توانید برای با این روش به پیام‌هایی که خودتان ارسال کردید، نیز واکنش نشان دهید. برای استفاده از ایموجی‌ها برای این منظور تنها کافی است روی آیکون + در کنار پیام‌هایی که خودتان یا دیگران نوشته‌اید، کلیم و ایموجی موردنظر خود را انتخاب کنید.

جالب است بدانید که با استفاده از ایموجی ها می‌توانید علاوه بر پیام های متنی به ویدیوها و تصاویر ارسال‌شده از سوی کاربران نیز واکنش نشان دهید.

چت صوتی

چت صوتی در دیسکورد

چت صوتی نیز در دیسکورد بسیار آسان است. در صورت ورود به یک کانال صوتی، میکروفون کامپیوتر شما به صورت خودکار روشن می‌شود، چنانچه میکروفون دستگاه شما کار نمی‌کند، باید یک میکروفون اکسترنال به آن متصل کنید. همانطور که گفتیم مکالمه صوتی نیز در دیسکورد امکان‌پذیر است. در صورت تمایل برای مکالمه صوتی گروهی، در فهرست دوستان‌تان، روی آیکون تلفن کلیک کنید.

زمانی که در حال چت صوتی هستید، می‌توانید با استفاده از گزینه‌های زیر پنجره چت یا پنجره کانال، چت خود را کنترل کنید. همچنین امکان انجام برخی از تنظیمات صوتی برای گفتگوی صوتی یا تصویری در تنظیمات نیز وجود دارد. برای خروج از مکالمه صوتی یا کانال صوتی تنها کافی است آیکون قطع مکالمه یا چت را که شبیه یک گوشی با فلش مورب رو به پایین است، انتخاب کنید.

انتخاب افراد مخاطب خود در سرورها

شما مجبور نیستید به حرف‌های تمام کاربران عضو یک سرور گوش دهید. دیسکورد تمام ویژگی‌های لازم در یک شبکه اجتماعی برای مشخص کردن نحوه تعامل شما با سایر کاربران را فراهم کرده است. برای استفاده از این قابلیت‌ها تنها کافی است در فهرست اعضای سرور، روی نام فرد موردنظر خود راست‌کلیک کنید تا به تمام گزینه‌های مذکور دست پیدا کنید. از میان این گزینه‌ها می‌توان به ارسال پیام خصوصی به یک مخاطب خاص، افزودن شخص به فهرست اعضا، مکالمه صوتی با آن فرد، بی‌صدا آن فرد و مسدود کردن آن فرد می‌شود.

چنانچه فردی که در حال مکالمه صوتی با او هستید صدای بلندی دارد، می‌توانید صدای مکالمه را کاهش دهید. منظور از بی‌صدا کردن فرد یا افراد این است که زمانی که در حال مکالمه صوتی گروهی هستید، می‌توانید صدای افرادی را که نمی‌خواهید صدای آن‌ها را بشنوید، قطع کنید؛ اما آن‌ها صدای شما را بشنوند.

اگر فردی را مسدود (Block) کنید، دیگر پیام‌های متنی او را مشاهده نخواهید کرد؛ اما اگر با یکدیگر در یک چت صوتی باشید، باز هم صدای او را می‌شنوید. زمانی که شما در یک سرور ادمین باشید (چه خودتان گروه را ایجاد کرده باشید و چه ادمین گروه شما را ادمین کرده باشد)، نسبت به افرادی که تنها برای سرگرمی و وقت‌گذرانی وارد سرور شده‌اند، اختیارات و کنترل بیشتری دارید؛ به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با راست‌کلیک کردن روی نام فرد موردنظرتان، صدای سایر افراد حاضر در چت صوتی را برای او قطع یا او را کامل در یک سرور مسدود کنید.

استریم زنده گیم‌پلی (قابلیت Go Live)

قابلیت Go live

دیسکورد دارای ویژگی جذابی به نام «Go Live» است که افرادی که سرور ایجاد کرده‌اند با بهره‌مندی از آن می‌توانند به کاربران سرور خود اجازه دهند گیم‌پلی خود را به‌صورت زنده با دیگران به اشتراک بگذارند. استفاده از این قابلیت بسیار ساده است و برای بهره‌مندی از آن تنها کافی است زمانی که در چت صوتی هستید، روی دکمه Go Live (دکمه‌ای شبیه به یک مستطیل با یک فلش به سمت داخل آن) که در سمت چپ نمایشگر وجود دارد، کلیک کنید.

پس از کلیک روی این دکمه می‌توانید بازی را انتخاب و پس از اجرای بازی، گیم‌پلی خود را استریم کنید. جالب است بدانید که قابلیت Go Live تنها مختص به اشتراک‌گذاری بازی نیست و شما می‌توانید با استفاده از آن هر آنچه را که نمایشگر کامپیوتر در حال نمایش است یا یک اپلیکیشن در حال اجرا را نیز استریم کنید؛ این ویژگی در برخی از موارد بسیار مفید است؛ مثلاً درصورتی‌که بخواهید ویدیوهای یوتیوب را همراه با اعضای سرور خود تماشا کنید، یک ویژگی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

زمانی که شما یا فرد دیگری در حال استریم کردن محتوای ویدیویی باشید، در چت صوتی یک علامت کنار فردی که در حال انجام این کار است، نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد فرد موردنظر در حال استریم ویدیوی زنده هستند.

استریم ویدیو در دیسکورد با رزولوشن 720p با فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه، 1080p با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه و رزولوشن 4K با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه امکان‌پذیر است. رزولوشن و فریم‌ریت قابل‌استفاده برای استریم ویدیو در دیسکورد بستگی به نوع اکانت شما دارد. رزولوشن‌های مذکور به ترتیب برای اکانت رایگان، نیترو کلاسیک (Nitro Classic) و نیترو (Nitro) قابل‌استفاده هستند.

اکانت نیترو دیسکورد

اکانت نیتروی دیسکورد

اگرچه استفاده از دیسکورد رایگان است؛ اما این پلتفرم اکانتی پولی به نام «نیترو» (Nitro) نیز دارد که هزینه اشتراک ماهیانه آن ۱۰ دلار و هزینه اشتراک سالیانه آن ۱۰۰ دلار است. این اکانت دارای ویژگی‌های شاخصی است که از میان آن‌ها می‌توان به امکان‌پذیر بودن استفاده از ایموجی‌های متحرک و همچنین استفاده از ایموجی‌های یک سرور در سرور دیگر، امکان‌پذیر بودن بارگذاری فایل‌های بزرگ‌تر نسبت به فایل‌های قابل آپلود در اکانت رایگان، قابلیت استریم ویدیوها با رزولوشن 4K در هنگام استفاده از قابلیت Go Live و امکان‌پذیر بودن ارتقای قابلیت سرورها با استفاده از این اکانت اشاره کرد.

هر یک از کاربران اکانت نیترو می‌توانند با حق اشتراکی که پرداخت می‌کنند، دو تقویت‌کننده یا بوست (boosts) برای ارتقای سرورها در اختیار بگیرند و از آن‌ها در هر سروری که عضو آن هستند، استفاده کنند؛ البته کاربران همیشه می‌توانند با پرداخت پول بیشتر بوست های بیشتری را نیز خریداری کنند. صاحبان سرورها می‌توانند با استفاده از بوست‌ها استفاده از تمام قابلیت‌ها را برای تمام کاربران امکان‌پذیر کنند.

بنابراین افرادی که سرور ایجاد کرده‌اند، می‌توانند با بهره‌مندی از بوست‌ها تجربه بسیار خوبی برای کاربران سرورهای خود رقم بزنند.

ویژگی‌هایی که بوست‌ها استفاده از آن‌ها را برای تمام کاربران امکان‌پذیر می‌کنند، شامل دسترسی به اموجی‌های بیشتر، کیفیت صدای بهتر برای چت صوتی، امکان‌پذیر شدن سفارشی‌سازی ظاهر سرورها با استفاده از آیکون‌های سرور متحرک و سایر عناصر گرافیکی، امکان‌پذیر بودن ایجاد URL اختصاصی سفارشی‌سازی‌شده برای معرفی بهتر خود و چند قابلیت‌های کاربردی دیگر می‌شود.

اکانت نیترو دارای سه سطح است که برای باز کردن آن‌ها و دسترسی به قابلیت‌های مختص هر سطح، باید تعداد تقویت‌کننده‌های لازم را بخرید.

قابلیت‌های مختص سطح یک اکانت

  • بیش از ۵۰ ایموجی اضافه نسبت به اکانت رایگان (درمجموع ۱۰۰ ایموجی)
  • کیفیت صدای ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه
  • قابلیت استریم ویدیو با استفاده از قابلیت Go Live با رزولوشن 720p و با فریم‌ریت ۳۰ فریم در ثانیه
  • ۱۵ ایموجی قابل سفارشی‌سازی
  • برخورداری صفحه دعوت به سرور از پس‌زمینه سفارشی‌سازی‌شده
  • امکان دسترسی به آرشیو سه‌روزه برای مشاهده موضوعاتی که آخرین بار در مورد آن‌ها بحث کرده‌اید
  • آیکون متحرک سرور

قابلیت‌های مختص سطح دو اکانت

  • بیش از ۵۰ ایموجی اضافه در مقایسه با سطح یک اکانت (درمجموع ۱۵۰ ایموجی)
  • کیفیت صدای ۲۵۶ کیلوبایت در ثانیه
  • قابلیت استریم ویدیو با استفاده از قابلیت Go Live با رزولوشن 1080pو با فریم‌ریت ۶۰ فریم در ثانیه
  • بنر سرور
  • ۵۰ مگابایت فضای آپلود اطلاعات برای تمام اعضای گروه (تنها در سرور)
  • امکان‌پذیر بودن استفاده از بیش از ۱۵ ایموجی قابل سفارشی‌سازی (درمجموع ۳۰ ایموجی قابل‌سفارشی‌سازی)
  • امکان دسترسی به آرشیو هفت‌روزه برای مشاهده مجموعه موضوعاتی که آخرین بار در مورد آن‌ها بحث کرده‌اید
  • امکان‌پذیر بودن طرح موضوعات شخصی و خصوصی
  • امکان‌پذیر بودن سفارشی‌سازی آیکون‌های ایجادشده برای نقش‌های مختلف در سرورهای دیسکورد

ویژگی‌های مختص سطح سه اکانت

  • بیش از ۱۰۰ ایموجی اضافه در مقایسه با سطح دو اکانت (درمجموع ۲۵۰ ایموجی)
  • کیفیت صدای ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه
  • ۱۰۰ مگابایت فضای آپلود اطلاعات برای تمام اعضای گروه (تنها در سرور)
  • امکان‌پذیر بودن استفاده از بیش از ۳۰ ایموجی قابل سفارشی‌سازی (درمجموع ۶۰ ایموجی قابل سفارشی‌سازی)
  • امکان ایجاد لینک دعوت سفارشی‌سازی شده

برای دسترسی به سطح یک اکانت باید دو بوست، سطح دو ۷ بوست و سطح سه ۱۴ بوست در اختیار داشته باشید. در ایران خرید سطح یک اکانت نیترو و نیترو کلاسیک امکان‌پذیر است. در مورد تفاوت دو اکانت نیترو و «نیترو کلاسیک» (Nitro classic) باید بگوییم نیترو کلاسیک در مقایسه با نیترو ویژگی‌ها و قابلیت‌های کمتری دارد.

در اکانت نیترو کلاسیک امکان استفاده از فایل گیف در پیام‌های متنی و امکان استفاده از ایموجی ها در بخش‌های مختلف وجود دارد؛ اما استریم ویدیو با قابلیت Go Live با رزولوشن 4K امکان‌پذیر نیست و سقف بارگذاری اطلاعات در سرورها حداکثر ۵۰ مگابایت است. در ضمن بهره‌مندی از قابلیت‌های سطوح مختلف نیترو بوست در این اکانت امکان‌پذیر نیست.

اپلیکیشن موبایل دیسکورد

اپلیکیشن موبایل دیسکورت

دیسکورد علاوه بر دسکتاپ، اپلیکیشنی برای پلتفرم موبایل نیز طراحی و ایجاد کرده است. اپلیکیشن موبایل دیسکورد برای برقراری تماس تصویری، شروع بحث‌ها و شروع گفت‌وگوهای صوتی و یافتن هزاران سرور قابل‌استفاده است.

ویژگی‌های ضروری در نسخه دسکتاپ و موبایل یکسان است و هردوی آن‌ها رابط کاربری ساده‌ای دارند. حتی دسترسی به دیسکورد از طریق وب نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با استفاده از یک مرورگر به‌راحتی از راه دور به تمام سرورهای خود و بحث‌های در حال جریان در آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

اپلیکیشن‌های دیسکورد را از کجا دریافت کنیم؟

در صورت تمایل برای استفاده از اپلیکیشن دسکتاپ دیسکورد به این سایت مراجعه کنید. نسخه اندروید و iOS این اپلیکیشن نیز منتشر شده است.

سؤالات متداول در مورد دیسکورد

دیسکورد چیست؟

دیسکورد پلتفرمی رایگان برای برقراری ارتباط و پیام‌رسانی است که کاربران می‌توانند برای انجام تماس‌های تصویری و صوتی و ارسال پیام از آن استفاده کنند.

مهم‌ترین کاربرد دیسکورد چیست؟

مهم‌ترین کاربرد دیسکورد امکان‌پذیر کردن چت صوتی گیمرها در بازی، هماهنگ شدن آن‌ها برای بازی‌های آنلاین چندنفره و استریم کردن گیم‌پلی بازی‌ها و به اشتراک‌گذاری آن‌ها با سایر کاربران است. ایجاد چت روم‌های مختلف با موضوعات مختلف در این پلتفرم برای بحث در مورد آن‌ها نیز امکان‌پذیر است.

آیا استفاده از دیسکورد رایگان است؟

استفاده از دیسکورد رایگان است؛ اما باید برای دسترسی به برخی از قابلیت‌ها مثل استریم گیم‌پلی با رزولوشن 1080 و 4K، شنیدن صدای باکیفیت در چت‌های صوتی و بهره‌مندی از ایموجی‌های مختلف با قابلیت سفارشی‌سازی آن‌ها، باید اکانت پولی نیترو را در این پلتفرم خریداری کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی