ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات اقلیمی و بیماری‌های انسانی
علمی

تغییرات اقلیمی می‌تواند وضعیت اکثر بیماری‌های انسانی را بدتر کند

بیش از 50 درصد بیماری‌های موجود در این پژوهش با تغییرات اقلیمی تشدید خواهند شد.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

این روزها هر شخصی که پیگیر اخبار باشد می‌داند دنیا اصلا در وضعیت جالبی قرار ندارد، فلج اطفال دوباره بازگشته، توقفی در شیوع آبله میمون دیده نمی‌شود و ظاهرا کووید 19 نیز قصد خداحافظی ندارد. حالا پژوهش تازه‌ای نشان داده که بیش از 200 گونه بیماری‌های انسانی می‌توانند به علت تغییرات اقلیمی وخیم‌تر شوند.

برای مدت‌ها به این حقیقت آگاهی داشته‌اند که تغییرات اقلیمی می‌توانند روی بیماری‌ها تاثیرگذار باشد، به عنوان مثال بالا رفتن دما در برخی نقاط می‌تواند سبب گسترش پشه‌های ناقل بیماری شود یا سیلاب‌ها می‌توانند باکتری‌ها را به مناطق تازه منتقل کنند.

با این حال اکثر پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه تنها روی برخی تهدیدات معدود و چند بیماری خاص تمرکز داشته‌اند اما پژوهش جدید مورد بحث که در Nature Climate Change منتشر شده، نقشه‌ای فراگیر از تمامی راه‌هایی که آسیب‌های اقلیمی می‌توانند روی 375 مورد از بیماری‌های عفونی تاثیرگذار باشند را به وجود آورده‌ است.

تغییرات اقلیمی و بیماری‌های انسانی

تاثیر تغییرات اقلیمی روی بیماری‌ها

محققان جهت انجام این پژوهش گسترده 77,000 مقاله علمی مرتبط با این بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی را مورد بازبینی قرار دادند. آنها در ادامه متوجه شدند که 218 مورد از این 375 بیماری می‌توانند به واسطه عواملی نظیر موج هوای گرم، افزایش سطح دریاها و آتش‌سوزی‌های گسترده تشدید شوند.

طی این پژوهش همچنین 4 مورد از روش‌های تشدید بیماری توسط تغییرات اقلیمی نیز شناسایی شدند. روش اول هنگامی رخ می‌دهد که تغییرات اقلیمی موجب نزدیک شدن زیستگاه حیوانات ناقل بیماری به محل زندگی انسان می‌شود. برای مثال آتش‌سوزی‌های گسترده موجب حرکت خفاش‌ها و جوندگان خواهد شد و در نتیجه احتمال انتقال یک بیماری مانند ابولا افزایش می‌یابد.

تغییرات اقلیمی و بیماری‌های انسانی

در روش دوم، تغییرات اقلیمی ویروس‌ها را وادار می‌کند تا به جای حیوانات سراغ میزبانان انسانی بروند؛ امری که آخرین نمونه آن همه‌گیری کووید 19 به شمار می‌رود. در سومین حالت آسیب‌های اقلیمی سبب می‌شوند تا پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زا تقویت شوند، حالتی که مثال آن افزایش جمعیت پشه‌ها در محیط‌های گرم‌تر است.

در نهایت چهارمین آسیب اقلیمی موجب کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن از طریق مواردی چون دمای بسیار بالا می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی